|
Ku Shen-chai (Shih Jun), een arme schilder/geleerde,
woont samen met zijn moeder in een verlaten en vervallen fort. Zijn hele
leven verzamelt hij wijsheid, die hij, tot grote teleurstelling van zijn
moeder, maar niet benut. Al jaren dringt zijn moeder aan om een test te
doen zodat hij als ambtenaar aan het werk kan en zo iets van zijn leven
kan maken. Maar ook al loopt hij tegen de dertig, hij is gelukkig zo en
erg tevreden met zijn leven als schilder. Op een avond hoort Ku
Shen-chai geluiden uit een ander deel van het fort. Hij gaat op
onderzoek uit en kan door zijn bevindingen niets anders concluderen dan
dat er iets, of iemand, van dit deel van het fort zijn huis van gemaakt
heeft. De volgende dag zet hij zijn onderzoek voort, bewapend met
diverse taoïstische spreuken en een houten zwaard probeert hij te
ontdekken wat deze geesten van plan zijn. Gelukkig blijkt het hele
spookverhaal niet waar en ontmoet hij een mysterieuze dame, Yang
Hui-ching (Hsu Feng) die zijn leven zal veranderen. Door zijn
nieuwsgierigheid wordt Ku Shen-chai door Yang Hui-ching meegesleurd in
haar strijd tegen een corrupte ambtenaar, die haar familie om het leven
bracht en nu haar als laatste doelwit heeft.
Een
werkelijk prachtige epos waar regisseur King Hu ruim twee jaar aan
gewerkt en gesleuteld heeft. Het vervallen fort werd speciaal gebouwd en
ontworpen voor de film, omdat King Hu niet tevreden was met de decors in
de studio's. 'A touch of Zen' is dus helemaal buiten op locatie
opgenomen, iets wat hoogst ongebruikelijk was voor een film uit Azië
van deze periode. Het resultaat is absoluut verbluffend, prachtige beelden
van bergen, watervallen en alles wat een oosters landschap aantrekkelijk
maakt. Vooral de rietpluimen en het veelvuldig gebruik van mist geeft de
film een heerlijke mysterieuze sfeer mee. Het verhaal begint spookachtig
om pas na een uur om te slaan naar de politieke strijd tussen twee hoge ambtenaren
en hun familie. Samen met deze overgang beginnen ook de eerste
gevechten, het is dus voor de actie liefhebber even geduld hebben. Nu
komt de film lekker op gang en de strijd ook, helaas zijn de gevechten
en gebruikte technieken voor de standaard van nu sterk verouderd. Het
camerawerk, wat bijzonder experimenteel is, weet dit behoorlijk recht te
trekken en als je eenmaal gewend bent aan het iets langzamere tempo kom
je er achter dat alles tot in de puntje uitgewerkt is. Het laatste geldt
niet alleen voor de gevechten, maar voor de hele film. Je kan duidelijk
zien dat de regisseur King Hu een perfectionist is die niets aan het
toeval overlaat. Regelmatig wordt er gebruik gemaakt van wijde shots,
waarbij het onderwerp zich ergens aan de zijkant van het beeld bevindt.
Aparte belichting en lange shots van een camera die meerdere kanten op
beweegt. Een visueel spektakel en aangevuld door een goed verhaal. Een
leuk extraatje is de korte, maar herkenbare rol van een hele jonge Sammo
Hung. Hij komt het laatste half uur pas in beeld als een van de helpers
van Hsu Hsien Chen. Mocht je dus een geduldige film kijker zijn die zijn
films niet alleen voor de gevechten bekijkt dan is 'A touch of Zen'
zeker een film die na het kijken nog lang in je geheugen zal blijven
plakken.
Copyright
kungfufilms.nl (2003) |