Sun Woo (Lee Byung hun) is een nogal
introverte jonge gangster. Hij lijdt een sober leven en doet precies wat
zijn baas hem vraagt. Hij heeft geen familie of vrienden en is bijna
altijd alleen. Toch heeft hij plezier in wat hij doet en geniet hij
enorm van zijn leven. De klussen die hij moet klaren lost hij altijd
netjes op en de baas is erg weg van hem. Deze vertrouwt hem volkomen en
vandaar dat hij ook zijn zwaktes met hem deelt. Een periode geleden
heeft hij namelijk een zwak gekregen voor een jonge vrouw (Shin Min A).
Nu verdenkt hij haar er van dat ze nog een andere relatie heeft. Zelf
moet hij een aantal dagen de stad uit en dus vraagt hij Sun Woo op haar
te letten. Mocht het daadwerkelijk zo zijn dat ze echt een relatie heeft
dan moet hij er maar voor zorgen dat het opgelost wordt. Voor Sun Woo
lijkt dit een simpele missie. Hij meldt zich netjes bij de jonge dame en
biedt haar aan om haar de komende dagen te vergezellen. Dit wijst ze
echter af en er zit voor Sun Woo niets anders op dan haar stiekem te
volgen. Al snel blijkt dat ze met regelmaat met een jongeman optrekt.
Sun Woo kan alleen maar niet ontdekken of het hier om meer dan
vriendschap gaat. De volgende dag nodig de jonge dame hem uit om samen
te lunchen. Het contact verloopt wat stroef. Toch maakt ze een enorme
indruk op Sun Woo. Zelfs zo een grote indruk dat als later blijkt dat ze
inderdaad een intieme relatie met de jongen heeft hij de klus niet kan
klaren. Hij besluit ze te laten gaan onder de voorwaarde dat ze elkaar
nooit meer zullen zien. Voor Sun Woo lijkt dit een goede keuze. Het is
alleen wel zo dat hij zichzelf totaal niet emotioneel kan binden en nog
nooit een relatie heeft gehad. Hij denkt dus ook dat hij hier goed aan
gedaan heeft en dat zijn baas tevreden zal zijn. Maar plots belandt hij
in een benauwde situatie. Een gangster die al tijden aast op het gebied
van zijn baas weet hem te overmeesteren. Sun Woo verwacht dat zijn baas
hem niet lang zal laten lijden. Alleen de verwachte hulp blijkt heel
anders uit te pakken.
Wat voor de ene persoon een wijs
besluit is kan voor een ander een enorme stommiteit lijken. Dit is iets
wat voortvloeit uit het verschil in beleving en realiteit. Het is immers
iets wat iedereen voor zichzelf bepaalt en vormt. 'A bittersweet life'
levert hier een prachtig voorbeeld van. De hoofdpersoon doet eigenlijk
niets verkeerd. Maar door zijn karakter en het moment waarop hij deze
maakte loopt het helemaal mis.
Zoals bij de meeste films uit Korea is
het tempo bijzonder laag. Het bijzondere hiervan is dat dit bij de ene
film wel werkt en bij de andere niet. Voor 'A bittersweet life' werkt
dit perfect. Het bepaalt een groot deel van de sfeer en wekt een prettig
melodramatisch gevoel op. De wereld waar we mee naar toegenomen worden
lijkt heel realistische. Toch heeft alles een knipoog. Het is niet zo
dat de personages overdreven zijn maar stuk voor stuk hebben ze iets
vreemds. Rare trekjes die een soort persiflage van zichzelf maken. Hoe
meer de film dus ook vordert hoe meer er een cartoonachtig gevoel naar
boven komt. Het mooie hiervan is dat dit heel genuanceerd aanwezig is.
Dit gaat niet over de top en de film blijft serieus.
De dialogen die we voorgeschoteld
krijgen zijn alledaags. Ze gaan over van alles en niets. De uitkomst van
een gesprek is alleen niet te bepalen en dit maakt het erg intrigerend.
Soms zitten personages zwijgend tegenover elkaar. De woordenwisseling
die ze dan hebben zijn bijzonder beperkt maar alleen de blikken zeggen
genoeg. Het gebeurt zelfs dat er essentiële vragen gesteld worden die
onbeantwoord blijven. Deze antwoorden mag de kijker zelf invullen. Aan
de ene kant frustrerend maar aan de andere kant ook weer briljant. Dit
daagt de kijker uit en hierdoor is de film extra prikkelend.
Visueel en muziekaal is 'A bittersweet
life' een waar juweel. De beelden zijn prachtig en de locaties waar
gefilmd wordt zijn zorgvuldig bij de scène gezocht. Ze zijn dus stijlvol
waar het moet en grimmig als dit nodig is. Er wordt veel gebuik gemaakt
van handcamera's en rijdende camera's, er is dus ook continue beweging
in het beeld. De muzikale ondersteuning bestaat uit hele relaxte muziek.
Het gaat hier om een combinatie tussen klassieke strijkers en Spaanse
gitaren. Deze worden vaak ondersteund door elektronische beats maar
verliezen nimmer de ontspanning. Een hele bijzondere keuze als je
bedenkt dat het hier om een redelijk agressieve actie film gaat.
Ondanks dat het tempo continue laag
blijft gaat het hier toch om een actie film. Alleen echte over de top
actie krijgen we niet voorgeschoteld. De schietpartij aan het einde
verliest misschien het realisme iets uit het oog maar verder blijft het
allemaal erg ingetogen. Geen brute achtervolgingen, ontploffingen of
ander visueel geweld. In plaats hiervan krijgen we vuistgevechten,
martelingen en hier en daar een kortstondige schietpartij. Dit vormt
totaal geen probleem want de weg hiernaar toe is telkens weer geweldig
in elkaar gezet.
Opvallend is dat deze productie is
gemaakt met een bijzonder beperkt aantal acteurs. De gecreëerde wereld
komt dus ook een klein beetje claustrofobisch over. Er bevinden zich wel
figuranten in de meeste scènes maar ze worden nergens echt bij
betrokken. Dit past erg goed bij het hoofdpersonage. Ook hij bemoeit
zich met niemand en verspilt totaal gene woorden. Lee Byung vertolkt
deze rol enorm goed. Hij komt erg geloofwaardig over en is super glad en
ultra cool. De rest van de acteurs leveren stuk voor stuk prachtig werk
af. Zo speelt Jeong-min Hwang een niet al te slimme gangster die
redelijk geflipt is. Mag Gi-yeong Lee een behoorlijk irritante
hielenlikker vertolken en Shin Min A doet haar best om mooi te zijn.
Hier valt eigenlijk alleen maar over te zeggen dat het goed is.
Zoals hierboven te lezen is,
is er voor 'A bittersweet life' niets dan lof. Alles aan deze film is
goed en het is gewoon moeilijk om negatief commentaar te geven.
Regisseur kim Ji Woon is recht op de man af gegaan en heeft niet
geprobeerd het mooier te maken dan het moet zijn. Hij levert hiermee dus
ook een perfect gangster/actie/drama af die iedere Aziatische film
liefhebber verplicht is om te zien. Copyright
kungfufilms.nl (2007) |