Jaime King - Trailers
Karel Roden -
Victoria Smurfit -
Regisseur Paul Hunter -
Speelduur 99 min -
Prod. maatschappij Lake Shore ent. -

Ergens in de bergen van Tibet bevindt zich een klooster waar een hele bijzonder scroll met magische krachten bewaard wordt. Wie deze scroll hardop voorleest zal extreem krachtig worden en de tand des tijd kunnen weerstaan. Het is dus ook niet meer dan logisch dat een monnik zich alleen maar bezig houdt met de bescherming van deze scroll. Iedere zestig jaar vindt er een bepaalde wisseling in het universum plaats waardoor de monnik die belast is met de bescherming van de scroll zijn taak kan over dragen op de volgende generatie. De jonge naamloze monnik (Chow Yun Fat) weet nog niet echt wat hem te wachten staat als hij van zijn oudere collega de taak over neemt. Niet veel later valt er een machtsbeluste Duitse officier het klooster binnen met zijn peloton. Het wordt meteen duidelijk dat ze maar op zoek zijn naar één ding, de scroll. Ternauwernood weet de nieuwe beschermer van de scroll te ontsnappen. Zestig jaar later zit de zelfde Duitser de monnik nog steeds op de hielen. De monnik heeft de mogelijkheid om de scroll over te dragen aan de nieuwe generatie, maar hij heeft nog steeds geen geschikte opvolger gevonden. De situatie wordt steeds nijpender tot de monnik Kar (Seann William Scot) ontmoet. Deze ongedisciplineerde zakkenroller lijkt op het eerste gezicht niet echt een goede opvolger.  Maar naar mate de twee elkaar beter leren kennen ontstaat er een vriendschap die nodig is om de wereld van de ondergang te redden.

Het verhaal en de aanwezigheid van Chow Yun Fat zou voldoende moeten zijn om iedere Hongkong film liefhebber nieuwsgierig te maken naar de Canadese productie. Natuurlijk is het verhaal redelijk cliché en ontbreekt het behoorlijk aan fantasie. Toch geeft het verhaal genoeg mogelijkheden om een geweldige film te maken. Maar helaas er is bijna op alles wel wat aan te merken en zelfs Chow Yun Fat weet de film niet te redden. Gelukkig ligt dit niet aan de acteer prestaties van Chow Yun Fat ,maar is het hoofdzakelijk te wijten aan de regie van Paul Hunter. De voormalige video clip regisseur neemt te weinig tijd voor zijn shots en hierdoor komt iedereen bijna emotieloos en onmenselijk over. Op Seann William Scot is ook nogal wat aan te merken. Als acteur mist hij net dat kleine beetje extra uitstraling en zijn kung fu bewegingen komen te overdreven over. Eigenlijk geldt dit niet alleen voor hem, maar voor alle actie scènes in de film. Nadat Corey Yuen de teleurstellende gevechten in ‘Cradle to the grave’ choreografeerde is hij volgens mij direct hier aan het werk gegaan. Door dezelfde stijl doet zich dus ook wederom hetzelfde probleem voor. Overdreven en onnodig touwtjes werk en erg onoverzichtelijk gevechten die veelste snel gaan. Aangezien het verhaal gebaseerd is op een stripboek hoeft het natuurlijk niet allemaal realistisch te zijn. Het lijkt alleen of er niet gekozen kon worden tussen fictie en realiteit. Hierdoor ontstaat een hele rare sfeer die de film niet echt goed doet. Een van de weinige goede momenten is als Chow Yun Fat opeens in John Woo slowmotion stijl met twee pistolen in zijn hand staat. Helaas duurt dit niet lang want het is en blijft natuurlijk een monnik en die doden natuurlijk niet. Dit past goed in het verhaal en is dus samen met de aansluitende achtervolging een van de betere momenten. Verrassend is de bioscoop waar Kar werkt. Een geweldige plek op aarde namelijk, een heuse Kung fu bioscoop. In een flits krijgen we een fragment van de film ‘Decendent of Wing Chun’ met Leung Kar Yan te zien. Maar helaas is dit weg voordat je het door hebt. Wederom een gemiste kans om er toch wat leuks van te maken. Het mag dus duidelijk zijn dat regisseur Paul Hunter nog een boel moet leren over het maken van een film. De balans tussen alles is continue zoek en de karakters hebben totaal geen diepgang. Persoonlijk denk ik dat deze film het erg goed zou doen als je feestje moet geven voor een aantal jongens uit groep acht. Verder lijkt het me handig als we deze misser van Chow Yun Fat maar snel vergeten en laten we hopen dat hij het snel goed zal maken.

Drager dvd (reg 2)
Beeld kwaliteit Goed (2.35.1)
Geluid kwaliteit Goed (dts 5.1 of Dolby digital 5.1)