Ti Lung
Chen Kuan Tai - N.v.t.
Ching Li -
Fan Mei Sheng -
Regisseur Chang Cheh -
Speelduur 118 min -

De twee broers Chang Wen Hsiang (David Chaing) en Huang Chun (Chen Kuan Tai) verdienen de kost met het overvallen van reizigers en hebben verder niet echt een doel in het leven. Door hun grote bekwaamheid in kung fu zijn ze altijd succes vol, tot ze op een dag Ma Hsin I (Ti Lung) zijn geld afhandig proberen te maken. De strijd blijft onbeslist en Ma Hsin I bied de zijn geld vrijwillig aan. Thuis vieren ze samen met Mi Lan (Ching Li) de vrouw van Huang Chun dat ze zo’n grote buit binnen gehaald hebben. Ma Hsin I is ze gevolgd naar hun verblijfsplaats en vraagt of ze niet nog meer geld willen verdienen na enig overleg wordt er in gestemd en de plannen van Ma Hsin I worden uit gelegd. Het trio blijkt onverslaanbaar en al snel hebben ze bende rovers overgenomen om hier een heus leger van te maken. Zowel Ma Hsin I als Mi Lan blijken gevoelens voor elkaar te hebben maar stoppen dit weg om Huang Chun niet kwetsen. Na verloop van tijd gaat Ma Hsin I weg om zijn carričre in het leger voort te zetten en laat de broers achter om op de troepen te letten. Na een paar jaar keert Ma Hsin I terug als generaal. De broers  worden niet echt met open armen ontvangen maar erg zakelijk behandeld. Beide krijgen een goede positie in het leger maar al snel komt de ware aard van Ma Hsin I naar boven en blijkt dat hij zijn eigen succes boven vriendschap verkiest.

Het sterren duo David Chaing en Ti Leung worden hier versterkt door Chen Kuan Tai en Ching Li. Met zo’n cast kan het niet fout gaan. Geweldige sets die variëren van duintop tot paleis maken dit perfect uitgebalanceerd verhaal over vriendschap en intriges geweldig om naar te kijken. Het verhaal is wat traag, een duidelijk stijl kenmerk van regisseur Chang Cheh. Voorheen ging mijn voorkeur uit naar zijn wat snellere film maar ik begin deze stijl steeds meer te waarderen en dit komt hoofdzakelijk door de groter op gezette productie en de sterkere verhalen. “Bloodbrothers” wordt vertelt in terugblikken, hierdoor wordt langzaam duidelijk wie de generaal is en waarom hij vermoordt is. Gedetailleerd wordt in beeld gebracht hoe een te ambitieuze man zijn eigen succes verloren laat gaan door verliefd te worden op de verkeerde vrouw. Normaal zien we altijd de Shaolin mannen die tegen de Ching”s vechten, “bloodbrothers” bied ons een kijkje aan de andere kant, het leger van de Chings. De gevechten in de film zijn realistische en zonder acrobatiek, er worden diversen wapens gebruikt, waaronder speer, breedzwaard en een vierdelige stok. Mocht je dus een kung fu film willen kijken met goed acteer werken een sterk verhaal is dit absoluut de film die je moet kijken.

Drager Video David Chaing in gevecht met Ti Lung David Chaing, Ti Lung en Chen Kuan Tai
Uitgever Made in Hongkong