Pan Ping Chang - Other releases
Yuen Hua - Color stills
Sun Chien - Original poster
Wong yung - Biography & seklected filmography
Regisseur Chu Yuan - Production notes
Speelduur 82:21 mins -

Al jaren bestaat de legende dat er een angstaanjagend zwart reptiel in het reptielen meer leeft. Eens in de drie jaar komt hij naar boven om een prooi op te eisen. Daarna verdwijnt hij weer in de diepte om tijden niet gezien te worden. Rond de periode waarop hij ongeveer zal verschijnen brengen de dorpelingen offers. Ze hopen hiermee toekomstige gruwelijkheden te voorkomen. Het is precies in deze periode als Long Fei (Derek Yee) zijn verloving aangaat met Zhi Zu (Pan Ping Chang). Een dag later moet hij alleen vertrekken naar de hoofdstad voor zijn werk. Hij laat zijn toekomstige bruid achter om voor meer dan twee jaar weg te blijven. Alles verloopt normaal tot hij opeens een bericht krijgt van de boodschapper uit de hel (Goon Goon Chung). Deze bizarre man vertelt hem dat er iets vreselijk met Zhi Zu zal gaan gebeuren. Natuurlijk haast hij zich meteen terug. Onderweg ontmoet hij een nog vreemder persoon. Het gaat hier om een monster met een rode cape en een witte doodskist. In deze kist zit een houten pop die exact op Zhu Zu lijkt. Helaas krijgt hij het niet voor elkaar om dit monster te stoppen. Verward zet hij zijn reis voort. Als hij bij haar huis aan komt ziet hij de buurvrouw (Chan Maan-Loh) voor haar huis staan. Ze draagt een witte cape en heeft een groene lantaarn bij zich. Op zich niets vreemds maar als hij haar groet reageert ze helemaal niet. Wederom een vreemd voorval. Eenmaal binnen lijkt alles normaal. Hij Begroet Zhi Zu en bekijkt haar eens goed. Er lijkt niets bijzonders met haar aan de hand. Het vreemde komt pas als hij vertelt dat hij de buurvrouw heeft gezien. Verbaasd laat iedereen weten dat dit onmogelijk is aangezien ze vlak na zijn vertrek om het leven gekomen is. Nu snapt Long Fei er helemaal niets meer van en besluit alles tot de bodem uit te zoeken. Hierbij krijgt hij hulp van Tieh (Sun Chien) de plaatselijke politiechef. Het wordt een bizarre speurtocht vol eigenaardigheden die uiteindelijk een heel oud geheim zal ontrafelen.

Als er iemand bekend staat om zijn Wu Xia mysteries dan is het Chu Yuan wel. Bijna allemaal zijn ze van enorm hoge kwaliteit en vol van de meest vreemde plotwisselingen en intriges. Dit bracht hem op een eenzame hoogte. Vooral omdat het enorm moeilijk is om deze waanzinnig gecompliceerde verhalen in anderhalf uur te vertellen. Vaak nam hij hier dus ook wat meer tijd voor. Hierdoor valt 'The black lizard des te meer op. De film duurt namelijk maar eenentachtig minuten. Hierdoor wordt natuurlijk de nieuwsgierigheid gewekt. Want kan de meester het ook voor elkaar krijgen een verhaal in die tijd te vertellen.

Het antwoord hierop is een verrassende ja. Natuurlijk is het verhaal niet zo gecompliceerd. Er worden ook lang niet zoveel personages aangehaald. Maar dit heeft juist een heel prettig effect. De film kijkt hierdoor een stuk makkelijker weg en je hoeft dus niet continue als een havik naar het scherm te staren. Echt veel plotwendingen zijn er dus niet. In plaats hiervan houdt hij mysterie extra lang vast. Het blijft dus bijna tot het eind spannend wat er nu precies gaande is. Zelfs dan zijn we er nog niet helemaal. Er volgt nog iets wat alle gebeurde zaken nog net even meer versterkt. Over het algemeen is het verhaal redelijk waterdicht. Toch zitten er wel wat kleine foutjes in. Echt storend zijn deze niet. Ze komen pas naar boven als je de film later gaat analyseren. Tijdens het kijken heb je het simpelweg te druk om hier over na te denken.

Als Wu Xia films ergens bekend om staan dan is het wel om de bizarre personages. Ook hier komt de liefhebber voldoende aan zijn trekken. Een monster wat met een witte doodskist rondsjouwt is namelijk niet alledaags. Helemaal niet als daar ook nog eens een houten pop in ligt die praat. Ook een boodschapper uit de hel kom je niet elke dag tegen. Verder krioelt het van de spookachtige figuren die verdwijnen en met dezelfde vaart weer te voorschijn komen. Dit alles wordt verpakt in een rookachtige omgeving die continue verlicht wordt door allerlei kleurrijk licht. Hier komen natuurlijk ook nog eens de geweldige sets van de Shaw studio's bij. In de jaren tachtig waren ze absoluut op hun top. Chu Yuan weet hier echt het maximale uit de halen met zijn camera voering. Hij verstopt de camera continue op de meest vreemde plaatsen. Vanuit deze positie doet hij zonder problemen zijn verhaal uit de doeken. Hierdoor ontstaat er soms een wat horrorachtige sfeer die een extra spanning aan het geheel geeft.

Op het gebied van actie ontstijgt 'The black lizard' de middenmoot niet. Dit is ook absoluut nooit de bedoeling geweest. Films als deze gaan om het visuele spektakel en het verhaal, kung fu is bijzaak. Toch werd er veel aandacht aan de gevechten besteed. Het ziet er allemaal perfect uit alleen verrassen doet het niet. Heel af en toe wordt de aandacht getrokken door een gedurfd stukje acrobatiek. Helaas is dit weer voorbij voordat je er erg in hebt. De gevechten worden van een acceptabele afstand in beeld gebracht. Het is dus goed te volgen wat er gebeurt. De series van bewegingen zijn lang en hierdoor blijven ze redelijk boeiend. Het is alleen wat bevreemdend dat als er een expert als Sun Chien in een film meedoet hij amper in actie komt. Hij gebruikt zijn beentechnieken totaal niet. Helaas is dit iets wat geldt voor alle films waarin hij in zijn latere carrière te zien is. Vreemd en je zou haast gaan denken dat hij zijn benen om de een of andere reden niet meer zou kunnen gebruiken.

Acteur technisch hebben we bij 'The black lizard' met een goed solide cast te maken. Niet de meest beroemde acteurs maar wel mensen die hun sporen ruimschoots verdiend hebben. Derek Yee speelt de hoofdrol en Yuen Hua (die bijna niet herkenbaar is) een andere belangrijke rol. Verder is het personage van de eerder genoemde Sun Chien van redelijk belang. Andere belangrijke rollen worden gespeeld door Wong Yung, Pan Ping Chang en Chan Maan-Loh.

'The black lizard' is niet Chu Yuen's meest indrukwekkende film. Alles is redelijk standaard maar de sfeer is echter van goed niveau. Dit is samen met het vraagstuk 'wat is hier nu precies gaande' de grote kracht van de film. Het is dus ook een Wu Xia film die heel makkelijk weg kijkt en een prima tussendoortje is.

Uitgever International video limited