Raymond Wong - Making of
Lap Yi Kau - Outtakes
Lo Mang - Characters
Regisseur Lam Kin Lung - Trailers
Speelduur 93 mins - Music video
Prod. maatschappij Sunbeam motion pictures - Gen specials

Als je echt geld wil verdienen is een dorp natuurlijk nooit de beste plek. De stad daarentegen biedt veel meer mogelijkheden. Om deze reden vat Lau Shing (Stephan Fung) het plan op om daar zijn geluk te gaan beproeven. Hij vraagt acht dorpsgenoten hem te helpen. Zijn vrouw (Jess Zhang) en dochter (Lap Yi Kau) laat hij echter thuis achter. Hij kan simpelweg zijn ouderlijk huis niet zomaar achterlaten. Het afscheid is dramatisch maar het doel wat in het verschiet ligt is dat het meer dan waard. Vier jaar gaan er voorbij. Het enige contact wat de groep met het thuisfront heeft is per brief. Maar de zaken gaan goed en Lau Shing heeft ondertussen een bloeiende medicijn handel op poten weten te zetten. Maar dan krijgt hij een brief van zijn vrouw die hem enigszins verontrust. Tussen de regels door leest hij dat ze zich zorgen maakt. Hij besluit na al die tijd maar eens naar huis te gaan om zijn vrouw en dochter gerust te stellen. Maar hij kan natuurlijk niet zomaar weg lopen. Hij heeft de zaak tijdelijk overdragen en zijn vaste zakenpartners gedag gezegd. Als hij later op die avond terug komt ziet hij dat er een gruwelijke brand woedt. Geschrokken probeert hij zich een weg naar binnen te banen. Maar alle moeite die hij doet is tevergeefs. Zelfs de aanwezige brandweer weet niemand uit het vuur te redden. Althans bijna niemand. De enige die de vlammen wist te overleven is Pang Shi (Raymond Wong). Maar als hij deze wil benaderen hoort hij hem tegen de politie zeggen dat hij Lau Shing het vuur zag aansteken. De politie gelooft dit vreselijke verhaal en Lau Shing belandt in de gevangenis. Tijdens zijn rechtzaak wordt hij bijgestaan door de jonge advocaat Lam Siu Chin (Gillian Chung). Maar ook zij weet de doodstraf niet te voorkomen. Zou dit het einde betekenen of krijgt Lau Shing nog de kans om dit vreselijke complot aan het licht te brengen.

