Kathy Chow Hoi-mei - Out takes
Sunny Chan - Production stills
Ku Feng - Extensive biograhies & filmographies
Regisseur Clarence ford
Speelduur 115 min -
Prod. maatschappij Jing's prod. company -

Sam (Alex Fong) en Yat Tiu (Stephan Fung) zijn samen het meest meedogenloze moordenaarsteam van Hongkong. Hun baas de Docterine King verzorgt ze goed en ze hebben niks te klagen. Ze leiden een luxe leven met snelle auto’s en mooie vrouwen. Yat Tiu is hoofdzakelijk degene die zich bezig houdt met de vrouwen, terwijl Sam er niet zo veel van moet hebben. Hij heeft een zoontje die bij zijn moeder woont en vind het belangrijker dat de kleine jonge goed opgroeit. Tijdens een bespreking voor een opdracht bij Ma (Ku Feng) ontmoet Yat Tiu de mooie Ling (Kathy Chow Hoi-mei) en valt als een blok voor haar. Er is alleen een probleem, ze is de vrouw van Ma en dus probeert hij haar uit het hoofd te zetten. Bij de uitvoering van de moordaanslag laat Yat Tiu uit arrogantie een van zijn slachtoffers in leven. Niet echt een slimme beslissing, toch grijpt Sam ook niet in en laat het gewoon gebeuren. Hun baas is hier wat minder blij mee en als niet veel later Yat Tiu opeens verschijnt met Ling aan zijn zijde, wordt dit alleen maar erger. Yat Tiu verteld dat Ma er opeens vandoor gegaan is en verzwijgt dat hij op bloederige wijze door hem om het leven gebracht is. Docterine king besluit dat de twee heren lang genoeg voor hem gewerkt hebben en opent de jacht. Sam en Yat Tiu zijn niet opgewassen tegen de vreselijke overmacht en delven het onderspit. Sam komt redelijk ongedeerd uit de strijd door toedoen van Yat Tiu, echter de redder komt er zelf niet goed af. Ling heeft hem namelijk verraden en om het erger te maken wordt hij seksueel misbruikt door veertien mannen. Hierdoor raakt Yat Tiu vreselijk in de war en veranderd van coole moordenaar in een hopeloos wrak.. Sam blijft aan zijn zijde om voor hem te zorgen en er zit niks anders op dan een terug getrokken leven, ergens in de wijk Chungking, te gaan lijden. Samen hebben ze het niet makkelijk maar Sam zorgt voor de inkomsten tot dat Docterine king er achter komt dat ze nog leven.

Aangezien de hoes van de film naar mijn idee een goedkope uitstraling heeft was ik niet meteen enthousiast. Maar na het zien van de trailer veranderde mijn idee over 'Cheap killers' aanzienlijk. Prachtig camerawerk, een bijzonder duistere sfeer gecombineerd met een nogal gewelddadig verhaal en een heel klein vleugje erotiek. Geen bloot, maar actrice Kathy Chow Hoi-mei die in het begin meerdere malen sensueel in beeld gebracht wordt. Vrijwel meteen merk je dat regisseur Clarence Ford een meester is in het overbrengen van een bepaald gevoel. Of het nou gaat om de zinderende hitte van de zomer in Hongkong of de emoties die opgeroepen worden na een bepaalde gebeurtenis bij de personages. Clarence Ford voelt dit feilloos aan en weet het nog beter weer te geven. Ook het zo belangrijke haat gevoel ontbreekt dus niet in deze vertelling over verraad, arrogantie en wraak. Alles speelt zich rond het jaar tweeduizend af, maar door het gebruik van vrij kleurloze beelden en typerende muziek krijgt alles een klein beetje een jaren vijftig sfeer. Dit in combinatie met de neonverlichte straten van Hongkong roept een heel apart gevoel op bij de kijker. De actie scènes bestaan hoofdzakelijk uit gevechten met kapmessen en af en toe een vuurwapen. Dit alles wordt wat rommelig in beeld gebracht, maar dit geeft de paniek van het moment lekker weer. Hoofdzakelijk zijn het de drama scènes die de overhand hebben met de actie op de tweede plaats. Ondanks dat het drama de overhand heeft zit er nog al wat tegenstrijdigheden in het verhaal, maar individueel werken de scènes prima. Bepaalde dingen gebeuren gewoon te snel of zonder duidelijk reden. Dit is gelukkig niet zo erg dat het de film ernstig verstoort of dat de verhaal lijn onduidelijk wordt. Beide hoofdrolspelers leveren een goede prestatie en komen geloofwaardig over. Alex Fong maakt een stoere indruk en Stephen Fung gaat van stoer naar een hoopje ellende, dat niet eens voor zichzelf kan zorgen. De verbroedering tussen deze twee mannelijke karakters is erg aanwezig en neigt, onbedoeld, naar een homoseksuele relatie. Mede hierdoor en de enorm gewelddadige slachtpartijen wordt ‘Cheap killers’ meteen een stuk minder geschikt voor het wat grotere publiek. Als je denkt dat je dit niet als een probleem ziet, zal je zeker niet teleurgesteld worden. Want het geheel doet denken aan een combinatie van films als ‘A better tommorow’ en ‘Young and dangerous’ en past dus prachtig in het heroic bloodshed genre.

Drager dvd (reg 2)
Geluid kwaliteit Goed (Dolby 5.1)
Taal cantonese