Wong Zhiwen - A production of wits
Fan Bingbing - Art collection
Wu Chi Ling - The gala of many cities
Regisseur Jacob Cheung -
Speelduur 132:55 mins -
Prod. maatschappij Boram entertainment -

Het is 370 B.C. en China is verdeeld in zeven naties en een groot aantal kleinere. Een van deze minder invloedrijke is de stad Liang. Als deze op het pad ligt van het leger van de grote natie van Zhao besluit generaal Xiang Yangzhong de stad te veroveren. Zoals het hoort kondigt hij dit netjes aan. De inwoners krijgen de kans om zich over te geven om zo een oorlog te voorkomen. De mensen van Liang hebben geen idee wat ze moeten doen. Echt een groot leger hebben ze niet, laat staan de kennis om het immense leger van Zhao te verslaan. Ten einde raad besluit de keizer van Liang (Wang Zhiwen) om de Mozi stam om hulp te vragen. Zij hebben namelijk eeuwen ervaring in het oorlog voeren. Dit is niet iets wat ze voor geld of roem doen. Als afgevaardigde van de Mozi stam meldt Ge Li (Andy Lau) zich. Hij is een nog vrij jonge man maar al snel blijkt dat hij erg capabel is. Als het leger zich aan de poorten meldt weet hij ze met heel weinig af te troeven en huiswaarts te sturen. Dit valt niet helemaal goed bij generaal Xiang Yangzhong en deze mobiliseert zijn complete leger om de stad aan te vallen. Ge Li verwacht deze aanval en laat de mensen van Liang een extra muur om de poort van de stad bouwen. Hiermee maakt hij het binnenkomen van de stad een stuk moeilijker. De muur is mooi op tijd af en iedereen is klaar voor de strijd. Ge Li heeft alles goed voorbereid en tot in de puntjes verzorgd. Maar als dan het enorme leger zich op de aanval voorbereidt, lijkt het toch opeens weer een onmogelijke klus. Maar de keuze is gemaakt en de strijd moet gevoerd worden.

Een aantal maanden geleden maakte Andy Lau de belofte de Hongkong cinema eigenhandig nieuw leven in te blazen. Daarna is hij als een waanzinnige aan het werk gegaan om dit ook te bewerkstelligen. 'A battle of wits' is hier het eerste product van. Het gaat hier om een groots oorlogsepos waarin niet het gevecht op de eerste plaats komt. Strategie is veel belangrijker en bijna alle trucs uit de klassieke oorlogsboeken worden toegepast.

Een film maken van meer dan twee uur is een beste opgave. Want om al die tijd boeiend te zijn is niet makkelijk. Het verhaal komt dus ook wat traag op gang. Het is wat lastig te overzien wat er gaande is. Misschien is dit te wijten aan het feit dat 'A battle of wits' gebaseerd is op een al bekend verhaal. Het gaat hier om 'Bokkou', een manga en mensen bekend hiermee hebben een voorsprong. Maar na tien minuten, met de komst van Andy Lau, begint het een stuk interessanter te worden. Langzaam vallen alle stukjes op zijn plaats en word je steeds dieper het verhaal in gezogen. Af en toe zijn er nog wat kleine schoonheidsfoutjes te zien maar over het algemeen loopt het erg goed. Maar als de film de laatste twintig minuten in gaat begint hij een klein beetje in herhaling te vallen. Sterker nog, heel even dreigt hij behoorlijk over de top te gaan. Gelukkig wordt deze vergissing vrij snel van de baan geveegd. Je kan dus zeggen dat de films zijn ups en downs kent. Maar gelukkig heeft hij meer sterke dan slechte momenten. Een kortere speelduur had dus ook een betere beslissing geweest.

Verwacht voor de actie geen man tegen man gevechten. Van kung fu is er dus ook niet echt te spreken. In plaats daarvan krijgen we grote strategische veldslagen te zien. Deze hebben in en om de stad plaats en zijn heel groots opgezet. Om dit allemaal nog groter te laten lijken is er behoorlijk wat met de computer gedaan. Helaas zijn niet al deze beelden even overtuigend. Soms komt het zelfs wat knullig over. Paarden bewegen wat houterig en de legers zijn niet echt gedetailleerd. Maar het idee komt over en films uit Hongkong hebben nu eenmaal nooit uitgeblonken op dit gebied. Een erg sterk detail zit in de emotie en details van de gevechten. Vooral als een van de beste boogschutters van de stad even gevolgd wordt. De manier waarop zijn ogen het doel zoeken en hij daarna zijn pijlen afvuurt is werkelijk briljant. Wat er wel aan man tegen man gevechten getoond wordt is vrij rommelig gefilmd. De camera beweegt continue en de montage is erg snel.

