|
Na de dood van zijn vader
zwerft Kuan Feng Yao (Aron Kwok) rond op zoek naar Tuan Ching Yun (Ti
Lung), de beste vriend van zijn vader. Al snel merkt hij dat het er in
de grote stad niet zo gemoedelijk aan toe gaat als op het platteland.
Gelukkig weet hij zich te redden met zijn indrukwekkende vaardigheid op
kung fu gebied. Al snel vindt hij de man die hij zoekt en krijgt een
baantje in de weverij waar Tuan Ching Yun werkt. Na al geruime tijd op
blote voeten gelopen te hebben is Kuan Feng dolgelukkig als hij een paar
veel te grote oude schoenen van Tuan ching Yun krijgt, trots loopt hij
hier op rond. Een machtige ambtenaar Ke Hu-Po (Kenneth Tsang) heeft het
op de weverij gemunt waar de beiden heren werken en probeert dit op alle
mogelijke wijze. Een van de werknemers heeft gok schulden bij Ke Hu-Po
en hier wordt dankbaar gebruik van gemaakt. Om de man te redden
ondertekent de eigenares Miss Ho (Maggie Cheung) een contact waarin zij
de schuld op zich neemt. Er moet hard gewerkt worden om het geld van de
schuld in te lossen en als dan ook nog eens de weverij in brand gestoken
wordt slaan de stoppen bij Kuan Feng Yao door en gaat hij verhaal halen
bij Ke Hu-Po, deze blijkt net even de stad uit te zijn. Zonder moeite
worden zijn mannen verslagen en het contract terug gehaald. Terug in de
weverij krijgt Kuan Feng Yao niet de reactie die hij verwacht had, hij
wordt zelf gevraagd om weg te gaan. Boos en in de war besluit hij om mee
te doen met het Martial arts toernooi wat er georganiseert wordt. Al
snel trekt hij de aandacht van Ke Hu-Po die hem vertelt dat het hele
incident van de weverij de schuld was van een van zijn werknemers en dat
hij die onmiddellijk laat ontslaan. Goed gelovig als de jongen is treed
hij bij hem in dienst als hoofdbeveiliging met alle gevolgen van dien.
Een remake van de klassieker “disciples
of Shaolin” het verhaal wijkt iets af, maar de het gevoel wat de film
oproept is het zelfde gebleven. Het tempo in de film ligt lager dan de
gemiddelde New wave film maar het sterke verhaal maakt een hoop goed.
Alle karakters uit de film zijn goed ontwikkeld en het verhaal heeft
verschillende lagen. Langzaam wordt er naar een climax toegewerkt die je
verbijsterd voor je tv achter laat. Maggie Cheung levert een geweldige
prestatie als Miss Ho, eigenares van de weverij en weduwe
die weer het onderspit zal delven wat de liefde betreft. De
nadruk ligt dus ook meer op het dramatisch aspect van de film dan bij de
gevechten. De gevechte in de film zijn kort maar effectief, iets
versneld maar zonder overbodige show stukken. Lui Chai Liang is
verantwoordelijk geweest voor de choreografie in deze film en heeft
geweldig werk geleverd, vooral als je bedenkt dat Ti Lung (wat leeftijd
betreft) zijn top als martial artist wel gehad heeft en Aaron Kwok meer
een pop ster is. Kleding en decor zijn door overmatig gebruik van grauwe
kleuren sombere maar realistische, dit voegt nog eens extra toe aan de
sfeer van de film. Mocht je dus op zoek zijn naar iets meer diepte in je
Hongkong film is dit absoluut de film die je zoekt. |
|