Gevlucht voor zijn
eigen emoties leeft Ouyang Feng (Leslie Cheung) teruggetrokken in de
woestijn. Om zijn brood te verdienen runt hij een herberg en speelt hij
manager voor huurmoordenaars. Met telkens hetzelfde praatje brengt hij
zijn diensten aan de man. Tussendoor ronselt hij nieuwe zwaardvechters
die voor hem willen werken. Hierdoor ontmoet hij steeds nieuwe mensen.
Hieronder bevindt zich een schizofrene vrouw (Brigitte Lin) die zichzelf
los probeert te maken van haar dubbele persoonlijkheid. Ondertussen
tracht ze haar liefde voor Huang Yaoshi (Tony Leung Ka Fai) beantwoord
te krijgen. Hung Chi (Jacky Cheung), een nog jonge zwaardvechter hoopt
op zijn eigen wijze faam te bereiken. Hierbij worstelt hij met het
vraagstuk of zijn vrouw wel aan zijn zijde hoort in deze situatie. Een
volgende zwaardvechter lijdt al jaren aan een oogafwijking (tony Leung
Chiu Wai). Zijn zicht wordt langzaam minder en het zal niet lang meer
duren voordat hij zijn zicht compleet kwijt is. Ieder heeft zijn eigen
problemen en gebruiksaanwijzing maar allen hebben ze één ding gemeen. Ze
zijn allemaal op zoek naar liefde en worstelen met het leven in de
algemene zin van het woord.
In 1994 maakte Wong
Kar Wai 'Ashes of time'. Een film die nogal afstak tegen wat er op dat
moment gemaakt werd in Hongkong. Want ondanks dat het een martial arts
film was voerde drama en emotie de boventoon. Met de komst van de dvd
bleef een kwalitatief goede versie achterwege. Dit omdat het origineel
ernstig beschadigd was. Om toch een goede versie uit te kunnen brengen
begon voor Wong Kar Wai zijn zoektocht naar volledig materiaal. Tijdens
deze zoektocht werd het plan opgevat een ultieme versie van de film te
maken. Alle punten die Wong Kar Wai nog had willen verbeteren moesten
onderhanden genomen worden. Hij ging dus met een filmploeg terug de
woestijn in om af te maken waar hij jaren geleden aan begon.
De personages van de
film zijn terug te vinden in het boek 'Eagle shooting heroes' van Louis
Cha. In 'Ashes of time' volgen we hun levensloop voor het boek. Het is
dus een soort prequel. Waar het om draait is hun emotionele gesteldheid
en de problemen waar ze mee worstelen. Thema's die eigenlijk altijd wel
aanwezig zijn in de films van Wong Kar Wai. Hier volgen we een aantal
zwaardvechters en de personen die hun omringen. We duiken hun
liefdesleven in en bekijken hun problemen. De situaties die aangekaart
worden zijn alles behalve luchtig. Er wordt ingegaan op overpeinzingen
en de beslissingen die daaruit voortvloeien. Stuk voor stuk zijn alle
personages interessant en alles behalve alledaags. Ieder heeft zijn
eigen kronkel en heeft te kampen met een bepaalde arrogantie. Qua
voorkomen zijn ze gestript van alles wat je normaal aan strakheid in
films ziet. Wat er overblijft is een bijzondere rauwheid. Hierdoor
moeten de acteurs het echt hebben van hun kunde op acteer gebied. Geen
probleem want iedereen die zijn medewerking verleende had zijn sporen al
lang verdient. Maar ondanks dat iedereen de sterren van de hemel speelt
is er van een verhaal niet te spreken. Het is meer een compilatie van
situaties die samen leiden tot één conclusie. En dit kan best verwarrend
zijn.
Qua beelden bevinden
we ons hier in een uiterst creatief werkje. Iedere shot is zorgvuldig
gekozen. Dit is op basis van meerdere criteria en overwegingen gedaan.
Echter zal dit niet voor iedere kijker een positieve uitwerking hebben.
Door de combinatie van de vele close ups en wijde shots wordt de film
namelijk wat lastig te volgen. Het herkennen van de acteurs en de plaats
bepaling wordt bemoeilijkt. Maar voor diegene die dit los kan laten en
zich overgeeft aan de beelden wacht een prachtige en uiterst dromerige
trip. Er wordt gespeeld met licht, kleuren, diepte en beweging. Hierbij
is de afwisseling enorm en ontstaat er een opvallend contrast. Als je
bedenkt dat alles in de woestijn gefilmd is maakt dat het nog specialer.
Want naast zand is er niet zo heel veel aanwezig om het boeiend te
maken. Toch lukt het om dit te doen met de eerder genoemde middelen. Het
grootste gedeelte speelt zich af in en om een herberg. Een vrij kale en
grauwe setting. Voor de afwisseling worden we meegenomen naar een
waterrijk bos, een meer of een klein dorpje.
Naast de prachtige
beelden en de sterke acteer prestatie heeft 'Ashes of time' een
waanzinnige soundtrack. Gestaafd op traditionele Chinese muziek maar met
een moderne inslag. Ondanks dat alle tempo’s laag liggen is alles toch
behoorlijk opzwepend. Hierin wordt er flink gespeeld met niveau
verschillen. Het ene moment moeten de oren gespitst worden voor geluid
terwijl het volgende moment de bas keihard de boventoon voert. Voor deze
redux versie is dit door niemand minder dan Wu Tong en Yo Yo Ma
onderhanden genomen. Het resultaat is nog betoverender dan het al was.
Ondanks dat de
personages zich bevinden in de martial arts wereld kunnen we hier niet
spreken van een actie film. Het draait hier meer om
gezichtsuitdrukkingen en het overbrengen van emoties dan kung fu. Toch
zitten er rond het midden van de film een aantal actie scènes in. Sammo
Hung was verantwoordelijk voor de choreografie. Echter is hier maar
weinig van terug te zien. Wong Kar Wai geeft deze namelijk op zo een
bijzondere wijze weer dat er weinig van te volgen is. Alles gebeurt in
een waas en een draaikolk van bewegingen. Hiermee wordt de chaos en de
paniek van de situatie goed weergegeven. Ben je echter op zoek naar
mooie bewegingen dan ben je hier aan het verkeerde adres.
'Ashes of time' is alles behalve een gebruikelijk film. Het is een groei
film waarbij het pas begint met de eerste kijkbeurt. De stijl moet naar
je toe groeien en als dit tot je doorgedrongen is komt de ware pracht
naar boven. Meerdere lagen ontvouwen zich en hetgeen wat de acteurs
proberen over te brengen wordt steeds duidelijker. Dit is natuurlijk wel
iets waar je als kijker zin in moet hebben. Even dom film kijken is er
dus met 'Ashes of time' niet bij. Wong Kar Wai brengt hier emotie samen
met beeld en geluid zoals alleen hij het kan en het resultaat is
meeslepend en betoverend.
Copyright
kungfufilms.nl (2009) |