Wu Ge -
Ti Lung -
Harlum Yu -
Regisseur Jingle Ma -
Speelduur 102:24 mins -
Prod. maatschappij Brilliant Idea Group -

Door problemen met iemand uit de regering is de Zhu familie genoodzaakt Zhi (Charlene Choi), hun dochter onder te laten duiken. Ze zijn bang dat zij het slachtoffer zal worden van de situatie en daarom sturen ze haar naar de Soul Ease clan. Hier woont een bekende van haar vader en deze kan voor een veilige plek zorgen. Het enige probleem is alleen dat de clan geen meisjes aan neemt. Om deze reden moet Zhi zich dus ook vermommen als jongen. Iets wat in het begin geen probleem zal zijn maar naar mate de tijd vordert steeds moeilijker zal worden. Haar eerste dagen verlopen dus ook soepel. De vriend van haar vader neemt haar goed in bescherming en houdt haar vrij van zaken die haar kunnen ontmaskeren. De kung fu training waar ze aan deel moet nemen valt haar echter een stuk moeilijker. Ze heeft totaal geen talent of gevoel voor kung fu en dus brengt ze het er slecht af. Lastig want na honderd dagen zal ze getest worden om te kijken of ze mag blijven. Maar in plaats van zich daar druk om te maken steekt ze bijna al haar tijd in Shan (Wu Chun). Hij is de oudste leerling van de clan en nog al een ruwe eenling. Hij glipt er regelmatig tussen uit om het in de stad op een drinken te zetten en gaat een gevecht niet uit de weg. Zhi ontwikkeld al snel gevoelens voor hem. Lastig om uit te leggen als je zelf een jongen moet spelen. Het duurt dus ook niet lang voordat Shan de situatie door krijgt. Echter is het moment van korte duur aangezien Zhi terug geroepen wordt door haar vader. De problemen lijken opgelost en onderduiken is niet meer nodig. Degene die dit alles opgelost heeft is niemand minder dan de jongen waar Zhi mee opgroeide, generaal Ma (Wu Ge). Als dank voor deze daad wil de Zhu familie hem de hand van hun dochter geven. Zhi ziet dit totaal niet zitten. Ze is helemaal verliefd op Shan en haar leven delen met Ma lijkt haar geen optie. Toch staan haar ouders er op dat dit gebeurt. De situatie die volgt is zo dramatisch dat niemand er zijn voordeel mee kan doen.

'The butterfly lovers' is in China een redelijk bekend verhaal uit de geschiedenis/mythologie. Het is dus ook niet vreemd dat het al meerdere malen verfilmd werd. In 1962 maakte de Shaw studio's 'The love eterne'. In 1994 maakte Tsui Hark 'The lovers'. Beide verfilmingen volgen het klassieke verhaal redelijke nauw. De versie uit 2008 heeft een iets andere benadering. Het verhaal wordt tien generaties verder geplaatst en de school wordt vervangen door een martial arts school. Door te melden dat het hier om reïncarnaties gaat van de oorspronkelijke personages wordt het gerechtvaardigd. Slim bedacht want het oude verhaal nogmaals herhalen zou niet verstandig geweest zijn.

Door een beetje martial arts door het verhaal te mengen wordt de film uitermate geschikt voor het jongere publiek. De combinatie van kalverliefde, kinderlijke personage, humor en drama versterken dit alleen maar meer. Hierdoor is 'Butterfly lovers' een film die zichzelf alles behalve serieus neemt. Het verhaal drijft op clichés die je eigenlijk in iedere standaard martial arts film tegen komt. In het begin is het allemaal speels en luchtig opgezet. Er wordt hoofdzakelijk veel gegrapt. De humor is aan de flauwe kant maar overschrijdt de lijn om door te slaan naar het extreme niet. Dit komt omdat er niet te lang doorgegaan wordt op de grappen. Hier zien we hoe de relatie tussen de twee personages opgebouwd wordt. Ook wordt hier duidelijk gemaakt hoe ze uiteindelijk belanden in de voor hun zo nare situatie. Als we hier aangekomen zijn slaat de film om naar behoorlijk dramatisch. Het luchtige is compleet weg en de tissues kunnen uit de kast gehaald worden. De combinatie tussen drama en martial arts werkt hier goed en dit deel van de film zit bijzonder sterk in elkaar. Bijzonder want het begin is erg speels. Dit bewijst dat Jingle Ma hier absoluut wist wat hij aan het doen was. Met het begin zet hij de onschuld en onbezonnenheid van de jeugd neer. Met het einde beeldt hij de tegenslagen die bij het volwassen worden horen uit. Een mooie combinatie die eigenlijk één van de redenen is waarom Hongkong films zo aantrekkelijk kunnen zijn. Want iets wat heel mooi begint kan soms heel naar aflopen. Het was natuurlijk mooier geweest als de film iets minder kinderlijke acteurs had gehad. Maar voor de doelgroep van deze film maakt dat niet echt uit.

