Yu Rong-Guang - Gala première
Xu Xiangdong - Muziek clip
Debbie Goh - Trailers & teasers
Regisseur Tsui Siu-Ming - Soundtrack cd
Speelduur 117 mins -
Prod. maatschappij Sundream -

Het is de periode voor de Olympische spelen van 1936 en China zal voor het eerst mee doen. Maar liefs 69 deelnemers komen hiervoor in aanmerking. Tevens zullen er elf kung fu beoefenaars heen gaan om een demonstratie te geven. Alleen voordat deze pioniers er echt heen kunnen moeten ze eerst een groot aantal obstakels overwinnen. Als eerste wil de regering maar de helft van het geld geven wat er nodig is. Teleurgesteld maar vol goede moed beginnen de atleten onmiddellijk een manier te bedenken om aan geld te komen. Demonstraties worden gegeven en iedereen draagt zijn steentje bij. Ondertussen probeert het martial arts team van Cheung Chi-kong (Yu Rong-Guang) een selectie te maken voor wie er mee mag. Kwan Shu-bo (Tze Miu) en Cheung Fung (Dicky Cheung) lijken zonder problemen in aanmerking te komen. Echter gooit On Yung (Xu Xiangdong), een Eagle claw meester roet in het eten. Hij vindt dat zijn ploeg beter is en dat zij dus meer recht hebben om te gaan. Cheung Chi-kong geeft zich natuurlijk niet zomaar gewonnen. Na een reeks gevechten wordt er besloten dat er een eerlijke selectie gemaakt zal worden. Iedere kung fu beoefenaar uit het land mag zich inschrijven. Echter zijn de geldproblemen hiermee nog niet mee opgelost. Gelukkig wordt er een geldschieter gevonden die ze wil helpen. Qua geld is dit wel de oplossing maar aangezien deze man in een conflict zit met zijn neef komen er ook nog problemen bij. Andere kampen weer met gezondheidsproblemen en natuurlijk brengt de concurrentie onderling ook wat wrijving met zich mee. Kortom het is een turbulente tijd voor het team. Hun deelname aan de Olympische spelen krijgen ze niet cadeau en de vraag is nog maar of ze er ook daadwerkelijk naar toe kunnen gaan.

Met de Olympische spelen van 2008 in het vizier kon een film als deze niet uitblijven. Echter is het bijzonder dat er gekozen wordt voor een verhaal rond China's eerste deelname. Een verhaal wat namen uit de geschiedenis mengt met veel fictie. Film duizendpoot Tsui Siu-Ming nam dit gehele project op zich en schreef, produceerde, regisseerde en choreografeerde. Een hele opgave maar door zijn ervaring wel aan hem besteed. Tevens beloofd zijn achtergrond dat er wel eens veel kung fu in deze film zal gaan zitten.

Het verhaal is een grote potpourri. Eigenlijk laat deze film zich het beste omschrijven als een twee uur durende soap. Er zit een rode draad in maar echt een focus is er niet. Werkelijke alle denkbare onderwerpen passeren de revue. Drama, gangsters, romances, humor en actie dit alles wordt aan elkaar gelijmd met kung fu, veel kung fu. Dit is allemaal overgoten met een behoorlijk dosis patriottisme. Het draait allemaal om het vaderland en onvoorwaardelijke sportiviteit en trouw. Wat opvalt is dat de meeste scènes van goed niveau zijn. Helaas wordt dit soms afgewisseld met een grote dosis knulligheid. Professionele hardlopers die er bij lopen alsof ze het voor het eerst doen, misplaatst drama en een gebrek aan timing. Het laatste uit zich vooral in het tempo van de film. Sommige stukken slepen voort en lijken maar niet tot een einde te komen. De uitkomst is dan allang duidelijk maar het einde nog niet in zicht. Maar ondanks dit weet de film wel je aandacht vast te houden. Tsui Siu-Ming is duidelijk een man met een visie en hij weet wat hij wil laten zien. De ouderwetse Hongkong sfeer is heel duidelijk aanwezig in zijn stijl. Hij probeert ook niet om zich aan te passen aan de realisme verplichting van deze tijd. Hij schroomt dus ook niet om zwaar drama te mengen met kluchtachtige situaties. Op sommige momenten is het overduidelijk dat het gebrek aan middelen totaal genegeerd is. Hierbij is heel duidelijk gedacht 'zo de boodschap is duidelijk en nu verder'. Een mentaliteit die ook typerend is voor de Hongkong films van vroeger. Hierdoor kregen ze juist hun charme en het is dus ook leuk om te zien dat deze stijl anno 2008 nog steeds toepasbaar is.

