Acteurs Kwan Chung EXTRA'S
Champ Wang - Bonus fight
Chan Mu Chuan - Directe scene toegang
Pan Yingzi
Cheung Fong Ha -
Regisseur Wong Wei Hung -

Tijdens het schoonmaken van de tempel belandt de jonge monnik Wu Fa (Kwan Chung) ergens boven in een pagode in een mysterieuze kamer. De kamer staat vol met Taoïstische spreuken en boeddhabeelden met in het midden een kistje met een aantal dolken er in. Op het moment dat Wu Fa een van de dolken aanraakt laat hij de geest van een meedogenloze moordenaar vrij. Onmiddellijk wordt hij bezeten door deze boze geest en de vriendelijk jonge monnik verdwijnt totaal. Op zijn weg naar buiten duwt hij een collega monnik van de toren en niet veel later verdwijnt hij voorgoed uit het zicht. Voor de andere monniken is het al snel duidelijk wat er gebeurd is, maar ieder spoor van Wu Fa ontbreekt. Jaren later keert hij terug en vermoord op mysterieuze wijze de hoofdmonnik op zijn ziekbed. Koelbloedig verlaat hij de tempel en ontmoet Ying Choi Fung (Pan Yingzi) die een jade amulet rond haar nek draagt. Het amulet heeft een vreemde uitwerking op hem, want opeens komt de ware aard van Wu Fa weer terug. De twee worden vrienden zonder dat ze zich bewust zijn van de gespleten persoonlijkheid van Wu Fa. Zodra ze zijn zijde verlaat keert devil claw weer terug om een spoor van dood en verderf achter zich te laten. Het duurt niet lang totdat ze ontdekt hebben wat er precies aan de hand is. Na overleg wordt er besloten dat er niks anders op zit voor Wu Fa dan terug te keren naar de Shaolin tempel om de boze geest van Devil claw uit zijn lichaam te drijven.

Als ik het verhaal zo op schrijf word ik er toch enigszins enthousiast van. Want het is een goede basis voor een verrassende film. Maar helaas zijn er nogal wat dingen die 'Abbot white' erg tegenwerken. Hoofdzakelijk is het de engels dubbing van de film die er voor zorgt dat hij bijna niet te volgen is. De beste manier om dit te omschrijven is als een haast klus met weinig interesse voor het eind resultaat. Regelmatig komen de originele stemmen door aan het begin van een dialoog. Iets wat ontstaat doordat de muziek er heel slecht in gemonteerd is. Om het erger te maken zijn de stemmen ingesproken door Chinesen die gebrekkig engels spreken. Dit is bijna niet te volgen waardoor het verhaal erg warrig wordt en dit is eigenlijk erg jammer. Verder ziet de film er namelijk er goed verzorgd uit met mooie locaties en goed verzorgde kleding. Alles is ruim opgezet en komt niet goedkoop over. De sfeer wijkt nogal af van de andere kung fu films uit die tijd en is het best te vergelijken met 'Shaolin tempel' van Jet Li. Het enige verschil is dat er in 'Abbot white' een aantal Wu xia elementen terug te vinden zijn. Kwan Chung heeft een goede uitstraling als martial artist. Maar er zit weinig vernieuwend in de choreografie en de gevechten zijn niet echt bijzonder. Voeg hier ook nog eens aan toe dat ze uit vrij korte shots bestaan en niet lang duren. Alle gevechten zijn dus over voordat je er erg in hebt, maar met de vaardigheid op martial arts gebied zit het wel goed. Op de bekende jaren tachtig manier zitten er een aantal special effects in de film verwerkt. De meest hilarische is dat Abbot white zijn rechter arm als een soort speer kan af schieten. Na het raken van het doel komt de arm gewoon weer terug op de juiste plek aan zijn schouder. Veder zitten er nog wat getekende lasers en onzichtbaarheid truckjes in. Eigenlijk is het erg jammer dat door de waardeloze dubbing een redelijke goede film ronduit slecht wordt. Laten we hopen dat er ooit nog ergens een versie opduikt met de originele stemmen en ondertiteling. Tot die tijd moeten de mensen die het aandurven het met deze versie doen, maar ik denk dat er niet veel mensen zijn die veel plezier aan deze film zullen beleven.

Beeld kwaliteit Redelijk (full screen)
Waardering          5/10