Ti Lung - Trailer
Lo Mang - Other releases
Kwok Choy - Color stills
Regisseur Chang Cheh - Original poster
Speelduur 98 min - Production notes
Prod. maatschappij Shaw brothers - Biography & selected filpgrephie

Direct nadat Kuo Tsing (Fu Sheng) de leider van de iron palm clan wist te verslaan laat hij de beggars clan achter zich. Samen met zijn geliefde Huong Ron (Nau Nau) reist hij verder naar het onbekende. Als ze voor een grote regenbui moeten schuilen ontdekken ze dat het schilderij dat het geheim van Yuen Fei verbergt, nat geworden is. Hierdoor wordt een verborgen regel zichtbaar die precies verteld waar ze moeten zoeken. De plek is gelukkig niet zo ver weg en ze zijn er snel. Er is echter een probleem want de plek is een grot en die ligt op het verboden gebied van de iron palm clan. Zelfs voor de leider van de iron palm clan is het verboden om hier binnen te gaan. Kou Tsing heeft hier echter geen boodschap aan en gaat naar binnen. Huang Ron wacht buiten op hem, al snel ontdekken ze dat dit niet zo handig was. Ze zijn opgemerkt door de iron palm clan en Chiu Chian Ren (Lo Mang), de leider weet haar dodelijk te verwonden. Omdat de grot verboden gebied is weten Kou Tsing en Huong Ron met gemak via de achter kant te ontkomen. Hierdoor maken ze behoorlijk wat tijd winst want hun achtervolgers moeten eerst de hele berg om. Het tweetal komt aan bij een ondiep meer met een huis aan de overkant. Het snelste is om het meer over te steken maar door de aanwezigheid van drijfzand is dit niet zo'n goed idee. Huong Ron ontdekt echter dat het huis bewoond wordt door een Taoist en weet door een wiskundige berekening toch het meer over te komen. Het huis wordt bewoond door Ying (Cheng Lee). Al jaren woont ze in afzondering om haar alles wat met Taoïsme te maken heeft eigen te maken. Dit doet ze om ooit haar geliefde Chao Pai Tung (Kwok Choy) te kunnen redden van peach eiland. Maar dit is niet de enige reden. Ook zoekt ze wraak op keizer Duan (Ti Lung). Jaren geleden weigerde hij uit eigen belang haar baby te redden. Het kind stierf hierdoor. Het onverwachte bezoek komt haar goed van pas om een haar plan uit te voeren. Keizer Duan is namelijk de enige die de wond van Huang Ron kan genezen. Ze stuurt ze naar hem toe omdat ze weet dat als hij haar redt hij voor lange periode kwetsbaar zal zijn.

Het derde deel uit de geweldige 'Brave archer' serie. Het verhaal gaat precies verder waar deel twee eindigt, alleen de stijl wijkt iets af. De sfeer van het geheel en de manier waarop de film aanvoelt blijft hetzelfde. Alleen het verhaal wordt iets minder massaal. De grote introducties zijn gedaan en waar het hoofdzakelijk om ging in de eerste twee delen wordt even aan de kant geschoven. Eindelijk krijgen we Ti Lung te zien die de keizer speelt waar de eerdere complotten tegen gemaakt werden. Het leuke hiervan is dat dit een van de weinige rollen is van Ti Lung is zonder haar. Zijn personage heeft een tragisch verleden waardoor hij afgezonderd als monnik leeft. De film concentreert zich dus wat meer op het persoonlijke drama. Je kan duidelijk merken dat regisseur Chang Cheh bij het maken van 'Brave archer 3' al vele films met de Venoms gemaakt heeft. Bijna iedereen heeft een rol en waar het kan zit er behoorlijk wat acrobatiek in de film. De rol van Kwok Choy is een stuk groter als voorheen. In een lange terugblik zien we hem gelukkig zonder pruik. Dit deel van het verhaal geeft wel behoorlijk wat verduidelijking over zijn vreemde gedrag. Echt veel gevechten zitten er niet in de film. Het eind gevecht behoort tot de beste uit de hele serie, maar verder blijft het bij wat kleine knokpartijen. Echt een probleem vormt dit niet want door de taoïstische mysteries die in de film verwerkt zitten blijft het leuk. Hierin vullen de karakters van de twee hoofdrol spelers elkaar goed aan. Fu Sheng is er voor het vechten en Nau Nau voor de puzzels. In het oplossen van deze puzzels spelen vooral de prachtige sets een belangrijke rol. Ze moeten hun weg vinden door een moeras, geheime doorgangen zoeken en meer van dit soort zaken. Vooral het moeras is een hoogstandje van het bekende studio werk. Een niet zo grote mistige pas water met een heel klein huisje aan de overkant. Als ze op de helft van dit meer zijn wordt wel heel pijnlijk duidelijk dat dit huisje op broekzak formaat is. Toch zijn dit juist de leukere dingen die je tegenkomt in een Shaw brothers film en met een beetje fantasie kom je een heel eind. Wat even opvalt is dat de rol van Li Yi Min vervangen is door Chu Tai Ping. Ze hadden de rol beter weg kunnen laten want hij is maar heel even aanwezig en dit werkt alleen maar verwarrend. Voor liefhebbers van de venoms zal ik 'the Brave archer 3' zeker aanraden. Ze zijn voldoende aanwezig en het eind gevecht is zeker de moeite waard. Aan de andere kant is het alleen weer niet verstandig om alleen dit deel te kijken. Om het verhaal goed te snappen moet je echt de andere twee delen gezien hebben. Maar een straf zal dit niet zijn want deze serie heeft alles in zich namelijk kung fu, mysterie, fantasie en een goed verhaal. Laten we alleen hopen dat Celestial snel 'The brave archer and his mate' gaat uitbrengen, want het verhaal is nog steeds niet af.

Ondertiteling Chinees/Engels