Visueel gezien valt er niets te klagen. Tsui Siu-ming schiet het ene mooie plaatje na het andere. Hij probeert continue de trukendoos open te trekken en er iets aparts van te maken. Soms gaat hij wel een beetje onnodig over de top. Hij vindt het namelijk nodig om in vogelvlucht over de stad te gaan. Omdat dit niet echt mogelijk was koos hij voor een digitale versie. Verder had het misschien iets beter gekund wat de belichting betreft. Deze ziet er soms wat goedkoop en overbelicht uit. Maar ondanks dit weet hij prettig te verrassen met zijn beelden. Alles ziet er compleet en op een old skool manier goed verzorgd uit.

Echt veel werd het de laatste jaren niet meer gedaan maar het lijkt er op dat de kung fu film bezig is met zijn terugkomst. In het vierde kwartaal van 2008 zijn er namelijk een aantal films verschenen die zich echt op kung fu focussen. 'Champions' is er één van en als kung fu liefhebber kom je goed aan je trekken. De stijl ligt ergens tussen new wave en old skool. Er wordt een beetje met touwtjes gewerkt maar het meeste is echte kung fu of wushu. Een truc die Tsui Siu-ming als geen ander beheerst. Hij was zijn tijd in 1980 met zijn debuut 'The Buddhist fist' al ver vooruit. Hierin wist hij samen met Yuen Wo Ping een behoorlijk bizarre kung fu stijl neer te zetten. In 'Champions' is het allemaal wat meer standaard maar niet minder spectaculair. De verhouding tussen actie en verhaal is goed. De balans in de actie zelf is ook prima. We gaan van achtervolgingen naar mooie vormen om daarna weer in een vechtpartij te belanden.  Kortom er is genoeg te zien.

Naast oude gediende Yu Rong-Guang staat een groep jongen acteurs. Eentje die voor de meesten geen vreemde zal zijn is Tze Miu. Misschien wordt hij niet meteen herkend maar hij is het kleine mannetje die twee keer de zoon van Jet Li speelde. Dit was in 'New legend of Shaolin' en 'My father is a hero'. Hij is leuk opgegroeid en heeft nog steeds die brutale uitstraling. Zijn rol vertolkt hij enthousiast en vol overgave. `Dicky Cheung draait ook al weer een tijdje mee maar trad nooit echt op de voorgrond. Ook hier speelt hij de tweede viool. Des al niet te min levert hij een prima prestatie af. Als grote verrassing kunnen we Xu Xiangdong aanwijzen. Hij is een wushu atleet die getraind is in de Eagle claw. In de jaren tachtig zat hij in het nationaal team en daarna werd het een tijd stil. De laatste tijd pakt hij af en toe een rol in een film. Dit is wel zijn grootste tot nu toe en hij zet een voortreffelijke kung fu schurk neer.

Ondanks dat 'Champions' niet in zijn geheel als goed bestempeld kan worden is de film zeker de moeite waard. Dit komt hoofdzakelijk door de vertouwde Hongkong sfeer en de aanwezigheid van een grote dosis kung fu. Hierdoor vergeet je de knullige stukjes en het soms wat trage tempo. De gevechten zijn namelijk de moeite van het bekijken absoluut waard.

Deze versie van Kam & Ronson staat helemaal bomvol met extra's. Naast de eerste DVD met de film is er namelijk nog een dvd met extra's aanwezig en een cd met de soundtrack. Dit alles komt in een slipcase met daarin een kartonnen drieluik. Hierop staan mooie foto's en natuurlijk informatie over de film. Op de tweede disk is natuurlijk een making of te vinden. Deze is behoorlijk uitgebreid en duurt maar liefs drie kwartier. Vooral het maken van de gevechten is in deze docu erg interessant. De rest zou een stuk boeiender geweest zijn als er ondertiteling aanwezig was geweest. Vervolgens kan je doorschakelen naar een special over de première en de manier waarop de film in de pers weer gegeven werd. Dit duurt ongeveer twaalf minuten. Er is nog een première special aanwezig van de film en deze duurt rond de vijf minuten. Er zijn ook drie teasers en één trailer aanwezig en kan je kijken en luisteren naar de titel song van de film.

Beeld kwaliteit Zeer goed (Anamorphic widescreen)
Geluid kwaliteit Zeer goed (Dolby digital 5.1 of DTS 5.1)
Uitgever Kam & Ronson