Jackie Chan -
Jet Li -
Hui Ying Hung -
Regisseur Ian Taylor -
Speelduur 47 min -
Prod. maatschappij Celestial pictures -

Een deel uit de driedelige cinema Hongkong serie met als hoofdonderwerp kung fu. De andere tweedelen behandelen 'Swordfighting' en 'Beauties' maar die worden apart behandeld op de site. De documentaires zijn gemaakt door Celestial pictures om de DVD releases van hun Shaw brothers films te promoten. De BBC en Discovery Channel waren beide co-producers bij dit project en er is dus een grote kans dat deze documentaires in de nabije toekomst op de televisie te zien zullen zijn.

Na een korte introductie montage beginnen we zoals het hoort bij het begin van de martial arts films rond het jaar 1949. Redelijk uitgebreid worden de Wong Fei Hung series besproken waar Kwan Tak Hing de hoofdrol in speelde. Helaas is de laatst genoemde overleden, maar zijn vaste tegenspeler Shek Kin komt uitgebreid aan het woord. Om dit alles te ondersteunen worden er zwart/wit beelden van de serie getoond. Het is erg opvallend dat de gevechten niet eens zoveel verschillen van wat er jaren later gedaan zal worden. Het tempo ligt natuurlijk wat lager en de bewegingen zijn een stuk opzichtiger, maar kung fu blijft natuurlijk kung fu. Heel even worden we meegenomen naar een museum over Wong Fei Hung waar een kamer helemaal ingericht is ter ere van Kwan Tak Hing. Want beide waren zonder elkaar nooit zo bekend geworden als ze tegenwoordig zijn. Op dit moment waren het de acteurs die de gevechten bedachten. Aangezien de meeste geen martial arts achtergrond hadden vielen ze na verloop van tijd aardig in herhaling. Maar hier zou snel verandering in komen er werden echte martial artists ingehuurd die voor de choreografie gingen zorgen. Langzaam maar zeker kreeg de kung fu film de vorm die in de jaren zeventig zo ongelooflijk succesvol was. Uit deze geschiedenis worden de belangrijkste punten toegelicht maar de Shaw studio staat centraal. Mensen zoals Sammo Hung, Jackie Chan, Jet Li, Hiu Ying Hung en Liu Chia Hui komen uitgebreid aan het woord om het een en ander toe te lichten. Maar toch wel de belangrijkste man die aan het woord komt is Liu Chia Liang. Tijdens het filmen van zijn film 'Drunken monkey' geeft hij een uitgebreid interview. Dit alles wordt toegelicht door beelden uit zijn belangrijkste films. Onder andere 'Challenge of the masters', 'Dirty Ho' en 'Spiritual boxer' passeren de revue. Deze beelden worden gebruikt om de basis van de kung fu film eens goed toe te lichten. Wat mij betreft had dit best iets korter gemogen maar voor de mensen die nog niet zo bekend met deze films zijn zal dit geen probleem opleveren. Helaas zitten er ook niet zoveel echt bijzonder beeld materiaal in verwerkt als ik hoopte. Maar een stukje uitleg over de manier waarop Hongkong filmmakers werken geeft verduidelijking over. Alles moest zo goedkoop mogelijk hierdoor werd er maar weinig gefilmd wat niet nodig was. Er zijn wel veel foto's gemaakt en die vind je dus ook regelmatig terug op de Celestial releases als extra's. De toelichting over de manier van filmen is tevens ook een van de meest interessante stukken. Duidelijk wordt de methode die ze 'editing in the camera' noemen uitgelegd. Hiermee werd een boel geld bespaard op film materiaal en het monteren van de beelden achteraf. Natuurlijk wordt de invloed van Bruce Lee ook nog even besproken. Hiermee wordt meteen een duidelijk beeld gegeven van wat hij allemaal teweeg heeft gebracht met zijn films. Zeker een leuke documentaire die samen met de andere twee delen een goed beeld geeft van wat de Shaw studio's precies waren. Wat er te zien is en hoe het tot stand kwam verplichte kost dus voor de echte Shaw brothers fan.

Beeld kwaliteit Goed (16:9)
Ondertiteling Engels/Chinees
Taal Engels/Mandarin