Ricky Cheng - Trailer
Chiang Sheng - Image gallery
Lu Feng -
Chan Bik Fung -
Regisseur Chiang Sheng & Lu Feng -
Speelduur 92:29 mins -

Volle zalen is niet iets waar een gemiddeld Peking operagezelschap zeker van kan zijn. Vaak is het voor hen keihard werken voor weinig geld. Dit lijkt even te veranderen als een generaal interesse toont in de groep. Zijn benadering is wat agressief en zijn interesse ligt duidelijk bij de hoofdactrice (Chan Bik Fung). Toch wil de grote baas de diner invitatie voor de gehele groep bij hem thuis niet afslaan. Zelfs als de hoofdactrice laat weten geen interesse te hebben zet hij toch door. Hij dringt zelfs bij iedereen aan om te gaan. Tijdens het diner maakt de generaal duidelijke avances naar de hoofdactrice. Hij geeft haar zelf een cadeau. Genuanceerd probeert de dame het af te wijzen maar de generaal geeft aan erg gekwetst te zijn als ze weigert. Dit maakt voor de generaal wel duidelijk dat hij op deze manier weinig kans heeft haar in bed te krijgen. Er zit dus niets anders op dan het over een compleet andere boeg te gooien. Aan het einde van de avond biedt hij de baas van de groep een groot geld bedrag als de hoofdactrice naar hem toe komt. Beïnvloed door het geld gaat hij akkoord. Alleen het overhalen van de hoofdactrice gaat niet zo makkelijk. Ook 'Handsome white' (Lee Chung-Yat), hun beste acteur en jeugdvriend van haar vindt het plan maar niets. Bijna de gehele rest van de groep heeft wat minder moeite met het plan. Ze zien het uitbuiten van de hoofdactrice als de enige manier om te overleven. Alleen ze weten dat 'Handsome white' dit nooit zal laten gebeuren. Er zit voor hen dus ook niets anders op dan hem uit de weg te ruimen. De uitvoering van het plan loopt vrij soepel. Tijdens een voorstelling brengen ze hem met zijn allen achter het toneel om het leven. Alleen de geest van 'Handsome white' kan geen rust vinden. Hij sluit een pact met the 'Joy goddess' en begint een bovenmenselijke terreur op zijn moordenaars.

Regisseur Chang Cheh had eigenlijk altijd wel een vaste groep acteurs onder zijn vleugels. Acteurs waar hij duidelijk zijn lievelingen tussen had. Vaak gaf hij deze een kans om onder zijn supervisie verder te komen in de filmindustrie. 'Attack of the joyfull goddess' is zo’n project. Chang Cheh produceerde de film en Chiang Sheng en Lu Feng mochten hem regisseren.

Voor zowel Chiang Sheng als Lu Feng was dit de eerste (en enige) film waarbij ze echt verantwoordelijk waren voor de regie. Beiden hadden hun sporen al aardig verdiend als acteur, choreograaf of assistent regisseur en dit was dus ook de logische volgende stap. Opvallend genoeg kozen ze voor een film waarbij de nadruk niet echt op de kung fu ligt. Peking opera krijgen we genoeg te zien. Het verhaal neigt heel erg naar een suspense triller met bovenmenselijke elementen. Het verhaal bouwt op goede wijze op maar schiet op sommige punten wat te kort. Soms is het allemaal wat onsamenhangend en moeilijk te volgen. Dit wordt veroorzaakt door het ontbreken van een duidelijke hoofdpersoon. Eerst lijkt het over de groep in het algemeen te gaan. Later verschuift het zwaartepunt naar de vermoorde opera acteur. Alleen dit personage heeft niet echt een fatsoenlijke introductie gehad. Hierdoor is er niet echt een emotionele band met hem. Hij heeft totaal geen achtergrond en het blijft dus ook een leeg omhulsel. Dit geldt eigenlijk voor alle personages in de film. Hier komt ook nog eens bij dat er niet echt heel veel boeiends gebeurt. De opbouw van de spanning is goed maar er wordt veel te lang over gedaan. Bepaalde zaken zijn dus ook al lang duidelijk voordat ze gaan gebeuren.

