Kelly Hu - RZA music production tour
Jeff Bennet - Charter profiles
Steve Jay Blum -
Regisseur Fuminori Kizaki -
Speelduur 132:26 mins -
Prod. maatschappij Gonzo -

Ergens in een tijd waar het heden en verleden samenkomt heerst er chaos en anarchie. Oude beschavingen herleven en moderne technologie mengen zich hier naadloos mee. De wereld wordt gecontroleerd door bandieten. Hij die in het bezit is van een oude hoofdband zal de grootste zijn en kunnen leven als een god. Maar deze hoofdband krijg je niet zomaar. Eerst moet je in het bezit komen van een andere hoofdband. Deze geeft je het recht om de grootste strijder van de aarde uit te dagen. Maar waar het in het bezit krijgen van deze hoofdband niet zo moeilijk is valt het houden er van niet mee. Iedereen is er op uit om deze te bezitten zodat ze ooit de grootste der aarde kunnen zijn. Ooit was het Rokutaro (Greg Eagles) die de oppermachtigste was. Dit veranderde toen Justice (Ron Perlman) op brute wijze een eind aan zijn leven maakte. Dit deed hij voor de ogen van de nog jonge zoon van Rokutaro. Hij vertelde de jongen zelf dat hij maar hard moest gaan trainen zodat hij ooit zijn vader zou kunnen wreken. Dit is natuurlijk niet aan dovemans oren gericht. De jongen groeit op voor galg en rad en heeft maar een doel, het wreken van zijn vader. Door zijn doelgerichtheid en bijzondere uiterlijk wordt hij al snel bekend. Hij krijgt de naam Afro Samurai en een bijna legendarische status. Maar deze strijd verloopt niet zo makkelijk. Hij wordt continue uitgedaagd en hierdoor maakt hij meer vijanden dan vrienden. Hij heeft niemand die hij kan vertrouwen en zijn leven is eenzaam en verbolgen. Toch gaat hij door in zijn strijd en zijn enige doel in zijn leven.

De eerlijkheid gebied me te melden dat ik persoonlijk geen deskundige ben op het gebied van anime. Dit is simpel weg omdat ik nog niet de tijd heb genomen om me in dit genre te verdiepen. Er valt nog genoeg te ontdekken en te zien bij de Hongkong films en dit is ook waar mijn passie ligt. Maar soms komt er iets voorbij wat je aandacht trekt. Iets wat apart klinkt en op meerdere punten je interesse raakt. 'Afro samurai' is precies zo een project. De titel alleen al klinkt als iets waar je het fijne van wilt weten. Als je dan ook nog hoort dat Samuel L. Jackson zijn stem aan een personage verleende en RZA de muziek verzorgde is de nieuwsgierigheid compleet.

Het concept van 'Afro samurai' is bijzonder te noemen. Een jonge negroïde zwaardvechter in een Japan wat niet in jaartal te definiëren is. Moderne technologie en het traditionele lopen door elkaar. Dit geeft een hele aparte mix die in het begin wel even wennen is. Het verhaal start bij de moord op de vader en schiet daarna door naar het heden. De tussenliggende periode wordt hier voorlopig overgeslagen. Hierdoor is de eerste aflevering ook niet meteen boeiend. Het is nog even zoeken naar wat je moet verwachten. Maar dit verandert en alles wordt wat rustiger. We krijgen door middel van terugblikken te zien hoe het Afro verlopen is door de jaren heen. Hierin wordt nog eens heel duidelijk onderstreept welke offers hij allemaal moest maken. Dit zorgt er voor dat de film een zware emotionele lading krijgt. Het gevolg hiervan is dat de kijker langzaam maar zeker betrokken begint te raken bij het verhaal. Het wordt allemaal boeiender en voordat je het weet zit je er helemaal in. Al snel blijkt dat het doel het bereiken van de top van een berg is. Hierboven zal de uiteindelijke strijd plaats vinden tussen Afro en Justice. Onderweg moet hij het opnemen tegen allerlei strijders. Dit gaat op de meest bizarre manieren. Afro moet het opnemen tegen robots, een teddybeer, mooie vrouwen, meedogenloze monniken en ga zo maar door.