Wu Chun speelt de mannelijke hoofdrol. Hij is een poster die hier zijn eerste film rol neerzet. Op zich doet hij het verdienstelijk en heeft hij genoeg charme. Vooral het dramatische einde brengt hij er goed vanaf. Van tijd tot tijd doet hij zelfs denken aan Andy Lau in zijn jonge jaren. Charlene Choi zet haar rol wat ingetogen neer. De gebruikelijke kinderlijke zeurstem is redelijk achterwege gebleven. Ze zeurt hier maar voor de helft en dit doet haar goed. Het blijft natuurlijk een niet onaantrekkelijk dame. Dit wordt normaal gesproken redelijk verpest door haar manier van praten. In 'Butterfly lovers' weet ze de kijker redelijk te betoveren met haar charme. Bij Wu Ge zou je haast denken dat je met een jongere versie van Dean Shek te maken hebt. Grappig probeert hij hier niet te doen maar zijn uiterlijk doet gewoon erg aan hem denken. Hij speelt zijn rol van niet begrepen en gefrustreerde rijkeluiszoon prima. Verder is het leuk om Ti Lung weer even voorbij te zien schuiven als de vader van Charlene Choi. Geen grote rol maar hij is wel weer even in beeld.

Door het thema van liefde en jeugdromances komt de actie die het verhaal rijk is als een verademing. Van het feit dat het niet echt spettert merk je dus ook maar weinig. Als je een tijd niets gegeten heb smaakt de eerste maaltijd ook veel beter dan normaal. Tony Ching Siu-Tung was de man die verantwoordelijk was voor dit spektakel. Als we het genre technisch gaan bekijken ziet het er allemaal prima uit. Als we de film echt als martial arts film gaan beoordelen wordt het anders. Het tempo zit er niet altijd even lekker in en het is wat aan de simpele kant. Natuurlijk wordt er gebruik gemaakt van touwtjes maar erg hoog wordt er niet gevlogen. Veel actie kent de film ook niet echt. Het meest indrukwekkende is het gevecht aan het einde. Hier wordt dramatische regenval gecombineerd met de aanval van Shan op een enorme overmacht. Even doet dit denken aan de dagen dat de Shaw brothers met de scepter zwaaiden in Hongkong. Mooie sets, een held tegen een overmacht en regen, wat wil je nog meer.

'Butterfly lovers' is voor Azië wat 'Romeo en Juliet' voor het westen is. Voordat je aan een film als deze begint moet je je als martial arts liefhebber dus ook eerst bedenken. Mensen die een zwak hebben voor dramatische liefdes verhalen kunnen echter hun hart ophalen. Op dat gebied scoort 'Butterfly lovers' namelijk prima. Het is allemaal wat kinderlijk in het begin maar tegen het einde komt het goed. Eigenlijk doet dit allemaal een beetje denken aan de films uit de jaren negentig. Het is speels, bevat martial arts en loopt ernstig fout af. Eigenlijk allemaal ingrediënten die een film uit Hongkong nodig heeft. Het enige minpunt is dat het allemaal wat origineler had gekund. Maar dit mag je natuurlijk niet verwachten van een verhaal wat al meerdere malen verfilmd is.

Beeld kwaliteit Zeer goed (16:9 anamorphic widescreen)
Geluid kwaliteit Zeer goed (Dolby digital 5.1)
Uitgever Mei Ah entertainment