Kyoko Kawagawa -
Tatsuya Mihashi -
Takashi Shimura -
Regisseur Akira Kuroswa -
Speelduur 151 min -
Prod. maatschappij Toho -

Nieuwsgierig bevinden zich een grote groep journalisten zich in de lobby van een groot hotel. Nauwlettend houden ze de gasten in de gaten die één voor één binnen druppelen voor de bruiloft die in de grote zaal zal plaats vinden. Plots wordt de stilte onderbroken als er twee agenten binnen komen lopen. Na een kort gesprek met iemand van het personeel wordt een man uit de trouwzaal gehaald. Hierdoor ontstaat een enorm gegis onder de journalisten naar de toedracht van deze arrestatie. Het enige wat ze kunnen doen is afwachten en hopen dat er wat informatie lekt. Dan gaan de deuren achter hun open en het bruidspaar komt binnen. Het is de dochter van de grote baas een bouwbedrijf. Ze trouwt met Koichi Nishi (Toshiro Mifune) een man waarvan iedereen zegt dat hij op haar geld uit is. Gestaag gaat de bruiloft verder maar de sfeer is alles behalve vrolijk. Er hangt een soort spanning in de lucht die iedereen in zijn stoel gedrukt houdt. Mensen die de gasten toe spreken zijn heel terughoudend en lijken bang te zijn om iets te zeggen. Op de achtergrond kijken de journalisten toe en bespreken een zaak die zeven jaar geleden plaats vond. Een bouwfraude waar zowel het bouwbedrijf van de bruid's vader bij betrokken was, als de gemeente. De zaak werd nooit opgelost aangezien een van de getuigen voor het einde van de rechtzaak zelfmoord pleegde. Momenteel staan we aan het begin van een vergelijkbaar schandaal. Iedereen die hier een belangrijke rol in heeft gehad bevindt zich in deze trouwzaal. Maar wie is verantwoordelijk voor welke daad en is iedereen wel wie hij zegt dat hij is. De dagen die zullen volgen zitten vol met ingewikkelde complotten, verraad en bedrog en hebben zelfs hun wortels in de fraude van jaren geleden.

Een film die losjes op Shakespeare's 'Hamlet' gebaseerd is. Een bijzonder goed uitgedacht wraak-verhaal waar het mysterie de kijker erg aangrijpt. De manier waarop we stukje bij beetje steeds meer te zien krijgen van wat er aan de hand is mag dan ook bijzonder boeiend genoemd worden. Het verhaal zoals boven omschreven is slechts een introductie. Tevens is dit het meest intrigerende stuk van de film. Een briljante vertoning van bijna stilspel waar de kijker maar moet raden naar wat er echt aan de hand is. De journalisten die aan de zijlijn op narrige wijze hun commentaar leveren geeft alles een lichtkomische tintje mee. Zonder dat regisseur Akira Kurosawa al te veel prijs geeft worden we stukje bij beetje steeds meer het verhaal in getrokken. Alles gaat natuurlijk op het trage tempo wat we van hem gewend zijn. Maar dit maakt de drang naar het ontdekken van wat er nu echt aan de hand is alleen maar groter. Helaas is de film met zijn 151 minuten net iets te lang. Na ongeveer 100 minuten is het duidelijk en lijkt de uitkomst van het verhaal voor de handliggend. Er volgt dan ook een stuk film wat makkelijk een stuk minder langdradig had kunnen zijn. Buiten het feit om dat deze scènes erg goed geacteerd zijn en dat het persoonlijk drama van de karakters erg meeslepend is voegt het niet echt veel meer toe. Toch weet het slot van de film wel weer te verassen. Het verhaal neemt een wending die niet geheel uitgesloten was maar zeker niet is wat je verwacht. Hierdoor is de film toch met een bijzonder gevoel af te sluiten. Het meeste speelt zich in en rond om de stad af. Alleen echt bruisend komt het allemaal niet over. Er is gekozen voor een minimum aan acteurs en dit zorgt voor de bekende grimmige sfeer. Super duister is het allemaal niet, maar dat het om de deze zijde van de mens gaat, is duidelijk te merken. Toshiru Mifune zet een andere rol neer dan we gewend zijn. Wel vastberaden, maar niet zo ruw en ongepolijst als normaal. Hij is een jonge zakenman in een net pak, haar strak achterover en een bril met donker montuur. Bijzonder om hem zo te zien en een prachtig bewijs van zijn kunde als acteur. Hij is trouwens niet de enige die een bijzondere rol neerzet, want ook Takashi Shimura is anders dan normaal. Verassend om te zien hoeveel gezichten iemand kan hebben. Kritiek op de maatschappij is een rode draad die door alle films van Akira Kurosawa heen lopen. Ditmaal gaat het om corruptie onder gemeente beambte en de zelfverrijking van hoge bazen. Bouwfraude is iets wat anno 2005 nog steeds voorkomt en in 'The bad sleep well' het grote onderwerp. Wat de daders er niet voorover hebben om alles in de doofpot te doen belanden gaat erg ver. Oplichterij in combinatie met de traditionele manieren van de Japanners is een vreemde combinatie. Want wat is er nu erger belazerd worden terwijl je het door hebt. Of iemand die voor je buigt en je ondertussen onderuit probeert te schoppen. Een keuze die makkelijk gemaakt is lijkt mij. Ondanks dat 'The bad sleep well' aan de langdradig kant mag zijn is het de moeite waard om even door te bijten tot het einde. De lagen in het verhaal zijn divers en de karakters hebben een goede diepgang. Kortom een prachtige film voor de regenachtige zondagmiddag om eens goed bij uit te rusten.

Beeld kwaliteit Goed (widescreen 2.35:1)
Uitgever Total film
Waardering          7/10 Met dank aan Total film