Li Hai Shu - Trailer
Lo Lieh - Other releases
Terry Liu - Color stills
Regisseur Kuei Chih Hung - Original poster
Speelduur 107 min - Production notes
Prod. maatschappij Shaw brothers - Biography & selected filographie

Tijdens de Japanse bezetting in China werden er veel krijgsgevangenen genomen. Deze kampen waren absoluut geen pretje en al helemaal niet wanneer je een vrouw bent. De Japanners regeren met ijzeren hand en houden er verschrikkelijke lijfstraffen op na. Om alles erger te maken komen de hogere officieren ook nog eens regelmatig een vrouw uit kiezen voor hun vermaak, met verkrachting als gevolg. Ontsnappen uit deze hel lijkt onmogelijk, want de bewaking is streng en goed georganiseerd. Het kamp omringt door meerdere prikkeldraad versperringen waar ook nog eens een dodelijke lading stroom op staat. Een nieuwe lichting gevangenen wordt binnen gebracht en hierbij bevindt zich de vrouw van een belangrijk Chinese verzetstrijder. Onmiddellijk maakt zij kennis met het meedogenloze regiem van de Japanners. Ze wordt echter gered door een groepje mede gevangenen. Met een hechte vriendschap als resultaat. Deze vriendschap wordt van groot belang als het Chinese verzet van binnen uit probeert deze vrouw te bevrijden en ze er op staat dat ze haar vrienden mee mag nemen.

Op het moment dat ik het schijfje in mijn speler deed verwachtte ik een vrouwen exploitatie film met veel bloot en extreme martelingen. Maar 'Bamboo house of dolls' is meer dan dat. Na een korte introductie in het oorlogsverhaal worden we meegenomen naar het Japanse vrouwenkamp. Het eerste wat we te zien krijgen is dat een vrouw met ontbloot bovenlijf vast gebonden wordt. Hierna wordt ze bij wijze van verzetje voor de japanners doodgeslagen door haar medegevangenen. Dit geschiedt natuurlijk onder zware dwang van de Japanners. De sfeer voor het begin van de film is neergezet. Want voordat het echte verhaal weer te voorschijn komt volgen we de vrouwelijke gevangenen die het alles behalve makkelijk hebben. Regelmatig worden ze seksueel misbruikt door de officieren. Deze beelden balanceren net op de grens van het toelaatbare en gaan soms net over het randje. Hierdoor zijn ze niet geschikt voor de gevoelige kijker. Iedere mogelijkheid om de vrouwen de kleren van het lijf te scheuren wordt benut, met veel blote borsten en billen als gevolg. Dit is allemaal wat natuurlijker dan we tegenwoordig gewend zijn, geen afgetrainde lijven en siliconen borsten. Maar als na ongeveer vijfenveertig minuten de eerste ontsnappingsscène zich voordoet, verdwijnt bijna al deze erotiek uit beeld om plaats te maken voor een serieuze oorlogsfilm. De ontsnappingen zijn spannend gefilmd en goed gecombineerd met de muziek. Als je van instrumentale jaren zeventig muziek houdt, kom je in 'Bamboo house of dolls' zeker aan je trekken. Een bijzonder verassende wending dus. Door de grote hoeveelheid karakters in de film springt geen enkele acteur er echt uit. Zelf Lo Leih blijft vrij mat in zijn rol. Maar dit is absoluut geen minpunt, verwacht alleen geen grote rol van hem. Alles zit dus goed in elkaar en je kan duidelijk zien dat koste nog moeite gespaard zijn om deze productie een succes te maken. Het kamp ziet er realistisch uit en de achtervolgingen vinden plaats in de prachtige bossen van China. Regisseur Kuei Chih Hung laat niet alleen zien dat hij erg gefascineerd is door het vrouwelijk lichaam maar bewijst ook dat hij erg goed met een camera overweg kan. Kortom 'Bamboo house of dolls' is een bijzonder verrassende en vermakelijke film die, wanneer er ooit een prijs uitgereikt zou worden voor de meest erotische ster scène, niet met lege handen naar huis zal gaan.

Drager dvd (reg 3)
Geluid kwaliteit Goed (Dolby digital)
Ondertiteling Engels, Traditional Chinese, Bahasa Malysia / Bahasa Indonesia