Shu Shi
Andrew Lin - N.v.t.
Ken Wong -
Xin Xin Xiong -
Regisseur Allun Lam -
Speelduur 87 Min -

Een antiterroristische eenheid van het Chinese leger probeert koste wat het kost een vliegtuigkaping tot een goed einde te brengen. De meedogenloze terroristen weten iedere poging om de gijzelaars te bevrijden af te weren en dit kost het leger diverse slachtoffers. Tot er een man overblijft, Yem Dong (Chui Man Chuk). In blinde woede door het verlies van zijn collega’s negeert hij de orders van zijn meerdere en weet toch de kapers uit te schakelen. Het leger is blij dat de zaak opgelost is, maar als straf sturen ze Yem Dong naar de voormalige Sovjet Unie als bodyguard van de Chinese ambassadeur. Aangekomen op de plaats van bestemming belandt hij midden in een terroristische aanval op een belangrijk persoon. Door zijn training komt Yem Dong meteen in actie en weet hij de hoofdverantwoordelijk, Mishima (Andrew Lin) na een uitputtend gevecht uit te schakelen. Mishima wordt uitgeleverd aan de autoriteiten en beland in de gevangenis. Echter zijn achterban zet alles op alles om hem uit de gevangenis te halen.

Een actie film met verbroedering van geëmigreerde Chinezen onderling hoog in het vaandel. Door zoveel mogelijk mensen in een vrij simpel plot te betrekken, is er geprobeerd een hoogstaand verhaal te creëren. Helaas is dit niet helemaal gelukt. Van een aantal mensen komt het motief waarom ze doen wat ze doen niet helemaal naar voren met als gevolg dat je meerdere malen met vraagtekens blijft zitten. Voor mij hoeft een Hongkong actie film ook geen geweldig verhaal te hebben, dus het laatste ter zijde, het gaat hier tenslotte om de actiescènes. In “The Blacksheep affair” is de actie  opgedeeld in voor de helft vuist gevechten en de andere helft vuurwapengevechten.  De vuistgevechten zitten goed in elkaar en er wordt voldoende gebruik gemaakt van de omgeving. Met Chui Man Chuk hebben we eindelijk weer eens een acteur die weet wat schoppen is. Alles even lenig en met evenveel kracht, iets dat ik eigenlijk al een hele tijd miste in moderne films. Zijn tegenspeler Andrew Lin zet een psychopaat neer waar de frustratie van af druipt, vooral zijn gevecht in de gevangenis ziet er erg goed en pijnlijk uit. De openingsscène bij de vliegtuigkaping zit goed in elkaar, maar alle andere groot opgezette schietpartijen zijn erg onoverzichtelijk. Al snel verlies je het ruimtelijk overzicht en weet je niet meer wie waar vandaan komt, hierdoor lijkt alles net een klein beetje te lang door te gaan. Je kan duidelijk zien dat er een redelijk hoog budget te besteden was, want alles is tot in de puntjes verzorgt, mooi camera werk met diverse rijdende shots die vooral op de emotionele momenten van de film erg goed benut worden. Eigenlijk is het allemaal dus erg tegenstrijdig, maar zeker een film die lekker weg kijkt als je van een goede Hongkong actie film houdt.

Drager Video
Uitgever World Wide Cinema
Waardering         7/10