Lily Ho - Behind the scene photo's
Li Ching - Trailer & other releaes
Yuen Hua - Biography & selected filmography
Lisa Lu - Color stills
Regisseur Cheng Kang - Original poster
Speelduur 117 mins - Production notes

Al meer dan drie generaties is het de familie Yang die China beschermd tegen aanvallen van buiten af. Dit heeft ze al meerdere familieleden gekost. Toch zit hun patriottisme erg diep geworteld. Ze blijven dus ook koste wat kost de keizer en China trouw. De afgelopen vijf jaar Yang Tsung Pao (Chung Wa) al niet meer thuis geweest. Al die tijd levert hij al strijd met Mongoolse troepen aan de grens. Een doorbraak komt er maar niet en het lijkt er zelfs op dat de vijand steeds sterker wordt. Uiteindelijk wordt het zelfs zo erg dat hij in een hinderlaag loopt. Op vreselijke wijze wordt hij afgeslacht en dood achter gelaten. Dit gebeurt precies op zijn verjaardag en dit nieuws komt thuis dus extra hard aan. Iedereen is er helemaal stuk van. Maar de vrouwen en zijn enige overlevende zoon beginnen met opgeheven hoofd aan de periode van rouw. Dit veranderd echter als ze te horen krijgen dat de dood van Yang Tsung Pao te vergeefs was. De keizer is namelijk van plan een verbond met de Mongolen te sluiten. Strijdlustig als de vrouwen zijn bieden ze aan zelf ten strijden te trekken. Dit aanbod wordt met als een lachertje van de hand gedaan. Maar grootmoeder Yang (Lisa Lu) laat het hier niet bij zitten. Ze trommelt iedereen op die ze kan en marcheert richting het grens gebied. Makkelijk zal het alleen niet worden. Haar leger bestaat voor het overgoten deel uit vrouwen en de tegenstanders staan bekend om hun barbaars gedrag. Tevens staan ze tegen een behoorlijke overmacht. Er zit dus niets anders op dan strategie met kracht te combineren om zo het Mongoolse leger terug te dringen.

In de eerdere wu xia films speelde de vrouwen altijd al een belangrijke rol. In ’14 amazons’ gaat dit net een stapje verder. Wat we voorgeschoteld krijgen is een heldhaftige epos waarin de vrouwen het tegen de mannen opnemen. En het mag gezegd worden dat deze vrouwelijke sterren cast totaal niet onder doet voor de mannen. Het begint allemaal vrij dramatisch. Hierin wordt erg krachtig geacteerd en alles komt erg goed over. De belangrijke personages worden rustig geïntroduceerd en toegelicht. Dit is niet verkeerd want er doen nogal wat mensen mee in deze film. Toch heeft regisseur het geheel goed onder controle. Het is allemaal erg duidelijk en overzichtelijk. Soms is het alleen iets langdradig. Dit is iets wat absoluut vaker voorkomt in een film uit deze tijd. Als een negatief commentaar kunnen we dit dus ook niet beschouwen. Het budget voor deze productie moet ongekend hoog geweest zijn. Continue zijn er vele figuranten op de been. Dit geeft de veldslagen een lekker groots gevoel. Iedereen is netjes gekleed en hoe hoger de rang hoe protseriger de kleding. Hier komt nog eens bij dat een groot deel van de film buiten opgenomen is. We betreden een groot fort wat midden in de duinen geplaatst is. Dit is het gebouw waarin de Mongolen gevestigd zijn en de plek die de dames moeten innemen. Een strategisch punt dus en de plaats waar het grootste deel van de film zich in en om situeert. Zoals je van het jaartal al mag verwachten zijn de gevechten vrij van acrobatiek. Ze zijn redelijk recht toe recht aan. Het gaat hoofdzakelijk om wapen gevechten met af en toe een worstel partij. Zachtzinnig gaat het er absoluut niet aan toe. Vrouwen nog kinderen worden gespaard en het bloed vloeit rijkelijk. Ondanks dat de mannen hier ondergeschikt zijn aan de vrouwen doen er toch wat grote namen mee. Fan Mei Shang en Yuen Hua scharen zich samen bij de vrouwen. Beide zetten een leuk personage neer. Yuen Hua is natuurlijk de heer en Fan Mei Shang hakt er lustig op los met twee bijlen. Helaas niet zo als in ‘All men are brothers’ maar iets meer in getogen. Aan de andere kant van de linie zijn het Lo Lieh, Bolo Yueng en Tin Fung die het ze behoorlijk moeilijk maken. Alle drie deze heren hebben een super uitstraling. Ze doen dus ook precies wat je van ze zou mogen verwachten en zijn heerlijk doortrapt. Maar de vrouwen zijn absoluut de sterren van de film. Ivy Ling Po is hier de grote ster. Ze is de aanvoerder van de groep en komt goed autoritair over. Een andere opvallende rol is voor Lily Ho. Op de een of andere manier is zij gekozen voor een mannelijk rol. Erg subtiel is dit niet want je ziet meteen duidelijk dat ze een vrouw is. Dit kan enigszins voor wat verwarring zorgen. Verder worden ze ondersteunt door bekende actrices als Betty Ting Pei, Li Ching en Lisa Lu. Op zich volgt de film een redelijk serieus spoor. Fantasie elementen zijn er op een of twee na niet terug te vinden. Maar juist een van deze elementen behoort tot de meest spraakmakende van de film. Als het leger van de familie Yang een kloof moet oversteken en er is geen brug bedenken ze een nogal inventieve oplossing. Ze maken zelf een menselijke brug. Eerst klimt iedereen op elkaar en dan laten ze zich voorovervallen. Een scène met een hoog ‘nou, voorruit dan maar’ gehalte. Toch geeft dit op een mooie manier de vast beradenheid van de Yang familie weer. En dit is ook het gene wat hiermee juist over gebracht moest worden. ’14 amazons’ doet eigenlijk gewoon denken aan een films van regisseur Chang Cheh. Al zijn bekende elementen zijn aanwezig alleen in plaats van mannen zijn het hier de vrouwen die de held zijn. Het is dus ook een bijzonder sterke en verrassende film die iedereen eigenlijk wel gezien moet hebben, Shaw brothers op zijn best.

Beeld kwaliteit Zeer goed (2.35:1 anamophic)
Geluid kwaliteit Zeer goed (dolby digital )
Uitgever Intercontinantal video limited