Leon Dai - Making of
Terri Kwan - Trailer
Janet Lee - Movie data bank
Yuea Huang -
Regisseur Chie Ren-hao -
Speelduur 79:56 mins -

Voor de triades is moord een van de dagelijkse zaken. Ze draaien hun hand hier niet voor om en voelen totaal geen wroeging. Toch maken ze zich druk om de gevolgen van hun daden. Dit met name omdat ze niet gepakt willen worden door de politie. Wei (francis Ng) is iemand die hier voor moet zorgen. Hij is namelijk een 'Button man', een expert in het laten verdwijnen van slachtoffers en het schoonmaken van een plaats delict. Niet een positie die je zomaar kan bemachtigen. Je moet namelijk bijzonder veel kennis hebben. De enige bij wie je deze kennis kan halen is bij iemand die in hetzelfde vak zit. Dit zijn er maar weinig want een erg mooi leven heeft een 'Button man' niet. Het is een eenzaam bestaan aangezien je altijd paraat moet zijn. Moorden worden namelijk zelden gepland in agenda's maar gebeuren meestal in een opwelling. Om deze reden leidt Wei een erg eenzaam bestaan. De enige vaste relatie die hij heeft is de prostituee (Terri Kwan) die hij iedere woensdag bezoekt. Dit verandert iets als hij een leerling (Yuea Huang) toegewezen krijgt. Deze kleurt zijn leven een beetje maar het blijft een grauw bestaan. De jongen neemt al snel de levensstijl van Wei over en ze beginnen zichzelf een beetje hetzelfde te gedragen. Maar hij is nog niet zo gehard als Wei en langzaam maar zeker begint het zijn tol te eisen. Helemaal als ze continue achter dezelfde lustmoordenaar op mogen ruimen.

Chie Ren-hao is een Taiwanese regisseur waar niet echt veel over bekend is. Hij is nieuw maar toont wel lef door voor ŽButton manŽ alles in eigen hand te houden. Hij schreef het script zelf en koos voor een bijzonder duistere en macabere stijl van filmen. Voor de hoofdrol koos hij Francis Ng maar verder moeten we het doen met een aantal onbekende acteurs. Het kan dus alle kanten op met ŽButton manŽ maar een ding is zeker de trailer maakt nieuwsgierig.

Een verhaal over iemand die schoonmaakt op een plaats delict is niet nieuw maar heeft toch nog een bepaalde frisheid. Het is nog niet zo uitgemolken als sommige andere gangster verhalen. Dit maakt het een redelijk interessant onderwerp. Helemaal omdat een ŽButton manŽ een apart figuur moet zijn. Het zoveel omgaan met dode mensen gaat je namelijk niet in je koude kleren zitten. Dit moet regisseur Chie Ren-hao ook gedacht hebben toen hij aan de film begon. Emoties is waar het hier om draait. Er wordt geprobeerd het dagelijks leven weer te geven met alles wat er bij hoort. Dit lukt aardig en het komt geloofwaardig over. Er worden verschillende situaties geschetst waar je allemaal tegen aan zou kunnen lopen. Want wat doe je als de moord te gruwelijk is voor tekst of als het een bekende is die je moet ŽopruimenŽ. Of misschien loop je ergens tegen aan wat moreel gewoon niet acceptabel is. De keuze om in te grijpen passeert dan de revue maar is niet waar je voor ingehuurd bent. De code ŽEen button man zorgt voor de dode maar bemoeit zich niet met de levendeŽ is dan van toepassing. Het enige wat dan kan is even op je tanden bijten en hopen dat het snel over is. In de film wordt dus een sterk emotioneel verhaal verteld en dit komt goed over. Hiermee word je goed bezig gehouden. Echter is Chie Ren-hao hier aardig druk mee geweest en hierdoor is hij vergeten om een echt plot toe te voegen. Iets wat alles samenbrengt en er een film van maakt. Er gebeurt wel iets wat hier op lijkt maar dit is niet sterk genoeg om het verhaal af te maken. ŽButton manŽ is best boeiend als film maar voelt enigszins als een documentaire. Een documentaire met een onderwerp waar de makers ook de echte waarheid niet over weten en dus maar om de hete brei heen blijven draaien.

Francis Ng draagt zoals je van hem mag verwachten de film. Echter doet hij dit op geheel andere wijze dan je van hem gewend bent. Zijn haar zit rommelig in de krul en van zijn gebruikelijk trekjes is niets terug te vinden. Van tijd tot tijd zou het hem zelf niet kunnen zijn zo goed zit hij in zijn rol. Beheersing is hier het sleutelwoord en hij lijkt continue de controle te hebben. Helaas springt hij niet echt uit de band maar dit zou zijn personage ook niet gestaan hebben. Een super strakke performance dus. Eigenlijk zet iedereen in ŽButton manŽ een sterke rol neer. Van straathoer met kind tot de barman die op de achtergrond lekker aan het werk is, iedereen zit er helemaal in. Dit mogen we regisseur Chie Ren-hao natuurlijk aanrekenen en laten we hopen dat hij dit in de toekomst voort zal zetten.

De muziekkeuze van de film is uiterst opvallend. De stijl is behoorlijk Europees en met name Frans georiënteerd. Hoofdzakelijk is het allemaal instrumentaal met heel af en toe wat vocalen. Soms als je even weg kijkt kan je het idee hebben dan je in een aflevering van ŽBaantjerŽ beland bent. Mondharmonica's, trekzakken, violen, pianoŽs en ga zo maar door worden alle ingezet. Kortom een leuke soundtrack die de film een hele aparte sfeer geeft.

Bij een film met een onderwerp als deze hoort meestal een flinke dosis visueel geweld. Gruwelijke en bloederige moordpartijen die niet op lijken te houden. Helemaal als je bedenkt dat de stijl van ŽButton manŽ behoorlijk duister is. Toch ontbreek deze bloederigheid. Vreemd genoeg zie je in de trailer een aantal beelden die niet in de film zitten. Waarschijnlijk zijn deze verwijderd om aan een categorie II classificeren te kunnen voldoen. Anders was het een III geworden en dat had de financiële uitkomst van de resultaten bij voorbaat al beïnvloed.

De visuele stijl is prachtig. De sets zijn tot in de details verzorgd en er is goed met licht en donker gewerkt. Visueel kom je dus absoluut niet te kort en ŽButton manŽ is prachtig om naar te kijken.

ŽButton manŽ is misschien geen knaller van een film maar weet toch wel te entertainen. Er had absoluut meer ingezeten. Het lijkt er op dat de regisseur liever voor het neerzetten van de personages ging dan voor het verhaal. Dit is goed gelukt want de personage intrigeren erg. Het onderwerp is ook goed gekozen en Francis Ng speelt een pracht rol. Vooral het laatste maakt ŽButton manŽ het waard om in ieder geval een keer gezien te hebben.

Helaas ontbreekt van de Engels ondertiteling bij de extraŽs elk spoor. Waren deze er wel geweest dan was de making of waar veel interview materiaal in zit absoluut interessant geweest. Nu valt het helaas een beetje tegen.

Beeld kwaliteit Zeer goed (16:9)
Geluid kwaliteit Zeer goed (Dolby digital 5.1)
Uitgever Mei Ah entertainment