Gi-yeong Lee - Other trailers
Jeong-min Hwang -
Yeong Cheol Kim -
Regisseur Kim JI Woon -
Speelduur 114:24 mins -
Prod. maatschappij JC entertainment -

Sun Woo (Lee Byung hun) is een nogal introverte jonge gangster. Hij lijdt een sober leven en doet precies wat zijn baas hem vraagt. Hij heeft geen familie of vrienden en is bijna altijd alleen. Toch heeft hij plezier in wat hij doet en geniet hij enorm van zijn leven. De klussen die hij moet klaren lost hij altijd netjes op en de baas is erg weg van hem. Deze vertrouwt hem volkomen en vandaar dat hij ook zijn zwaktes met hem deelt. Een periode geleden heeft hij namelijk een zwak gekregen voor een jonge vrouw (Shin Min A). Nu verdenkt hij haar er van dat ze nog een andere relatie heeft. Zelf moet hij een aantal dagen de stad uit en dus vraagt hij Sun Woo op haar te letten. Mocht het daadwerkelijk zo zijn dat ze echt een relatie heeft dan moet hij er maar voor zorgen dat het opgelost wordt. Voor Sun Woo lijkt dit een simpele missie. Hij meldt zich netjes bij de jonge dame en biedt haar aan om haar de komende dagen te vergezellen. Dit wijst ze echter af en er zit voor Sun Woo niets anders op dan haar stiekem te volgen. Al snel blijkt dat ze met regelmaat met een jongeman optrekt. Sun Woo kan alleen maar niet ontdekken of het hier om meer dan vriendschap gaat. De volgende dag nodig de jonge dame hem uit om samen te lunchen. Het contact verloopt wat stroef. Toch maakt ze een enorme indruk op Sun Woo. Zelfs zo een grote indruk dat als later blijkt dat ze inderdaad een intieme relatie met de jongen heeft hij de klus niet kan klaren. Hij besluit ze te laten gaan onder de voorwaarde dat ze elkaar nooit meer zullen zien. Voor Sun Woo lijkt dit een goede keuze. Het is alleen wel zo dat hij zichzelf totaal niet emotioneel kan binden en nog nooit een relatie heeft gehad. Hij denkt dus ook dat hij hier goed aan gedaan heeft en dat zijn baas tevreden zal zijn. Maar plots belandt hij in een benauwde situatie. Een gangster die al tijden aast op het gebied van zijn baas weet hem te overmeesteren. Sun Woo verwacht dat zijn baas hem niet lang zal laten lijden. Alleen de verwachte hulp blijkt heel anders uit te pakken.

Wat voor de ene persoon een wijs besluit is kan voor een ander een enorme stommiteit lijken. Dit is iets wat voortvloeit uit het verschil in beleving en realiteit. Het is immers iets wat iedereen voor zichzelf bepaalt en vormt. 'A bittersweet life' levert hier een prachtig voorbeeld van. De hoofdpersoon doet eigenlijk niets verkeerd. Maar door zijn karakter en het moment waarop hij deze maakte loopt het helemaal mis.

Zoals bij de meeste films uit Korea is het tempo bijzonder laag. Het bijzondere hiervan is dat dit bij de ene film wel werkt en bij de andere niet. Voor 'A bittersweet life' werkt dit perfect. Het bepaalt een groot deel van de sfeer en wekt een prettig melodramatisch gevoel op. De wereld waar we mee naar toegenomen worden lijkt heel realistische. Toch heeft alles een knipoog. Het is niet zo dat de personages overdreven zijn maar stuk voor stuk hebben ze iets vreemds. Rare trekjes die een soort persiflage van zichzelf maken. Hoe meer de film dus ook vordert hoe meer er een cartoonachtig gevoel naar boven komt. Het mooie hiervan is dat dit heel genuanceerd aanwezig is. Dit gaat niet over de top en de film blijft serieus.

De dialogen die we voorgeschoteld krijgen zijn alledaags. Ze gaan over van alles en niets. De uitkomst van een gesprek is alleen niet te bepalen en dit maakt het erg intrigerend. Soms zitten personages zwijgend tegenover elkaar. De woordenwisseling die ze dan hebben zijn bijzonder beperkt maar alleen de blikken zeggen genoeg. Het gebeurt zelfs dat er essentiële vragen gesteld worden die onbeantwoord blijven. Deze antwoorden mag de kijker zelf invullen. Aan de ene kant frustrerend maar aan de andere kant ook weer briljant. Dit daagt de kijker uit en hierdoor is de film extra prikkelend.

Visueel en muziekaal is 'A bittersweet life' een waar juweel. De beelden zijn prachtig en de locaties waar gefilmd wordt zijn zorgvuldig bij de scène gezocht. Ze zijn dus stijlvol waar het moet en grimmig als dit nodig is. Er wordt veel gebuik gemaakt van handcamera's en rijdende camera's, er is dus ook continue beweging in het beeld. De muzikale ondersteuning bestaat uit hele relaxte muziek. Het gaat hier om een combinatie tussen klassieke strijkers en Spaanse gitaren. Deze worden vaak ondersteund door elektronische beats maar verliezen nimmer de ontspanning. Een hele bijzondere keuze als je bedenkt dat het hier om een redelijk agressieve actie film gaat.

Ondanks dat het tempo continue laag blijft gaat het hier toch om een actie film. Alleen echte over de top actie krijgen we niet voorgeschoteld. De schietpartij aan het einde verliest misschien het realisme iets uit het oog maar verder blijft het allemaal erg ingetogen. Geen brute achtervolgingen, ontploffingen of ander visueel geweld. In plaats hiervan krijgen we vuistgevechten, martelingen en hier en daar een kortstondige schietpartij. Dit vormt totaal geen probleem want de weg hiernaar toe is telkens weer geweldig in elkaar gezet.

Opvallend is dat deze productie is gemaakt met een bijzonder beperkt aantal acteurs. De gecreëerde wereld komt dus ook een klein beetje claustrofobisch over. Er bevinden zich wel figuranten in de meeste scènes maar ze worden nergens echt bij betrokken. Dit past erg goed bij het hoofdpersonage. Ook hij bemoeit zich met niemand en verspilt totaal gene woorden. Lee Byung vertolkt deze rol enorm goed. Hij komt erg geloofwaardig over en is super glad en ultra cool. De rest van de acteurs leveren stuk voor stuk prachtig werk af. Zo speelt Jeong-min Hwang een niet al te slimme gangster die redelijk geflipt is. Mag Gi-yeong Lee een behoorlijk irritante hielenlikker vertolken en Shin Min A doet haar best om mooi te zijn. Hier valt eigenlijk alleen maar over te zeggen dat het goed is.

Zoals hierboven te lezen is, is er voor 'A bittersweet life' niets dan lof. Alles aan deze film is goed en het is gewoon moeilijk om negatief commentaar te geven. Regisseur kim Ji Woon is recht op de man af gegaan en heeft niet geprobeerd het mooier te maken dan het moet zijn. Hij levert hiermee dus ook een perfect gangster/actie/drama af die iedere Aziatische film liefhebber verplicht is om te zien.

Beeld kwaliteit Zeer goed (16:9 anamorphic 2.35:1)
Geluid kwaliteit Zeer goed (DTS of Dolby digital 5.1)
Taal Koreaans