Bruce Liang -
Chan Wai Man -
Wang Lai -
Regisseur Chung Chang Wha -
Speelduur 93:08 mins -
Prod. maatschappij Golden harvest -

Ergens op een afgelegen eiland in zee is een vrouwen gevangenis gevestigd. De meeste criminelen die gebracht worden zullen er nooit meer weg gaan. Eens in de drie maanden komt er een boot die eten en nieuwe gevangen brengt. Dit maal komt er een nog jonge vrouw met de boot mee. Zij was de echtgenoot van generaal Liu (Kwan Sha) die recentelijk er ingeluisd werd en vermoord. Het idee dat de weduwe nooit van het eiland af zal komen kwelt haar. Wraak op de moordenaars van haar man zal ze dus nooit kunnen nemen. Maar dan ontdekt ze dat ze zwanger is. Het kind dat ze zal gaan krijgen is haar enige hoop. Helaas overlijdt ze bij de geboorte van Lotus (Angela Mao). Maar dit is niet nadat ze het hele verhaal uitvoerig aan haar medegevangenen verteld heeft. De eerste die vrij komt besluit de baby mee te nemen uit de gevangenis. Omdat het kind waarschijnlijk vol zit met haat besluit ze het naar een Boedistische klooster te brengen. Hierdoor hoopt ze dat Lotus de haat van haar moeder niet mee krijgt en zal leven als een goed mens. Ze groeit op in het klooster en wordt een bijzonder goede vechter. Alleen als boeddhist doet ze het niet echt goed. Liever is ze buiten aan het trainen dan naar het gepreek van de monniken te luisteren. Als ze op een dag buiten aan het trainen is wordt ze lastig gevallen door drie mannen. In koelen bloede helpt ze het drietal naar een andere wereld. Dit valt natuurlijk helemaal niet goed bij de monniken. Na opverleg wordt er besloten dat Lotus niet langer kan blijven. Ze moet eerst maar eens proberen wat rust te vinden. Om te horen waar haar frustratie en agressie vandaan komt gaat ze op zoek naar de vrouw die haar in het klooster bracht. Als deze haar tot in de details verteld heeft wat er twintig jaar geleden gebeurde gaat ze onmiddellijk op pad. Het is tijd voor wraak en niets zal haar tegen houden.

Met als basis de Japanse film 'Lady snowblood' was het in 1977 tijd voor een Chinese remake. Angela Mao kreeg de hoofdrol en Chung Chang Wha mocht de regie verzorgen. Angela Mao heeft natuurlijk geen introductie nodig. En het feit dat Chung Chang Wha de regisseur was van het baanbrekende 'King boxer' moet ook genoeg zijn om nieuwsgierigheid op te wekken.

Op het eerste gezicht doet het allemaal vrij herkenbaar aan. Bootje, vrouwen gevangenis op een eiland, vrouw die uit is op wraak omdat haar man vermoord is, een grimmige sfeer en later de geboorte van een dochter. De gedachte dat je hier naar een Chinees kopie van 'Lady snowblood zit te kijken komt dus ook erg snel omhoog. Het eerste deel van de film is dus ook wel heel erg hetzelfde. Er verschillen alleen een paar kleine details en de manier van vertellen is een stuk minder bruut. Maar als de dochter uiteindelijk in het klooster gebracht wordt komen de grote verschillen van de film naar voren. De eerste en belangrijkste is kung fu. Want waar de Japanse film meer voor stijl ging concentreert de Chinese tegenhanger zich veel meer op de actie. En met de gevechten is het allemaal dik in orde. De bewegingen gaan supersnel en zijn keihard. Hoofdzakelijk ligt de nadruk op het benenwerk. Angela Mao schittert als nooit te voren. Ze laat zowel gewapende als ongewapende gevechten zien. Tevens heeft ze een charmant geheim wapen in de vorm van dodelijke schorpioenen. Subtiel laat ze deze op haar niets vermoedende slachtoffers achter. De dood bij deze heren volgt vrij snel daarna en Angela hoeft verder niet al te veel moeite te doen. Dit wordt op leuke wijze gebruikt in de verhaallijn. Maar het blijft niet bij dit soort trucjes. Wat kung fu betreft wordt alles uit de kast getrokken. Zo krijgen we Bruce Liang, Sammo Hung, Chan Wai Man en nog vele andere op voortreffelijke wijze in actie te zien. Massale en non-stop gevechten aan het einde die qua choreografie zeker weten te verrassen. Er is hierin plaats voor drama, sensatie en zelfs een beetje subtiele humor.

Het verhaal komt in het begin wat traag op gang. Maar langzaam maar zeker ontstaat er een plot vol intriges en verraad. Eigenlijk doet het allemaal een beetje aan als wu xia verhaal van Ku Lung. Niemand is wie hij werkelijk lijkt en er is veel meer aan de hand dan verwacht. Ook weten ze er aardig wat verrassende wendingen in te verwerken. Op mysterieuze wijze worden er allerlei personages geïntroduceerd. Bij sommigen zit hun gezicht verstopt achter een strohoed en blijven hun motieven ook verborgen. Waar we alleen niet om heen kunnen is de manier waarop ze handelen. Langzaam maar zeker wordt er duidelijk waarom ze doen wat ze doen. De film is dus allesbehalve standaard. Maar zoals normaal in een film uit dit genre hebben de personages niet zo heel erg veel diepgang. In dit geval is er hier meer gekozen voor de actie. Het is dus ook opvallend dat de wraak waar het in eerste instantie om draaide bijna vergeten wordt. Zonder het te weten beland Angela Mao namelijk in een strijd die jaren geleden begon tussen corrupte ambtenaren.

Naast de Shaw brothers was Golden harvest de andere grote speler toen deze film gemaakt werd. Zij produceerde 'Broken oath' en er zijn hele duidelijk verschillen tussen deze twee zichtbaar. Golden harvest brengt een veel rauwere stijl op het scherm. De sets zijn minder protserig en doen minder gefabriceerd aan. Delen zijn er op locatie gefilmd in de bossen of tempels. Maar ook de manier waarop de personages gestileerd zijn is rauwer. Mannen met lange verwarde haren zijn dus ook niet vreemd. Wat ook erg opvalt is de soundtrack. Deze is erg opzwepend en maakt veel gebruikt van percussie. Koo Ko Fai was de man die hier verantwoordelijke voor was. Hij maakte muziek voor vele films. De bekendste zijn toch wel 'Fist of fury', 'Way of the dragon' en 'A better tommorow'.

Ondanks dat 'Broken oath' zijn basis compleet van 'Lady snowblood' steelt is het een film die compleet op zichzelf kan staan. Na het eerste deel van het verhaal gaat hij compleet zijn eigen weg. Het verhaal heeft alles wat een goede film nodig heeft en de acteurs staan als een huis. Het enige minpuntje is de diepgang van de personages. Deze blijven allemaal wat vlak. Maar we kunnen natuurlijk niet alles hebben. Zoals de film nu is behoort hij al tot de klassiekers dus klagen is eigenlijk niet nodig.

Beeld kwaliteit Goed (anamorphic widescreen)
Geluid kwaliteit Goed (Dolby digital 2.0)
Uitgever Joysales