Van kung fu grootheden als Chiang Sheng en Lu Feng verwacht je dat je film te zien krijgt vol met geweldige gevechten. Helaas is dit niet het geval. In plaats hiervan is er gekozen voor het veelvuldig laten zien van de traditionele Peking opera. De camera positionering hierbij is statisch en fantasieloos. Meestal vanaf een afstandje mogen we de routines waarnemen. Hierdoor komen de geweldige acrobatische trucs niet tot zijn recht. Er is wel genoeg te zien en het niveau is goed.  Er gebeurt alleen veel te veel en het is dus lastig om je te focussen. Deze scènes zullen de actie fan waarschijnlijk ook niet kunnen bekoren. Maar in de laatste tien minuten gaan alle remmen los. Zonder moeite worden fantasie en kung fu met elkaar vermengd. De choreografie is goed en we krijgen interessante acrobatiek te zien. Een deel van de vechters raakt onder de controle van de geest van de vermoorde acteur. Hierdoor worden ze even onsterfelijk. Wonden genezen dus ook spontaan en de vaardigheden nemen toe. Dit is ook het moment dat de Joyfull goddess echt ten tonele komt. Vechtend met een vlammende hoepel en een enorme trukendoos gaat deze de strijd aan. Dit alles gaat gepaard met een heleboel rook en gekleurde lichten. Je kan er hierbij dus van uitgaan dat alles kan en niets te gek is. Een wat bizarre afsluiter voor het zware en serieuze thema van de film, maar één die wel enorm vermakelijk is.

Naast het regisseren van de film spelen Lu Feng en Chiang Sheng ook belangrijke rollen in de film. Dit zijn geenszins hoofdrollen. Chiang Sheng zet een behoorlijk verwijfde / homoseksuele acteur neer. Eerlijk wordt er hier niet voor zijn seksuele voorkeur uitgekomen maar het licht er wel duimendik bovenop. Hier kunnen we natuurlijk allerlei theorieën over Chang Cheh's interesse in de band tussen jonge mannen op los laten. Lu Feng  speelt zelf een vrij kleine rol. Samen met Chiang Sheng is dit ook nog eens aan de kant van de slechte. Echt veel hoef je van hem dus niet te verwachten. De 'hoofdrol' ligt bij een vrij onbekende acteur genaamd Lee Chung-Yat. Hij heeft een goede uitstraling en is ook nog een verdienstelijk martial artist. Helaas krijgt hij niet echt de kans om te schitteren. Voor Ricky Cheng geldt eigenlijk hetzelfde. Hij komt het pas na een uur het verhaal in. Zijn personage wekt de meeste sympathie op en met zijn uitstraling zit het ook wel goed. Verder zijn er veel bekende Shaw/Chang Cheh acteurs terug te zien in de kleinere rollen.

Er kan dus gezegd worden dat 'Attack of the joyfull goddess' een beetje een tegenvaller is. Weinig mooie gevechten, een traag verhaal en een matige diepgang. Misschien is dit wel de reden dat Chang Cheh zijn eigennaam er niet onder durfde te zetten als regisseur. Want van een film van de meester van de hongkong cinema verwacht je toch meer. De film is dus eigenlijk ook alleen interessant voor de echte 'Venoms' fan en geïnteresseerden in Peking opera.

Kwaliteit

De film begin op veel belovende wijze in een widescreen formaat. Helaas duurt dit niet langer dan de openingcredits. Daarna schakelen we over op een formaat wat nog minder is dan fullscreen. Er mist dus niet alleen van de zijkanten beeld maar ook boven en onder is zijn er stukken weg gesneden. De dubbing laat ook nogal wat te wensen over. De eerste drie kwartier krijgen we een vrij recent gemaakte dub te horen. Later schakelt deze om naar de dub uit de jaren zeventig. Het eerste deel heeft dus ook een stuk minder sfeer dan het tweede deel. Al met al is het wat kwaliteit betreft een nogal teleurstellende release.

Beeld kwaliteit Redelijk (Fullscreen)
Uitgever Prism Leisure
Waardering          5,5/10