Brigitte Lin - Q & A with Wong Kar Wai
Tony Leung Chiu Wai -
Jacky Cheung -
Regisseur Wong Kar Wai -
Speelduur 93:34 mins -
Prod. maatschappij Tsui Siu Ming Production -

Gevlucht voor zijn eigen emoties leeft Ouyang Feng (Leslie Cheung) teruggetrokken in de woestijn. Om zijn brood te verdienen runt hij een herberg en speelt hij manager voor huurmoordenaars. Met telkens hetzelfde praatje brengt hij zijn diensten aan de man. Tussendoor ronselt hij nieuwe zwaardvechters die voor hem willen werken. Hierdoor ontmoet hij steeds nieuwe mensen. Hieronder bevindt zich een schizofrene vrouw (Brigitte Lin) die zichzelf los probeert te maken van haar dubbele persoonlijkheid. Ondertussen tracht ze haar liefde voor Huang Yaoshi (Tony Leung Ka Fai) beantwoord te krijgen. Hung Chi (Jacky Cheung), een nog jonge zwaardvechter hoopt op zijn eigen wijze faam te bereiken. Hierbij worstelt hij met het vraagstuk of zijn vrouw wel aan zijn zijde hoort in deze situatie. Een volgende zwaardvechter lijdt al jaren aan een oogafwijking (tony Leung Chiu Wai). Zijn zicht wordt langzaam minder en het zal niet lang meer duren voordat hij zijn zicht compleet kwijt is. Ieder heeft zijn eigen problemen en gebruiksaanwijzing maar allen hebben ze één ding gemeen. Ze zijn allemaal op zoek naar liefde en worstelen met het leven in de algemene zin van het woord.

In 1994 maakte Wong Kar Wai 'Ashes of time'. Een film die nogal afstak tegen wat er op dat moment gemaakt werd in Hongkong. Want ondanks dat het een martial arts film was voerde drama en emotie de boventoon. Met de komst van de dvd bleef een kwalitatief goede versie achterwege. Dit omdat het origineel ernstig beschadigd was. Om toch een goede versie uit te kunnen brengen begon voor Wong Kar Wai zijn zoektocht naar volledig materiaal. Tijdens deze zoektocht werd het plan opgevat een ultieme versie van de film te maken. Alle punten die Wong Kar Wai nog had willen verbeteren moesten onderhanden genomen worden. Hij ging dus met een filmploeg terug de woestijn in om af te maken waar hij jaren geleden aan begon.

De personages van de film zijn terug te vinden in het boek 'Eagle shooting heroes' van Louis Cha. In 'Ashes of time' volgen we hun levensloop voor het boek. Het is dus een soort prequel. Waar het om draait is hun emotionele gesteldheid en de problemen waar ze mee worstelen. Thema's die eigenlijk altijd wel aanwezig zijn in de films van Wong Kar Wai. Hier volgen we een aantal zwaardvechters en de personen die hun omringen. We duiken hun liefdesleven in en bekijken hun problemen. De situaties die aangekaart worden zijn alles behalve luchtig. Er wordt ingegaan op overpeinzingen en de beslissingen die daaruit voortvloeien. Stuk voor stuk zijn alle personages  interessant en alles behalve alledaags. Ieder heeft zijn eigen kronkel en heeft te kampen met een bepaalde arrogantie. Qua voorkomen zijn ze gestript van alles wat je normaal aan strakheid in films ziet. Wat er overblijft is een bijzondere rauwheid. Hierdoor moeten de acteurs het echt hebben van hun kunde op acteer gebied. Geen probleem want iedereen die zijn medewerking verleende had zijn sporen al lang verdient. Maar ondanks dat iedereen de sterren van de hemel speelt is er van een verhaal niet te spreken. Het is meer een compilatie van situaties die samen leiden tot één conclusie. En dit kan best verwarrend zijn.

