Hsu Feng
Roy Chiao - Biografieën van de hoofdrolspelers
Han Ying Chieh - King Hu filmografie
Sammo Hung - New releases
Regisseur King Hu -
Speelduur 170 min -

Ku Shen-chai (Shih Jun), een arme schilder/geleerde, woont samen met zijn moeder in een verlaten en vervallen fort. Zijn hele leven verzamelt hij wijsheid, die hij, tot grote teleurstelling van zijn moeder, maar niet benut. Al jaren dringt zijn moeder aan om een test te doen zodat hij als ambtenaar aan het werk kan en zo iets van zijn leven kan maken. Maar ook al loopt hij tegen de dertig, hij is gelukkig zo en erg tevreden met zijn leven als schilder. Op een avond hoort Ku Shen-chai geluiden uit een ander deel van het fort. Hij gaat op onderzoek uit en kan door zijn bevindingen niets anders concluderen dan dat er iets, of iemand, van dit deel van het fort zijn huis van gemaakt heeft. De volgende dag zet hij zijn onderzoek voort, bewapend met diverse taoïstische spreuken en een houten zwaard probeert hij te ontdekken wat deze geesten van plan zijn. Gelukkig blijkt het hele spookverhaal niet waar en ontmoet hij een mysterieuze dame, Yang Hui-ching (Hsu Feng) die zijn leven zal veranderen. Door zijn nieuwsgierigheid wordt Ku Shen-chai door Yang Hui-ching meegesleurd in haar strijd tegen een corrupte ambtenaar, die haar familie om het leven bracht en nu haar als laatste doelwit heeft.

Een werkelijk prachtige epos waar regisseur King Hu ruim twee jaar aan gewerkt en gesleuteld heeft. Het vervallen fort werd speciaal gebouwd en ontworpen voor de film, omdat King Hu niet tevreden was met de decors in de studio's. 'A touch of Zen' is dus helemaal buiten op locatie opgenomen, iets wat hoogst ongebruikelijk was voor een film uit Azië van deze periode. Het resultaat is absoluut verbluffend, prachtige beelden van bergen, watervallen en alles wat een oosters landschap aantrekkelijk maakt. Vooral de rietpluimen en het veelvuldig gebruik van mist geeft de film een heerlijke mysterieuze sfeer mee. Het verhaal begint spookachtig om pas na een uur om te slaan naar de politieke strijd tussen twee hoge ambtenaren en hun familie. Samen met deze overgang beginnen ook de eerste gevechten, het is dus voor de actie liefhebber even geduld hebben. Nu komt de film lekker op gang en de strijd ook, helaas zijn de gevechten en gebruikte technieken voor de standaard van nu sterk verouderd. Het camerawerk, wat bijzonder experimenteel is, weet dit behoorlijk recht te trekken en als je eenmaal gewend bent aan het iets langzamere tempo kom je er achter dat alles tot in de puntje uitgewerkt is. Het laatste geldt niet alleen voor de gevechten, maar voor de hele film. Je kan duidelijk zien dat de regisseur King Hu een perfectionist is die niets aan het toeval overlaat. Regelmatig wordt er gebruik gemaakt van wijde shots, waarbij het onderwerp zich ergens aan de zijkant van het beeld bevindt. Aparte belichting en lange shots van een camera die meerdere kanten op beweegt. Een visueel spektakel en aangevuld door een goed verhaal. Een leuk extraatje is de korte, maar herkenbare rol van een hele jonge Sammo Hung. Hij komt het laatste half uur pas in beeld als een van de helpers van Hsu Hsien Chen. Mocht je dus een geduldige film kijker zijn die zijn films niet alleen voor de gevechten bekijkt dan is 'A touch of Zen' zeker een film die na het kijken nog lang in je geheugen zal blijven plakken.

Drager dvd
Taal Mandarijn
Uitgever Optimum releasing