Chen Sing - n.v.t.
Tien Ho -
Chi Kuan Chun -
Alan Hsu -
Regisseur Chang Pang Yi -
Speelduur 92 min -

Jaren geleden vond er een duel plaats tussen de grootste zwaardvechters uit die tijd. Snowy white (Roc Tien) kwam als winnaar uit de bus en liet zijn tegenstander Eagle (Tien Ho) met nog maar één arm achter. Sinds die tijd lijdt Eagle een terug getrokken leven ergens in de bossen. Hij mengt zich totaal niet meer in zaken die met de martial arts wereld te maken hebben. Snowy white daarentegen zit er nog midden in en zwerft samen met Jade stone (Chen Sing) het hele land door. De verstandhouding tussen deze twee vechters is niet echt te definiëren maar een ding is zeker ze zijn altijd samen. Op een dag krijgt Snowy white een brief waarin hij uitgedaagd wordt voor een duel met niemand minder dan Eagle. Maar zijn gevoel zegt dat er iets niet klopt en dat de brief niet echt van Eagle komt. Toch wil hij graag gehoor geven aan de oproep. Hij vraagt of Jade Stone zijn identiteit wil overnemen zodat ze enigszins een voorsprong hebben. Als ze op de afgesproken plek aankomen blijkt Eagle wel aanwezig te zijn. Hij ontving een zelfde uitnodiging en al snel wordt het duidelijk dat iemand de twee tegen elkaar op probeert te zetten. Zonder te vechten gaan beide heren weer hun eigen weg. Als Eagle weer thuis is ontdekt hij dat zijn jongere zusje weg is. De aanwijzing die hij vindt verteld hem dat hij in de stad opzoek moet gaan naar bloemen. Hij volgt dit op en eindigt in een bordeel. De man die hij te spreken krijgt verteld hem dat hij zijn zus terug krijgt als hij Snowy white uit de weg ruimt. Dit laat Eagle totaal geen keuze en hij gaat opzoek naar Snowy white om zijn opdracht uit te voeren. Maar ook deze heeft in de tussen tijd niet stil gezeten. Als Snowy white namelijk terug in de stad aan komt blijkt hier nogal wat gebeurt te zijn. Bijna de gehele bevolking is uitgeroeid door de weirdo clan zonder enige duidelijke reden. Natuurlijk gaat Snowy white op onderzoek uit. Langzaam maar zeker raakt hij steeds verder betrokken in een web van verraad en bedrog waarbij iedereen het op hem gemunt lijkt te hebben.

Individueel geproduceerde Wu xia films zijn niet altijd helemaal wat ze moeten zijn. Vaak ontbraken de middelen om de met fantasie geschreven verhalen op correcte manier te verfilmen. De Shaw brothers waren op dit vlak heer en meester en er zijn maar weinig andere maatschappijen die ooit dit niveau haalde. De beste manier om met een laag budget een Wu xia film te creëren is door het verhaal grotendeels van de fantasie elementen te ontdoen. Dit is in ‘Blade of doom’ enigszins toegepast en hierdoor ziet alles goed uit. Geen goedkoop ogende kleding of overdreven veel slechte special effects. Er wordt alleen af en toe gebruik gemaakt van wat vuurwerk en gekleurde rook. Verder blijft het allemaal netjes binnen het toelaatbare. Wat wel erg opvalt is een man met een bochel en hele vreemde uitstekende tanden. Deze loopt als een soort van rode draad door de film en roept vele vraagtekens op. Wu xia verhalen hebben de neiging om ernstig gecompliceerd te zijn. Het lijkt vaak of er verschillende verhalen door elkaar lopen die bij het einde prachtig samen komen. En dit is natuurlijk niet echt makkelijk in beeld te brengen. Het lukt regisseur Chang Pang Yi dus ook niet om het verhaal duidelijk tot een eind te brengen. Het begin van de film is wel erg boeiend en het geheimzinnige wekt zeker je nieuwsgierigheid op. Er komen steeds meer mensen die iets met het verhaal te maken hebben en dit werkt erg verwarrend. De karakters van het verhaal zijn allemaal erg kleurrijk en goed uitgewerkt. Roc Tien die de hoofdrol speelt heeft een wat ridderlijk rol die eigenlijk het meest oppervlakkig is. Zijn personage is wat makkelijker te doorgronden dan de rest. Tien Ho daarentegen blijft lange tijd omhuld door een mysterieuze wolk. Het is niet meteen duidelijk wat nu precies de dingen zijn waar hij voor staat. Dit in combinatie met zijn charismatische uitstraling zorgt er voor dat hij erg intrigerend is. Tevens hanteert hij een bijzonder bizar wapen. Namelijk een zwaard met zijn eigen afgehakte hand als handvat. De forse Chen Sing speelt ongeveer net zo’n intrigerende rol. Door zijn grote postuur is er met geen mogelijkheid om hem heen te gaan. Het wapen wat hij hanteert is een breedzwaard met een ketting er aan. Hiermee kan het zwaard gooien en het met dezelfde vaart weer terug halen. De gevechten vinden hoofdzakelijk met wapens plaats en zijn niet waar de film om draait, het verhaal is duidelijk belangrijker. Het is niet zo dat de gevechten er slordig en onverzorgd uit zient maar het is gewoon de standaard kost. Voeg hier ook nog eens aan toe dat de film erg leidt onder de fullscreen uitvoering. Je mist de wegvallende stukken heel erg en hierdoor wordt alles erg onoverzichtelijk. Iets waar de film ook geen goed doet is de dubbing. De stemmen zijn hol en totaal emotieloos en de vertaling van de namen lachwekkend. Wie noemt een stoere zwaardvechter in hemelsnaam ‘Snowy white’. ‘Blade of doom’ is dus niet echt een succes te noemen. Normaal gesproken kan je bij een gecompliceerd verhaal een film voor de tweede keer kijken. Maar ik denk dat je bij deze film niet zo snel deze stap zal zetten.

Beeld kwaliteit Goed (fullscreen)
Waardering          5/10