Cecile de France - Around the world with Jackie Chan
Jim Broadbent - Deleted scenes
Karen Mok - Videoclip 'Everybody all over the world
Regisseur Frank Coraci - Trailer
Speelduur 115 min -
Prod. maatschappij Spanknyce films -

Om de jade boeddha, die het dorp van Lau Xing (Jackie Chan) al eeuwen beschermt, terug te halen is onze held genoodzaakt de bank van Engeland te beroven. Met de politie in zijn kielzog vindt hij een schuilplaats bij Phileas Fogg (Steve Coogan). Een uitvinder die dringend op zoek is naar een butler. Lau Xing maakt hier dankbaar gebruik van maar verteld zijn nieuwe werkgever niets over zijn voorgeschiedenis. Tijdens een bijeenkomst van de grote geleerde van Engeland wordt Phileas Fogg zoals altijd uitgelachen om zijn ideeën. Maar als Lau Xing hem hoort praten over een reis rond de wereld in tachtig dagen besluit hij de situatie iets te beïnvloeden. Als dit lukt heeft hij namelijk een manier gevonden om snel thuis te komen. Zijn trucje werkt en Phileas Fogg sluit een grote weddenschap met Lord Kelvin (Jim Broadbent), de voorzitter van de grote geleerde club. Er staat een boel op het spel want als ze verliezen is Phileas Fogg werkelijk alles kwijt. Er wordt weinig tijd verspilt en onmiddellijk vertrekken ze met de boot naar Frankrijk. Maar Lord Kelvin is niet echt een eerlijke man te noemen. De jade boeddha was namelijk een onrechtmatig verkregen kunstvoorwerp van hem. Kostte wat kost wil hij het terug. Als hij ontdekt dat Lau Xing, de bediende van Phileas Fogg de dief was zet hij alles op alles. Niet alleen wil hij de boeddha terug, maar ook kan hij zijn positie verliezen door het weddenschap. Ondertussen zetten Phileas Fogg en Lau Xing koers naar Munchen. In Parijs hebben ze Monique La Roche (Cecile de France) als reisgenoot opgepikt. Met zijn drieën zetten ze de reis voort achtervolgt door een Chinese sekte, een Engelse politieman en natuurlijk de tijdsdruk van de tachtig dagen.

Een geweldige en vrolijke avonturen film die wat losjes gebaseerd is op het boek van Jules Verne. De hoofdrollen zijn verdeeld over Jackie Chan, Steve Coogan en Cicile de France. Dat dit is een behoorlijk internationale cast is mag ook wel voor een film die op meerdere plaatsen op de wereld opgenomen werd. Buiten nationaliteiten mengt de film ook nog eens diverse genres met elkaar. Humor, romantiek, slapstick comedy, fantasie en natuurlijk de martial arts van Jackie Chan. De combinatie werkt perfect en 'Around the world in 80 days' is een bijzonder vermakelijke avonturen film voor het hele gezin. Van tijd tot tijd is het allemaal wat kinderlijk en voorspelbaar, maar de timing van het geheel is perfect. Grappige dialogen, actie en een verscheidenheid aan prachtige panorama's worden goed met elkaar afgewisseld. Saai wordt het dus geen moment en de kijker zal dus ook meerdere malen in lachen uitbarsten. Als het niet om de onhandigheid van Steve Coogan dan is wel om de rare capriolen van Jackie Chan. Verder zit de film vol met de meest bizarre gast rollen. Arnold Schwarzengger verschijnt als Arabische prins, John Cleese als politie agent en Sammo Hung als één van de 'ten tigers of Kwantung'. Helaas komt Sammo Hung niet erg veel in de gevechten voor. Dit wordt ruimschoots goed gemaakt door hetgeen wat Jackie Chan samen met zijn stunt team doet. Het gevecht in China is wat dat betreft dus ook het hoogtepunt van de film. Jackie Chan gebruikt namelijk een van zijn ouderwetse wapens, het bekende bankje. Heerlijk om te zien hoe hij dit wapen nog steeds weet te hanteren. Voeg dit samen met zijn wat lange haardracht en je waant je opeens weer in het begin van de jaren tachtig. Natuurlijk wordt er veel gebruik gemaakt van touwtjes een computer animaties om alles net iets mooier te maken. Dit past goed bij de film en op speelse wijze worden we meerdere malen meegenomen naar een virtuele wereld. Heel eventjes maar veranderd alles even in een sprookjes wereld. Op deze manier worden de grote afstanden die afgelegd worden op speelse wijze toegelicht. Maar animaties zijn niet de enige manier waarop er een surrealistische tintje aan het geheel gegeven wordt. Phileas Fogg wordt namelijk als uitvinder neergezet en loopt dus ook met de meest bijzondere gadgets rond. Vrolijk gekleurde ouderwetse machines met een futuristisch tintje. Een koets die op stoom rijdt, een een persoonsachtbaan en een vliegtuig gemaakt van een roeiboot. Samen met de muziek doet dit allemaal een beetje denken aan de films die Steven Spielberg in de jaren tachtig maakte. Lekkere en ongecompliceerde avonturen films die door het hele gezin bekeken kunnen worden. Het verhaal wijkt dus behoorlijk af van het origineel. Het verhaal over de weddenschap en de gestolen boeddha sluiten goed op elkaar aan. En als het ene verhaal tot een einde is gaat de film nog zeker vijfentwintig minuten door. Even lijkt dit te veel van het goede want twee maal een hoogtepunt in een film lijkt wat veel. Toch weet regisseur Frank Coraci redelijk snel het verhaal weer boeiend te maken. Er volgt nog een vergelijkbaar eindgevecht dat iets minder is als het eerder getoonde. Dit gevecht concentreert zich ook meer op humor dan en zo is er dus weer een mooie tegenpool. Ondanks dat Jackie Chan op martial arts gebied niet meer doet wat we graag zouden willen zorgt hij toch voor een lach. 'Around the world in 80 days' is ook nog eens een heel ander genre dan we eerder van hem zagen en het is leuk om te zien hoe hij zich hier in redt. Maar hij blijft toch altijd weer Jackie Chan met zijn bijzondere manieren en dit is ook wat waard lijkt me.

Discovering 'Around the world in 80 days': Een Uitgebreide special over de film van 18 minuten. We krijgen leuke beelden van achter de schermen te zien en er worden diverse acteurs geïnterviewd. Around the world with Jackie Chan: Omdat Jackie Chan toch wel de held van de film is word zijn rol in de film in deze special extra belicht. In zes minuten vertellen de andere acteurs hoe het is om met hem samen te werken. Zijn stunts worden besproken en er worden wat bloopers getoond. Dit laatste is vooral leuk omdat er voor het eerst zins tijden geen bloopers aan het einde van een Jackie Chan film te vinden zijn. Deleted scenes: De benaming zegt het al een opsomming van de verwijderde scènes. Alles wordt voorzien van commentaar door regisseur Frank Coraci en het duur ongeveer 6 minuten. De scènes zijn niet individueel te bekijken en zijn dus aan elkaar gemonteerd. Videoclip 'Everybody all over the world: Een speelse video clip van de titel song van de film. Naar mijn idee alleen interessant als je het nummer leuk vind. Trailer: De trailer van de film, niets meer en niets minder.

Beeld kwaliteit Goed (16:9 anamorphic)
Geluid kwaliteit Goed (dolby 2.0, 5.1, DTS)
Uitgever Universal