Naast Andy Lau doen er niet echt heel veel grote namen in deze film mee. Maar dit doet niet af aan de acteerprestaties. Iedereen speelt erg sterk en het lijkt er op dat Andy Lau alleen maar beter wordt. Hij zit erg goed in zijn rol en het personage wat hij neerzet is anders dan we van hem gewend zijn. Het is natuurlijk vaker zo dat acteurs beter worden naarmate ze ouder worden. Dit is hier absoluut het geval. De meeste interactie heeft hij met Fan Bing Bing. Samen hebben ze een bepaalde romantische spanning. Deze krijgt veel aandacht maar verzandt niet in clichés. En dat is mooi want romantiek en actie films is eigenlijk maar een vreemde combinatie. Een andere belangrijke rol is weg gelegd voor Wu Chi Ling. Hij speelt de boogschutter en zet hier een erg indrukwekkende rol mee neer. Voor fans van de oude Shaw films is Chin Siu-Ho te zien als een van de generaals. Hij was in vele Chang Cheh films te zien maar kreeg nooit grote rollen. Door de jaren heen bleef hij wel een veel gezien acteur. Maar met het aanbreken van het jaar 2000 trok hij zich eigenlijk terug. In 'A battle of wits' is hij weer te zien en zijn rol is zeker de moeite waard.

Visueel gezien is 'A battle of wits' een waar lust voor het oog. De speciaal opgebouwde stad is groots en gedetailleerd. Daarnaast krijgen we prachtige bossen te zien met rivieren en watervallen. Uitgestrekte vlaktes, woestijnen en rotsen completeren het geheel. Daarnaast wordt dit alles vergezeld door een prima soundtrack. Er kan dus gezegd worden dat het deze productie aan niets ontbreekt.

Laten we voorop stellen dat 'A battle of wits' geen actie film is. Het is een film over oorlogstrategieën, vrijheid en de strijd die hier regelmatig om geleverd moet worden. Vertrouwen en verraad staan hoog in het vaandel en het verhaal wordt na een trage start boeiend verteld. Aan de productie klopt bijna alles alleen de computer effecten zijn wat matig. Maar dit neemt niet weg dat de sfeer erg goed is. Ben je dus gevoelig voor sterke dramatische films die vol zitten met grote veldslagen dan is dit zeker een aanrader.

De hoes van deze DVD is een aparte verassing. Het gaat hier namelijk om een box van multiplex met het zelfde formaat als een normale keepcase. De print zit op het multiplex en de uitstraling is dus ook erg luxe. Wat extra's bederft is deze dubbele DVD release goed vertegenwoordigd. Helaas is het wel zo dat van Engelse ondertiteling elk spoor ontbreekt. Mensen die de Chinese taal dus niet beheersen zullen hier dus ook weinig plezier van beleven. De aanwezige Teaser &  Trailer zijn natuurlijk prima te bekijken. De Making of duurt maar liefs tweeëntwintig minuten. Hierin worden interviews vermengt met beelden van de sets en de opnamen. Dit geeft dus ook een mooi beeld van hoe de film tot stand kwam. Deze Interviews zijn ook apart terug te vinden verdeeld in twee sets. Één hiervan is een mengelmoes van diverse acteurs en mensen die aan de film werkte en duurt iets meer dan vijf minuten. De ander is een interview met Wu Chi Ling en deze duurt nog geen twee minuten. Door het ontbreken van de ondertitels is het hoofdstuk Art collection misschien wel het meest interessant. Ondersteund door muziek uit de film passeren diverse afbeeldingen de revue. Hierbij hebben we de keuze ui Sketches, storyboard, Asian posters en photo gallery. Natuurlijk ontbreken de beelden van de diverse Gala première niet. Uitgebreid worden deze in beeld gebracht van steden als Hongkong, Beijing, Shanghai en Shenzen.

Geluid kwaliteit Zeer goed (DTS-ES 6.1 EX)
Uitgever Deltamac