Het niveau van het geweld in 'Afro samurai' ligt behoorlijk hoog. Zo hoog dat het de bloeddorst van  Chang Cheh te niet doet. Mensen worden compleet in mootjes gehakt en het dodental is ontelbaar. Hierbij blijven de levenloze lichamen bloedspuitend en trillend achter. Dit had best wat minder gemogen. Het lijkt in de gevechten namelijk meer om het bloed te gaan dan om de werkelijke strijd. De actie is snel en flitsend en natuurlijk niet te vergelijken met een menselijk actie.Eigenlijk zou je beide zaken niet met elkaar moeten vergelijken. Want een gedetailleerd gevecht omzetten naar anime lijkt me geen makkelijk opdracht. Toch zouden de stelregels gelijk moeten zijn. Choreografie en overzicht is en blijft heel belangrijk in een gevecht. En dit is iets wat ik hier een beetje mis. Het lijkt een grote brei waarbij de kijker bezig gehouden wordt met allerlei flitsen van beelden.

De visuele stijl van 'Afro samurai' is behoorlijk duister en grimmig. De wereld die gecreëerd wordt is er niet een waar je graag in zou willen vertoeven. De tekeningen zijn van goed niveau en detail en de personages intrigerend. Het is ook mooi bedacht hoe Afro Samurai en Ninja-ninja met elkaar om gaan. Waar de een namelijk niet spreekt kan de ander niet ophouden. Het grappige is dat beide stemmen door Samuel L. Jackson vertolkt worden. Deze man heeft een zo een heerlijke karakteristieke stem en dit brengt enorm veel sfeer met zich mee. Zijn dialogen zijn vol van energie, enthousiasme en lopen over van briljante oneliners. Het enige is dat er wel aan de lopende band gevloekt wordt. Het woord 'motherfucker' wordt te pas en te onpas gebruikt. Naar mijn smaak iets te veel.

De soundtrack van de film werd verzorgd door RZA. Liefhebbers van de Wu tang clan kunnen hun hart ophalen. Het is een prima mix van Soul, hiphop en lichte rock. Het jaren zeventig gevoel is hier dus ook goed in terug te vinden. En dit is precies het doel wat de makers voor ogen hadden.

'Afro samurai' is overduidelijk als cult bedoeld en dit is het ook ten voeten uit. Alles wat er namelijk als cult bestempeld wordt is hier vermengd tot een kolkende brei. Dit gaat verder dan film alleen want ook op muzikaal gebied wordt dit toegepast. De stem van Samuel L. Jackson doet hier nog een schepje boven op. Zoals te verwachten brengt het verhaal niets nieuws en is een standaard wraak sage. Maar de uitwerking is prima en doordacht. Zo worden de psychologische effecten en gevolgen belicht en getoond. Toch zal de actie voor sommigen wat aan de brute kant zijn. Hierdoor is de film niet geschikt voor iedereen. Maar kan je hier tegen dan zal ik zeker de film aan een kijksessie onderwerpen.

Deze Amerikaanse versie bevat de director's cut die vijftien minuten langer is dan de tv versie. De hoes is van karton en klapt naar drie zijde open. Het is een prachtige uitgave die mooi geïllustreerd is. Binnenin treffen we twee disks aan. Één met de vijf afleveringen en de andere met de extra's. Hierop zijn drie specials terug te vinden. De stemmen van de personages zijn van groot belang voor het totaal beeld. In the booth is hier totaal aan gewijd. We krijgen te zien hoe Samuel L. Jackson bij dit project kwam en hoe hij, Ron Perlman en Kelly Hu hun stemmen inspreken. Zoals bekend was teh RZA verantwoordelijk voor de muziek van de serie. Hier geeft hij samen met Eric Caldron uitleg over hoe het idee voor de muziek van 'Afro samurai' ontstaan is. Dit duurt ongeveer vijf minuten. Bij de Charter profiles worden bijna alle personages een voor een doorgelicht. Hierbij geeft Eric Calderon het commentaar en dit duurt ongeveer vierentwintig minuten

Drager DVD (reg 1)
Beeld kwaliteit Zeer goed
Geluid kwaliteit Zeer goed