Man-seok Oh -
Gi-yeong Lee -
Kyeong-hwan Jo -
Regisseur Choi Yang Il -
Speelduur 117:37 mins -
Prod. maatschappij Triz club -

De jeugd van de tweeling Tae Soo en Tae Jin is er een met veel problemen. Ze hebben alleen elkaar en om te overleven moeten ze stelen. Tae Soo is de brutalere van het stel en hij zorgt dus ook voor de inkomsten. Helaas is hij niet heel erg doordacht in zijn acties. Zo probeert hij op klaarlichte dag een drugsdealer te beroven. Dit gaat helemaal fout en hij kan nog maar net ontsnappen. De gangsters zetten de achtervolging in maar Tae Soo is ze te slim af. Echter stuiten ze op de nietsvermoedende Tae Jin. De arme jongen wordt vreselijk afgetuigd. Tae Soo staat op een afstandje toe te kijken maar kan door zijn leeftijd niets doen. Hierna verliest de tweeling elkaar uit het oog. In de jaren die volgen is er geen moment dat beide jongens niet aan elkaar denken. Elk richt zijn leven in naar zijn eigen gevoel en Tae Jin wordt agent en Tae Soo huurmoordenaar. Niet echt iets wat hun toekomst samen eenvoudig zal maken. Als ze drieëndertig jaar zijn vinden ze elkaar eindelijk terug. Helaas is de reünie van korte duur. Tae Jin word namelijk voor de ogen van Tae Soo vermoord. Hierdoor keert Tae Soo nog meer in zichzelf. Hij besluit zijn broer te begraven en zijn identiteit aan te nemen. Op deze manier hoopt hij er achter te komen wie de moordenaar van zijn broer was. Een keuze die lichtelijk onbezonnen was. Tae Jin had namelijk een vriendin en deze heeft al snel door dat er iets niet klopt. Maar ook voor zijn wraak gaat hij wat impulsief te werk. Hij grijpt zich vast aan iedere strohalm. Ook hecht hij er totaal geen waarde aan dat hij tegenover een overmacht staat die hem wel eens fataal zou kunnen worden. Het enige wat hij wil is de man doden die verantwoordelijk is voor zijn verdriet.

Regisseur Choi Yang Il is van Japanse afkomst. Hij is een man met meer dan dertig jaar ervaring en een groot aantal awards op zijn naam. Met 'Soo' maakte hij zijn eerste film in Korea. Samen met nog twee anderen schreef hij het verhaal over onbezonnen wraak. Wraak zoals het alleen maar in Aziatische films gebracht kan worden.

Van een man met zoveel ervaring zou je verwachten dat hij een strak verhaal neer zou leggen. Echter kiest hij er hier voor om meer voor het visuele te gaan. Het verhaal vertoont dus ook gaten. Zaken die niet benoemd worden en waar we als kijker naar mogen raden. Hierdoor zou de film het rauwe van de films uit de jaren zeventig moeten krijgen. Rauwe emotie met maar een doel wraak. Alleen het lukt niet helemaal om als kijker betrokken te raken. Natuurlijk is het vervelend dat de tweeling op deze wijze uit elkaar gerukt wordt. Tae Soo had toch al weinig emotie over door zijn verleden en hierdoor lijkt het hem weinig te doen. Je zou verwachten dat hij helemaal door het lint zou gaan. Echter keert hij compleet in zichzelf. Natuurlijk is dit begrijpelijk maar voor een medium wat op het visuele draait niet echt een handige keuze. De man waar hij op jaagt is een compleet gestoorde zak. Hij houdt zijn blinde vader verslaafd aan de heroïne en geeft alleen om zichzelf. Dit personage wordt heerlijk neergezet. Compleet met zenuwtrek is het een klassieke schurk. Als tweede laag komt de vriendin van de overleden tweelingbroer in het spel. Zij raakt natuurlijk compleet verward door de dood van haar vriend. Het feit dat hij toch nog rond loopt in de vorm van zijn broer maakt het niet makkelijker voor haar. Een zware lading die helaas niet helemaal bevredigend wordt afgesloten. Met een klein beetje meer aandacht had het zoveel meer kunnen zijn.

Ondanks de minpunten in het verhaal heeft 'Art of revenge' genoeg te bieden. Vooral de eerste anderhalf uur houden je goed bezig. Daarna schakelen we over op een half uur lang non-stop actie. Het gaat er hier keihard aan toe. Hetgeen we te zien krijgen is bijzonder rauw en keihard. Bloed vloeit rijkelijk en alles ziet er pijnlijk uit. Pistolen worden minimaal gebruikt. Hiervoor in de plaats moeten we het doen met messen, bijlen, zwaarden en hier en daar een verdwaalde koevoet. De gevechten zijn realistisch en zonder toevoeging van show elementen. Het zou dus zomaar een straatgevecht kunnen zijn wat echt gebeurt. Onze hoofdrolspeler lijkt van staal te zijn en iedere klap weer te boven te kunnen komen. Dit maakt het iets minder realistisch. Toch benadrukt dit wel zijn drive naar wraak. Iets wat uiteindelijk het tempo van de film de das om doet. Het laatste gevecht lijkt namelijk niet te eindigen. Het blijft maar door slepen. Hier krijgen we minuten lang een lege ruimte te zien met mannen die weer overeind proberen te komen. Jammer want het ging zo lekker. Vijf minuten eerder eindigen had de film dus ook een stuk beter gemaakt.

Visueel gezien levert Choi Yang Il hier een waar meesterwerk af. Hij speelt goed met ruimte en plaatst zijn camera telkens op de juiste plek. Hij speelt op creatieve wijze met licht en duisternis en hierdoor is het schitterend dat hij rustig de tijd neemt om de scene op te bouwen.

Op het muzikale vlak weet 'Art of revenge' te verrassen en te verbazen. Het ene moment ontbreekt de soundtrack compleet. Vervolgens zit je naar pompende Koreaanse hiphop te luisteren. De schurk uit het verhaal is ook nog eens gek op zingen. Hij laat zich hierbij ondersteunen door een accordeon en is pas echt gelukkig als iedereen mee zingt. Dronkkenmansgelal wat bijzonder aanstekelijk werkt.

'Art of revenge' is nogal een verwarrende toestand te noemen. Tijdens het kijken lijkt er niet veel aan de hand. Je wordt meegenomen voor een ritje langs emoties en geweld. Het tempo ligt laag maar storend is het niet. Er zijn genoeg vragen die je bezighouden. De actie is rauw en spectaculair en de eindstrijd is dus minstens een half uur. Heerlijk om naar te kijken was het niet dat de laatste vijf minuten maar niet willen eindigen. Hier is het tempo totaal verdwenen en hierdoor vloeit alle emotie weg. Je blijf dus met een onbevredigd gevoel zitten en dan komen de vragen. Het wordt een puzzel die niet wil passen. Jammer maar helaas niet anders. Een reden om de film niet te kijken moet het niet zijn want vermakelijk is het wel. Misschien dat het helpt om hem uit te zetten zodra het lijkt dat Tae Soo de eerste keer dood is. 'Art of revenge' had dan zeker weten beter gescoord.

Beeld kwaliteit Zeer goed (16:9/2.35:1)
Geluid kwaliteit Zeer goed (Dolby digital 5.1)
Taal Koreaans