Als je echt geld wil verdienen is een
dorp natuurlijk nooit de beste plek. De stad daarentegen biedt veel meer
mogelijkheden. Om deze reden vat Lau Shing (Stephan Fung) het plan op om
daar zijn geluk te gaan beproeven. Hij vraagt acht dorpsgenoten hem te
helpen. Zijn vrouw (Jess Zhang) en dochter (Lap Yi Kau) laat hij echter
thuis achter. Hij kan simpelweg zijn ouderlijk huis niet zomaar
achterlaten. Het afscheid is dramatisch maar het doel wat in het
verschiet ligt is dat het meer dan waard. Vier jaar gaan er voorbij. Het
enige contact wat de groep met het thuisfront heeft is per brief. Maar
de zaken gaan goed en Lau Shing heeft ondertussen een bloeiende medicijn
handel op poten weten te zetten. Maar dan krijgt hij een brief van zijn
vrouw die hem enigszins verontrust. Tussen de regels door leest hij dat
ze zich zorgen maakt. Hij besluit na al die tijd maar eens naar huis te
gaan om zijn vrouw en dochter gerust te stellen. Maar hij kan natuurlijk
niet zomaar weg lopen. Hij heeft de zaak tijdelijk overdragen en zijn
vaste zakenpartners gedag gezegd. Als hij later op die avond terug komt
ziet hij dat er een gruwelijke brand woedt. Geschrokken probeert hij
zich een weg naar binnen te banen. Maar alle moeite die hij doet is
tevergeefs. Zelfs de aanwezige brandweer weet niemand uit het vuur te
redden. Althans bijna niemand. De enige die de vlammen wist te overleven
is Pang Shi (Raymond Wong). Maar als hij deze wil benaderen hoort hij
hem tegen de politie zeggen dat hij Lau Shing het vuur zag aansteken. De
politie gelooft dit vreselijke verhaal en Lau Shing belandt in de
gevangenis. Tijdens zijn rechtzaak wordt hij bijgestaan door de jonge
advocaat Lam Siu Chin (Gillian Chung). Maar ook zij weet de doodstraf
niet te voorkomen. Zou dit het einde betekenen of krijgt Lau Shing nog
de kans om dit vreselijke complot aan het licht te brengen.
De combinatie Stephen Fung en Gillian Chung zorgde eerder voor het
vermakelijke 'House of fury'. Dit was zeker geen klassieker maar wel een
prima prestatie voor Stephen Fung. Het was de derde film waarvan hij de
regie verzorgde. En dit in combinatie met zijn jonge leeftijd zou veel
moeten beloven voor de toekomst. Bij '49 days' kiest hij er echter voor
om zich alleen met acteren bezig te houden. Voor de regie werd Lam Kin
Lung aangetrokken. Met twee films misschien niet de meest ervaren
filmmaker. Maar hij is wel iemand die zijn sporen al ruim verdiende bij
het maken van televisieprogramma's. Dat het hier om een grote productie
gaat is vrijwel meteen duidelijk. De beelden zijn prachtig en alles
perfect verzorgd. Hetzelfde geldt voor de locaties. Prachtige oude
huizen en levendige oude dorpen. Vooral de special effects zijn erg mooi
gedaan. Subtiel en er is niet super duidelijk te zien dat er computers
gebruikt zijn. Het verhaal gaat terug in de tijd naar het begin van de
negentiende eeuw. Het is een periode waarbij de westerse wijze langzaam
zijn plek begint te krijgen in de Chinese tradities. Hierdoor lopen
traditionele en moderne kleding door elkaar. Dit in combinatie met de op
zich prachtige en heldere beeldkwaliteit geeft het een niet helemaal
passende sfeer mee. Het voelt allemaal niet zo authentiek aan als
eigenlijk de bedoeling zou zijn. Was een van deze twee zaken minder
geweest dan had het verhaal veel meer kracht gehad. Er wordt ook
krachtverlies geleden doordat niet alle personages serieus zijn te
nemen. Om de een of andere reden moet Gillian Chung altijd het verwende
en stampvoetende kind spelen. Haar manier van praten is altijd zeurderig
en verwend. Gelukkig ebt dit wel enigszins weg naarmate de film vordert.
Toch was het beter geweest om haar personage wat meer kracht te geven.
Natuurlijk mag er best wat ontspanning gegeven worden in de vorm van wat
luchtige humor. En de zakenman die alles op een obsessieve manier met
goede Feng Shui moet doen brengt dit ook. Maar verder had de rest best
serieuzer mogen zijn. Want er zijn genoeg scènes die meer dan de moeite
waard zijn. Hier is het drama van de situatie erg goed te voelen. De
acteurs leveren hier dan ook een prima prestatie. Stephen Fung doet ook
enorm zijn best voor zijn hoofdrol. Toch had een meer volwassen acteur
hier veel meer uit kunnen halen. Maar genoeg gemopperd. '49 days' heeft
namelijk ook genoeg te bieden. Het verhaal is duidelijk geïnspireerd
door 'the sixth sense'. Misschien is de film niet zo sterk als het op
het mysterie aankomt. Alleen is er wel een compleet eigen draai
aangegeven. Er werd Chinese mythologie toegevoegd en kleine stukjes uit
bovennatuurlijke trillers. Eng wordt het echter geen moment en het is
eerder het familie drama wat erg aangrijpend is. Dit hoofdzakelijk te
wijten aan Lap Yi Kau. Zij speelt de dochter van Stephen Fung. Ondanks
dat dit haar eerste film is doet ze dit erg sterk. Maar wie er het
meeste uitspringt is Raymond Wong. Hij gaat van gluiperd naar loser en
door naar berekenende psychopaat. Zijn spel is erg sterk en de blik in
zijn ogen nog beter. Ondanks zijn niet zo grote rol is hij werkelijk de
held van deze film. En nu we het toch over helden hebben, Lo Mang speelt
ook een rolletje in deze film. Helaas geen grote rol en echt in actie
komt hij ook niet. Maar het personage wat hij neerzet is wel erg
interessant. Hij speelt een beul met een enorm zwaard. Een man met een
hele familielijn waarin alle mannen beulen waren. Ondanks dat hij zich
bezig houdt met het doden van mensen leeft hij volgens strakke regels en
principes. Hij mag dus ook maar honderd mensen doden in zijn leven. Gaat
hij dit voorbij dan zal het na zijn dood slecht met hem aflopen. Genoeg
interessante personages dus. Helaas kan dit niet wegnemen dat het
verhaal erg transparant is. Alles is eigenlijk al duidelijk voordat het
gebeurd is. Het drama is eigenlijk wat deze film zijn kracht geeft. En
dit in combinatie met de prachtige beelden en interessante personages
maakt het toch nog leuk om deze film eens te bekijken. Een slechte avond
zal je er zeker niet door hebben.
Copyright
kungfufilms.nl (2006) |