Qua beelden bevinden we ons hier in een uiterst creatief werkje. Iedere shot is zorgvuldig gekozen. Dit is op basis van meerdere criteria en overwegingen gedaan. Echter zal dit niet voor iedere kijker een positieve uitwerking hebben. Door de combinatie van de vele close ups en wijde shots wordt de film namelijk wat lastig te volgen. Het herkennen van de acteurs en de plaats bepaling wordt bemoeilijkt. Maar voor diegene die dit los kan laten en zich overgeeft aan de beelden wacht een prachtige en uiterst dromerige trip. Er wordt gespeeld met licht, kleuren, diepte en beweging. Hierbij is de afwisseling enorm en ontstaat er een opvallend contrast. Als je bedenkt dat alles in de woestijn gefilmd is maakt dat het nog specialer. Want naast zand is er niet zo heel veel aanwezig om het boeiend te maken. Toch lukt het om dit te doen met de eerder genoemde middelen. Het grootste gedeelte speelt zich af in en om een herberg. Een vrij kale en grauwe setting. Voor de afwisseling worden we meegenomen naar een waterrijk bos, een meer of een klein dorpje.

Naast de prachtige beelden en de sterke acteer prestatie heeft 'Ashes of time' een waanzinnige soundtrack. Gestaafd op traditionele Chinese muziek maar met een moderne inslag. Ondanks dat alle tempo’s laag liggen is alles toch behoorlijk opzwepend. Hierin wordt er flink gespeeld met niveau verschillen. Het ene moment moeten de oren gespitst worden voor geluid terwijl het volgende moment de bas keihard de boventoon voert. Voor deze redux versie is dit door niemand minder dan Wu Tong en Yo Yo Ma onderhanden genomen. Het resultaat is nog betoverender dan het al was.

Ondanks dat de personages zich bevinden in de martial arts wereld kunnen we hier niet spreken van een actie film. Het draait hier meer om gezichtsuitdrukkingen en het overbrengen van emoties dan kung fu. Toch zitten er rond het midden van de film een aantal actie scènes in. Sammo Hung was verantwoordelijk voor de choreografie. Echter is hier maar weinig van terug te zien. Wong Kar Wai geeft deze namelijk op zo een bijzondere wijze weer dat er weinig van te volgen is. Alles gebeurt in een waas en een draaikolk van bewegingen. Hiermee wordt de chaos en de paniek van de situatie goed weergegeven. Ben je echter op zoek naar mooie bewegingen dan ben je hier aan het verkeerde adres.

'Ashes of time' is alles behalve een gebruikelijk film. Het is een groei film waarbij het pas begint met de eerste kijkbeurt. De stijl moet naar je toe groeien en als dit tot je doorgedrongen is komt de ware pracht naar boven. Meerdere lagen ontvouwen zich en hetgeen wat de acteurs proberen over te brengen wordt steeds duidelijker. Dit is natuurlijk wel iets waar je als kijker zin in moet hebben. Even dom film kijken is er dus met 'Ashes of time' niet bij. Wong Kar Wai brengt hier emotie samen met beeld en geluid zoals alleen hij het kan en het resultaat is meeslepend en betoverend.

Op deze Amerikaanse versie van 'Ashes of time redux' zijn twee extra's te vinden. De eerste is een special over hoe het idee voor de redux ontstaan is en hoe hij uiteindelijk tot stand kwam. Deze duurt ongeveer vijftien minuten en is interessant om naar te kijken. Doormiddel van Interviews met de acteurs, Wong Kar Wai en andere mensen die aan de film werkte word langzaam de hele geschiedenis uit de doeken gedaan. Als tweede kan je kijken naar een uitgebreide vragen sessie met Wong Kar Wai. Jim Hoberman (een Amerikaanse filmcritici) vraagt hem het hemd van het lijf en Wong Kar Wai geeft ontspannen antwoord. De sfeer in dit interview is goed maar van tijd tot tijd is het wat langdradig. Niet geheel vreemd want de hele sessie duurt meer dan eenenveertig minuten.

Drager DVD (reg 1)
Beeld kwaliteit Goed (1.78:1)
Geluid kwaliteit Zeer goed (dolby digital)