De combinatie Stephen Fung en Gillian Chung zorgde eerder voor het vermakelijke 'House of fury'. Dit was zeker geen klassieker maar wel een prima prestatie voor Stephen Fung. Het was de derde film waarvan hij de regie verzorgde. En dit in combinatie met zijn jonge leeftijd zou veel moeten beloven voor de toekomst. Bij '49 days' kiest hij er echter voor om zich alleen met acteren bezig te houden. Voor de regie werd Lam Kin Lung aangetrokken. Met twee films misschien niet de meest ervaren filmmaker. Maar hij is wel iemand die zijn sporen al ruim verdiende bij het maken van televisieprogramma's. Dat het hier om een grote productie gaat is vrijwel meteen duidelijk. De beelden zijn prachtig en alles perfect verzorgd. Hetzelfde geldt voor de locaties. Prachtige oude huizen en levendige oude dorpen. Vooral de special effects zijn erg mooi gedaan. Subtiel en er is niet super duidelijk te zien dat er computers gebruikt zijn. Het verhaal gaat terug in de tijd naar het begin van de negentiende eeuw. Het is een periode waarbij de westerse wijze langzaam zijn plek begint te krijgen in de Chinese tradities. Hierdoor lopen traditionele en moderne kleding door elkaar. Dit in combinatie met de op zich prachtige en heldere beeldkwaliteit geeft het een niet helemaal passende sfeer mee. Het voelt allemaal niet zo authentiek aan als eigenlijk de bedoeling zou zijn. Was een van deze twee zaken minder geweest dan had het verhaal veel meer kracht gehad. Er wordt ook krachtverlies geleden doordat niet alle personages serieus zijn te nemen. Om de een of andere reden moet Gillian Chung altijd het verwende en stampvoetende kind spelen. Haar manier van praten is altijd zeurderig en verwend. Gelukkig ebt dit wel enigszins weg naarmate de film vordert. Toch was het beter geweest om haar personage wat meer kracht te geven. Natuurlijk mag er best wat ontspanning gegeven worden in de vorm van wat luchtige humor. En de zakenman die alles op een obsessieve manier met goede Feng Shui moet doen brengt dit ook. Maar verder had de rest best serieuzer mogen zijn. Want er zijn genoeg scènes die meer dan de moeite waard zijn. Hier is het drama van de situatie erg goed te voelen. De acteurs leveren hier dan ook een prima prestatie. Stephen Fung doet ook enorm zijn best voor zijn hoofdrol. Toch had een meer volwassen acteur hier veel meer uit kunnen halen. Maar genoeg gemopperd. '49 days' heeft namelijk ook genoeg te bieden. Het verhaal is duidelijk geïnspireerd door 'the sixth sense'. Misschien is de film niet zo sterk als het op het mysterie aankomt. Alleen is er wel een compleet eigen draai aangegeven. Er werd Chinese mythologie toegevoegd en kleine stukjes uit bovennatuurlijke trillers. Eng wordt het echter geen moment en het is eerder het familie drama wat erg aangrijpend is. Dit hoofdzakelijk te wijten aan Lap Yi Kau. Zij speelt de dochter van Stephen Fung. Ondanks dat dit haar eerste film is doet ze dit erg sterk. Maar wie er het meeste uitspringt is Raymond Wong. Hij gaat van gluiperd naar loser en door naar berekenende psychopaat. Zijn spel is erg sterk en de blik in zijn ogen nog beter. Ondanks zijn niet zo grote rol is hij werkelijk de held van deze film. En nu we het toch over helden hebben, Lo Mang speelt ook een rolletje in deze film. Helaas geen grote rol en echt in actie komt hij ook niet. Maar het personage wat hij neerzet is wel erg interessant. Hij speelt een beul met een enorm zwaard. Een man met een hele familielijn waarin alle mannen beulen waren. Ondanks dat hij zich bezig houdt met het doden van mensen leeft hij volgens strakke regels en principes. Hij mag dus ook maar honderd mensen doden in zijn leven. Gaat hij dit voorbij dan zal het na zijn dood slecht met hem aflopen. Genoeg interessante personages dus. Helaas kan dit niet wegnemen dat het verhaal erg transparant is. Alles is eigenlijk al duidelijk voordat het gebeurd is. Het drama is eigenlijk wat deze film zijn kracht geeft. En dit in combinatie met de prachtige beelden en interessante personages maakt het toch nog leuk om deze film eens te bekijken. Een slechte avond zal je er zeker niet door hebben.

Wat extra's betreft is deze dubbele DVD uitgave van Joysales goed bedeeld. Als klein cadeautje is er een Chinese versie van Ganzenbord bij gesloten. Dit is compleet met mini dobbelsteen en helemaal in de stijl van de film. Alle teksten op het bord zijn echter in het Chinese. Mensen die geen Chinees kunnen lezen hebben er helaas niet zo veel aan. De Making of is een mooi verzorgde reportage. Het toont uitgebreide beelden van de openingsceremonie en van de opnames. Ook word er interessante achtergrond info verstrekt. Gen specials is verdeeld in drie hoofdstukken. De eerste is Legend of 49 days. Hierin geeft dokter Lau Tin Chi een uitgebreide uitleg over de legendes die de basis waren voor de film. Hij gaat ook diep in op het onderwerp reïncarnatie en waar de negenenveertig dagen na iemands dood voor staan. Erg informatief en bijzonder interessant voor mensen met interesse in Chinese cultuur. Twee andere specials in dit hoofdstuk zijn 49 days frame by frame en Explore 49 days. Helaas ontbreek hier de ondertiteling en valt alle waarde voor zij die de Chinese taal niet beheersen weg. Onder de knop Promotional reel vinden we de trailer en de rauwe behind the scenes beelden. Outtakes biedt zes minuten lang versprekingen, flauwe grappen een andere bloopers op de set. En dit is altijd weer leuk. Verder is er nog een Music video te vinden en in het Chinees geschreven info over de acteurs, regisseur en producers.

Beeld kwaliteit Zeer goed (Anamorphic widescreen)
Geluid kwaliteit Zeer goed (DTS, Dolby digital 5.1)
Uitgever Joy Sales