Chow Yun Fat -
Waise Lee -
Emily Chu -
Regisseur John Woo -
Speelduur 91:13 mins -
Prod. maatschappij Golden princes -

Sung Ji Ho (Ti Lung) en Mark Gor (Chow Yun Fat) vormen samen een van de meest succesvolle gangster duo's van Hongkong. Door middel van valsmunterij verdienen ze veel geld voor hun baas. Ze zijn de perfecte combinatie. Sung Ji Ho doet het denkwerk en Mark Gor neemt de actie voor zijn rekening. Tot nu toe zijn ze altijd onafscheidelijk geweest. Om een Shing (Waise Lee), een jonge gangster, de kneepjes van het vak te leren besluiten ze dit voor een keer te veranderen. Shing gaat samen met Sung Ji Ho voor een klus naar Taiwan en Mark Gor blijft thuis. Al snel blijkt dat de timing hiervoor niet geheel juist was. Sung Ji Ho en Shing lopen samen in een valstrik. Na een flinke schietpartij maakt Sung Ji Ho de beslissing zich over te geven. Hiermee zorgt hij er voor dat Shing uit de handen van de politie blijft. Het enige nadeel hiervan is alleen dat hij vervolgens een aantal jaren achter de tralies belandt. Een offer dat hij voor zijn jonge partner graag maakt. Maar ook A Git (Leslie Cheung), zijn jongere broer speelt een belangrijke rol in deze beslissing. De afgelopen jaren was deze namelijk druk doende op de politieschool. Recentelijk haalde hij zijn diploma en nu is hij klaar voor het echte politiewerk. Wat A Git alleen niet weet is dat zijn oudere broer een crimineel is. Sung Ji Ho ziet het dus ook niet echt ziet zitten om in deze strijd met zijn broer te belanden. Tijdens zijn tijd in de gevangenis besluit hij dus ook voor altijd te stoppen met zijn crimineel verleden. Een keuze die zodra hij de gevangenis verlaat al op de proef wordt gesteld. Al snel blijkt namelijk dat Shing hem in Taiwan verraden heeft. Om het allemaal wat erger te maken behandelt hij Mark Gor als een hond. De verhouding is dus compleet zoek. Sung Ji Ho besluit niet op te geven. Alleen, al snel raakt iedereen in zijn omgeving betrokken bij het verachtelijke gedrag van Shing. Hierdoor besluit hij dat er niet anders opzit dan terug te vechten.

'A better tomorrow' staat bekend als de film die in de jaren tachtig het roer compleet omgooide. De film business was op dat moment meer op komedie georiënteerd. Maar John Woo bracht hier verandering in en scoorde zijn eerste grote succes. Maar dit is niet het enige wat het teweeg bracht. Chow yun Fat ging in een klap van tv soapster naar coole gangster held. Tevens bracht de film voor oudgediende Ti Lung de mogelijkheid om zijn status als Hongkong filmster met nog eens tien jaar te verlengen. 'A better tommorow' had dus een behoorlijke impact en behoort dus ook tot de essentiële films uit de Hongkong film geschiedenis.

