Lily Li - Trailer + other releases
Liu Chia Yung - Color stills
Wong Yu - Original poster
Regisseur Liu Chia Liang - Production notes
Speelduur 92 min - Biography & selected filmografie
Prod. maatschappij Shaw brothers - Contemporarie styles of kung fu: Hong Style

Doordat zijn vader zijn karakter te opvliegerig vond, weigerde hij zijn zoon Wong Fei Hung (Liu Chia Hui) kung fu te leren. Al jaren zit dit hem dwars aangezien iedereen in zijn omgeving zich hier wel mee bezig houdt. Vooral tijdens het jaarlijkse festival zit dit bij Wong Fei Hung erg hoog, omdat hij de enige is die niet mee mag doen. Er wordt namelijk een rugby achtige wedstrijd gehouden waar iedere kung fu school aan mee doet. Ook de school van Lu Ah Tsai (Chen Kuan Tai) doet mee, de school van de leraar van de vader van Wong Fei Hung. Het is de bedoeling dat iedere school zoveel mogelijk Pao (stokjes) weet te bemachtigen. Deze kunnen ze dan later in ruilen voor kunstig versierde kasten die ze een jaar lang in de school mogen houden. Als je niks hebt, betekent dit gezichtsverlies en iedereen doet dus erg zijn best. Na lang aandringen gaat een van Wong Fei Hung's vrienden overstag. Hij zorgt er voor dat hij stiekem mee kan doen; iets wat achter af niet zo heel handig bleek te zijn. Door toedoen van Wong Fei Hung slaagt de school er niet in de gevangen stokjes te houden en eindigen ze met niks. Het gezichtsverlies is erg groot en vooral de school van Pang lacht ze erg uit. Nu was de band met deze school toch al niet goed, maar dit maakt het alleen maar erger. Voor Wong Fei Hung persoonlijk neemt zijn leven opeens een verrassende wending. Hij komt onder de aandacht van Yuen (Liu Chia Yung). Deze ziet in hem een geboren kung fu meester en staat verbaasd dat hij niks van zijn vader geleerd heeft. Yuen weet Lu Ah Tsai over te halen om de jongen te accepteren als zijn leerling. Om deze keuze kracht bij te zetten trekken ze samen voor twee jaar naar het platteland. Hier kan Lu Ah Tsai de jongen in alle rust trainen. Na een aantal maanden krijgen ze te horen dat Yuen vermoord is. Wong Fei Hung wil onmiddellijk wraak nemen aangezien hij een vermoeden heeft wie de dader is. Maar Lu Ah Tsai weet hem hier van te weerhouden. Ze spreken af dat hij eerst zijn training af zal maken alvorens hij wraak kan nemen. Na twee jaar keert Wong Fei Hung als een zelf verzekerde vechter terug. Klaar om wraak te nemen voor de dood van de man die zijn leven veranderde en het gezichtsverlies recht te zetten wat hij zijn vrienden aangedaan heeft.

Iedere kung fu film liefhebber weet dat als een film van de hand van Liu Chia Liang is dat het met de gevechten zeker goed moet komen. Wat verhaal en stijl betreft is het wel iedere keer weer afwijkend, maar zelden maakte hij een film die niet succesvol was. 'Challenge of the masters' is geen non-stop kung fu festijn en draait meer om het verhaal dan de actie. Toch weet de film goed te boeien, iets wat vooral komt doordat het een nogal grote productie is. Honderden figuranten waren er op de been om er voor te zorgen dat alles er zo levendig mogelijk uit ziet. Het verhaal heeft wel iets aparts want er is niet echt een boef die verslagen moet worden. Het gaat hier om het overwinnen van een groter doel, het afdwingen van respect en het leren van een wijze levensles. Het andere vreemde is dat het verhaal afwijkt van andere verhalen over Wong Fei Hung. Normaal leert hij namelijk al kung fu op jonge leeftijd van zijn vader. Maar nu krijgt hij pas zijn eerste lessen als hij de pubertijd ver gepasseerd is. De karakters in het verhaal zijn bijzonder goed uitgediept en spreken allemaal erg aan. Vooral Liu Chia Liang valt erg op. De normaal zo vriendelijk uitziende man speelt zijn rol als crimineel goed en is bijna niet terug te herkennen. Maar het gevecht dat hij met zijn jongere broer Liu Chia Yung heeft is als vanouds en een van de hoogtepunten van de film. Liu Chai Hui is ook erg overtuigend. De training scènes die hij heeft zijn leuk om naar te kijken en concentreren zich op de stok en vuisttechnieken. Hij straalt hetzelfde doorzetting vermogen uit dat hem later zo beroemd zou maken in '36th chamber of Shaolin'. Chen Kuan Tai is de enige die niet helemaal correct gecast is. Natuurlijk speelt hij zijn rol goed, maar het kost wat moeite om te geloven dat hij rond de zestig zou moeten zijn. Kung fu houdt je jong zullen we maar zeggen. Omdat er zo veel verschillende acteurs in deze film spelen is het bijna onmogelijk om ze allemaal te bespreken. Maar Wong Ching en Fong Hak Ong moeten absoluut vermeld worden. Samen zijn ze absoluut onuitstaanbaar en een geweldige toevoeging aan het geheel. Vanaf het begin af aan weten ze werkelijk het bloed onder de nagels van de kijker te halen. Het mag dus ook gezegd worden dat het heerlijk is om je aan ze te irriteren. Wat ook gezegd mag worden is, dat ondanks dat de kung fu gevechten deels in geruild worden voor een rugby spelletje, dit zeker een klassieker is. Dit is absoluut genieten van de protserigheid van de Shaw brothers, de meesterlijke gevechten van de hand Liu Chai Liang en een verhaal met goed uitgedachte karakters. Snel kijken dus!

Wederom een plezierige extra op deze dvd van Celestial. Het ziet er naar uit dat er verschillende delen zullen zijn van   Contemporarie styles of kung fu. Op de 'Shaolin mantis' dvd was het de beurt aan de basis: Shaolin. Op deze dvd komt de 'Hong Style' uitgebreid aan bod. Liu Chai Hui is wederom onze gastheer en laat zelfs wat bewegingen zien. de Hong stijl is namelijk de stijl waarin hij zijn roots heeft. Diverse mensen komen aan het word en geven uitleg over wat de stijl in houd en wat belangrijk is. Dit alles duurt wederom rond de vijftien minuten en is een leuke toevoeging aan de dvd. Verder zijn er de standaard extra's aanwezig die op iedere Celestial release terug te vinden zijn.

Drager dvd (reg 3)
Geluid kwaliteit Goed (Dolby digital)
Ondertiteling Traditioneel Chinese, Englisch