|
Sam (Alex Fong) en Yat Tiu (Stephan Fung)
zijn samen het meest meedogenloze moordenaarsteam
van Hongkong. Hun baas de Docterine King verzorgt ze goed en ze hebben
niks te klagen. Ze leiden een luxe leven met snelle auto’s en mooie
vrouwen. Yat Tiu is hoofdzakelijk degene die zich bezig houdt
met de vrouwen, terwijl Sam er
niet zo veel van moet hebben. Hij heeft een zoontje die bij zijn moeder
woont en vind het belangrijker dat de kleine jonge goed opgroeit.
Tijdens een bespreking voor een opdracht bij Ma (Ku Feng) ontmoet Yat
Tiu de mooie Ling (Kathy Chow Hoi-mei) en valt als een blok voor haar.
Er is alleen een probleem,
ze is de vrouw van Ma en dus probeert hij haar uit het hoofd te zetten.
Bij de uitvoering van de moordaanslag laat Yat Tiu uit arrogantie een
van zijn slachtoffers in leven. Niet echt een slimme beslissing, toch
grijpt Sam ook niet in en laat het gewoon gebeuren. Hun baas is
hier wat minder blij mee en als niet veel later Yat Tiu opeens
verschijnt met Ling aan zijn zijde,
wordt dit alleen maar erger. Yat Tiu verteld dat Ma er opeens vandoor
gegaan is en verzwijgt dat hij
op bloederige wijze door hem om het leven gebracht is. Docterine king
besluit dat de twee heren lang genoeg voor hem gewerkt hebben en opent
de jacht. Sam en Yat Tiu zijn niet opgewassen tegen de vreselijke
overmacht en delven het onderspit. Sam komt redelijk ongedeerd uit de
strijd door toedoen van Yat Tiu, echter de
redder komt er zelf niet goed af. Ling
heeft hem namelijk verraden en om het erger te maken wordt hij seksueel
misbruikt door veertien mannen. Hierdoor raakt Yat Tiu vreselijk in de
war en veranderd van coole moordenaar in een hopeloos wrak.. Sam blijft
aan zijn zijde om voor hem te zorgen en er zit niks anders op dan een
terug getrokken leven, ergens in
de wijk Chungking, te gaan
lijden. Samen hebben ze het niet makkelijk maar Sam zorgt voor de
inkomsten tot dat Docterine king er achter komt dat ze nog leven.
Aangezien de hoes van de film naar mijn
idee een goedkope uitstraling heeft was ik niet meteen enthousiast. Maar
na het zien van de trailer veranderde mijn idee over 'Cheap killers'
aanzienlijk. Prachtig camerawerk, een bijzonder duistere sfeer
gecombineerd met een nogal gewelddadig verhaal en een heel klein vleugje
erotiek. Geen bloot, maar
actrice Kathy Chow Hoi-mei die in het begin meerdere malen sensueel in
beeld gebracht wordt. Vrijwel
meteen merk je dat regisseur Clarence Ford een meester is in het
overbrengen van een bepaald gevoel. Of het nou gaat om de zinderende
hitte van de zomer in Hongkong of de emoties die opgeroepen worden na
een bepaalde gebeurtenis bij de personages. Clarence Ford voelt dit
feilloos aan en weet het nog beter weer te geven. Ook het zo belangrijke
haat gevoel ontbreekt dus niet in deze vertelling over verraad,
arrogantie en wraak. Alles speelt zich rond het jaar tweeduizend af,
maar door het gebruik van vrij kleurloze beelden en typerende muziek
krijgt alles een klein beetje een jaren vijftig sfeer. Dit in combinatie
met de neonverlichte straten van Hongkong roept een heel apart gevoel op
bij de kijker. De actie scènes bestaan hoofdzakelijk uit gevechten met
kapmessen en af en toe een vuurwapen. Dit alles wordt wat rommelig in
beeld gebracht, maar dit geeft
de paniek van het moment lekker weer. Hoofdzakelijk zijn het de drama scènes
die de overhand hebben met de actie op de tweede plaats. Ondanks dat het
drama de overhand heeft zit er nog al wat tegenstrijdigheden in het
verhaal, maar individueel werken
de scènes prima. Bepaalde dingen gebeuren gewoon te snel of zonder
duidelijk reden. Dit is gelukkig niet zo erg dat het de film ernstig
verstoort of dat de verhaal lijn onduidelijk wordt.
Beide hoofdrolspelers leveren een goede prestatie en komen geloofwaardig
over. Alex Fong maakt een stoere indruk en Stephen Fung gaat van stoer
naar een hoopje ellende, dat
niet eens voor zichzelf kan zorgen.
De verbroedering tussen deze twee mannelijke karakters is erg aanwezig
en neigt, onbedoeld,
naar een homoseksuele relatie. Mede hierdoor en de enorm gewelddadige
slachtpartijen wordt ‘Cheap
killers’ meteen een stuk minder geschikt voor het wat grotere publiek.
Als je denkt dat je dit niet als een probleem ziet,
zal je zeker niet teleurgesteld worden. Want het geheel doet denken aan
een combinatie van films als ‘A better tommorow’ en ‘Young and
dangerous’ en past dus prachtig in het heroic bloodshed genre.
Copyright kungfufilms.nl (2004) |