Coole gangsters en drama klinkt als een hele aparte combinatie. Toch weet John Woo het voor elkaar te krijgen om deze combinatie succesvol te maken. Dit doet hij hoofdzakelijk door goed op de emoties van de kijker in te spelen. Het verhaal spreekt dus ook erg tot de verbeelding. Tevens zit het tempo er goed in en word je continue bezig gehouden met wat nieuws. Dit gebeurt niet zozeer door hele boeiende dialogen. Hiervan zijn er namelijk maar een stuk of twee in de film aanwezig. Het gaat meer om het drama dat ontstaat als een gangster zijn verleden achter zich wil laten. Dit gaat natuurlijk niet zomaar. Zijn verleden blijft hem achtervolgen maar ook zijn geweten speelt hem parten. Relaties tussen de personages onderling worden redelijk uitgediept. Dit is redelijk omdat er best wat meer in gezeten had. Wat erg goed uitgelicht wordt is de relatie tussen Ti Lung en Leslie Cheung. In de film zijn het deze twee broers die de hoofdrol spelen. Dit gaat alleen ten koste van het personage van Chow Yun Fat. Het is namelijk vrij lastig om te bepalen hoe zijn personage nu echt is. Het wordt namelijk niet helemaal duidelijk of hij nu zelf kwaliteiten heeft. Hij lijkt een handige huurmoordenaar te zijn maar toch schemert het door dat hij niet voor zich zelf kan denken. Zonder Ti Lung om hem aan te vuren blijft er namelijk een makkelijke te vernederen hoopje ellende achter. Hetzelfde geldt eigenlijk voor het personage van Waise Lee. Doordat er niet echt getoond wordt hoe hij zijn positie heeft verkregen komt hij niet geloofwaardig over. Er mist hier iets en met tien of twintig minuten speelduur waren deze problemen opgelost. Maar dit neemt niet weg dat 'A better tommorow' een bijzonder boeiende en meeslepende film is. Het is alleen dat als je na het kijken de film gaat analyseren je tegen deze minpuntjes aanloopt.

De manier van filmen is natuurlijk precies in de stijl zoals je van John Woo verwacht. Veel bewegende shots en slow motion. Maar wat wel heel duidelijk doorschemert is dat hij hier nog in zijn ontwikkelings fase is. Hij durft nog niet zo heel erg de tijd te nemen voor zijn vertelling als hij in zijn volgende films zal doen. De montage is prima in orde. Het verhaal vloeit op natuurlijke wijze door en langzaam maar zeker wordt je steeds dieper het verhaal in getrokken.

Wat actie betreft loopt de film niet over. Er zijn een drietal momenten waarop er geschoten wordt. Twee hiervan zijn subliem in elkaar gezet. Natuurlijk is het gevecht aan het einde er hier één van. John woo weet hierin niet alleen te vermaken met visueel geweld. Tijdens het geweld brengt hij rustpunten en hierin weet hij enorm te verrassen. Maar de schietpartij in het Vietnamese restaurant is natuurlijk het meest bekend. De manier waarop Chow yun Fat hier zijn aanval voorbereidt is briljant. Door deze getroffen voorbereidingen weet hij een redelijk grote groep tegenstanders te overmeesteren. Deze scène is briljant opgebouwd en vol van rauwe emotie. Eigenlijk is alleen dit het kijken van 'A better tommorow al waard.

Chow Yun Fat bruist zoals altijd van het charisma. Hij speelt zijn rol vol overtuiging en de emoties spatten van het scherm. Toch had er voor hem meer in deze rol gezeten. Maar omdat dit zijn eerste rol als gangster was zullen we hem dit maar vergeven. Ti Lung weet ook een behoorlijke dosis emotie op de kijker af te slingeren. Dit doet hij praktisch op de automatische piloot. Maar dit neemt niet weg dat hij een uitstraling heeft waar je gewoon niet omheen kan. De interactie die hij met Leslie Cheung heeft is erg sterk. Voor Leslie Cheung was dit ook de film waarmee hij doorbrak tot het grote publiek. Voor alle drie de acteurs heeft de film dus een bijzondere werking gehad.

Als we het hebben over klassieke gangster films uit Hongkong is 'A better tommorow' een film die door velen als eerste genoemd wordt. Het gaat hier om een redelijke zware emotionele trip die verrast en verbijstert. De tand des tijd heeft enigszins zijn sporen nagelaten. Doordat het tempo erg goed is merk je hier alleen maar weinig van. De film weet dus ook voor zijn volledige negentig minuten te boeien. Het enige is dat er meer in had gezeten en dat er dus makkelijk tien of twintig minuten bij had gekund. Maar dit is waarschijnlijk het verschil met de films van nu en toen. Desalniettemin is 'A better tommorow' verplichte kost voor iedere actie of Hongkong film liefhebber.

Beeld kwaliteit Goed (4:3 letterbox)
Geluid kwaliteit Goed (dolby 5.1)
Ondertiteling Nedrerlands