Joey Wong - Directe scène toegang
Jackie Cheung - Ondertiteling aan / uit
Lau Shun -
Nina Li Chi -
Regisseur Ching Siu Tung -
Speelduur 94 min -

Honderd jaar na de spookachtige romance tussen Ling Choi San en Lip Siu Sing belandt een oude monnik (Lau Shun) samen met zijn leerling, Fong (Tony Leung) in het bos bij dezelfde tempel. De boomgeest (Lau Siu Ming) waant daar nog steeds rond en overvalt nog steeds de niets vermoedende reiziger. De twee monniken hebben een bijzonder waardevol gouden Boeddha beeld bij zich. Om het beeld te beschermen tegen diefstal wordt er besloten om de stad te verlaten en te overnachten in de tempel. De oude monnik is niet bang voor geesten, want zijn jaren lange ervaring en pure ziel beschermen hem tegen al het kwaad. Fong, zijn leerling, heeft het er wat moeilijker mee en zenuwachtig loopt hij achter zijn meester aan. Bidden lijkt de enige oplossing, maar als de oude meester buiten wat hoort snelt hij weg; angstig blijft Fong achter. Niet veel later hoort hij roepen. Een jonge vrouw, Peony (Joey Wang) klopt op de deur van de tempel en schreeuwt om hulp. Voorzichtig nadert Fong de deur met Boeddha beeld in zijn armen als bescherming. Alleen de oude tempel is nogal gebrekig en hij valt van de trap en raakt het beeld kwijt. Peony blijkt een geest te zijn en doet aardig haar best om Fong te verleiden. De jonge monnik verzet zich zoveel hij kan en weet met moeite afstand te bewaren. Door de verwarring die bij hem ontstaat vergeet hij het beeld bijna. Als zijn meester terug keert durft hij niet te zeggen dat hij het kwijt geraakt is en bedenkt een truc om nog een nacht in de tempel te blijven om te zoeken. Niet de meest handige zet, want ditmaal is het niet alleen Peony die bij hem op bezoek komt. In de strijd die volgt kunnen zowel Fong als Peony het onderscheid tussen beide werelden niet meer maken en dit zorgt voor beide voor bijzonde ongemakkelijk situaties.

Voor het derde deel werd de blauwdruk van het eerste deel gebruikt. Alles is dus bijna hetzelfde maar werd alleen in een ander jasje gestoken. De locaties zijn gelijk en je kunt toch wel zien dat het honderd jaar na het eerste deel moet zijn. De rol van Leslie Cheung wordt vervangen door Tony Leung en hij doet het erg goed. Zijn karakter is net zo naïef, maar blinkt niet zo uit in de stommiteiten die zijn voorganger wel had. Het romantische thema heeft plaats gemaakt voor humor. Nog meer humor dan in het tweede deel en ik moet zeggen dat deze erg goed werkt. De grappen zijn gort droog, maar erg genuanceerd aanwezig. Het is dus absoluut geen komedie geworden, maar gewoon een film met erg leuke situaties. Samen met de geweldige special effects is de humor absoluut wat er voor zorgt dat ook deel 3 een succes is. De knullige zombies en monsters zijn totaal verdwenen en er is duidelijk te merken dat de eerste twee delen een leerschool waren. Want alles wat goed was is gebleven en visueel is het derde deel dus ook het meest gepolijst. De manier waarop iedereen door de lucht vliegt is subliem en vooral de laatste scène ziet er prachtig en groots uit. Het verhaal is alleen wat minder meeslepend en dit komt doordat de romance tussen Tony Leung en Joey Wong niet echt goed naar voren komt. Logisch natuurlijk want een monnik hoort niet voor een vrouw te vallen. Verhaal technisch klopt dit, maar zorgt er wel voor dat de dromerige sfeer een stuk minder wordt. De identificatie van de kijker met de karakters loopt hierdoor ook erg terug met alle gevolgen van dien. Op martial arts vlak is dit ook het minste deel. De enige die een beetje in actie komen zijn Jacky Cheung en Lau Shun. Maar het gaat hier hoofdzakelijk om magie en een klein beetje zwaardvechten. Let hier vooral op het zwaard van Jacky Cheung. Deze wordt namelijk naar mate de film vordert steeds groter. Dit legt hij zelf uit als: hoe groter het zwaard, des beter de vechter. Aparte filosofie die perfect in de lijn van de humor van de film past. Joey Wong is een van de weinige die in alle drie de delen te zien is. Eigenlijk is ze wel de meest belangrijke actrice van de hele trilogie, want zonder haar was de film nooit zo betoverend en sexy geweest. Het valt op dat deze film iets meer bloot toont dan de eerdere delen. Maar het blijft nog steeds netjes en iedereen houdt zijn kleren aan. Je kunt dus met recht zeggen dat dit een waardige afsluiter is van de ‘A Chinese ghost story’ trilogie. Wat mij betreft blijft het eerste deel nog steeds de beste en twee en drie delen de tweede plaats. Ik wil iedereen alleen wel aanraden om de films niet alle drie achter elkaarte kijken. Voor deel een en twee is dit geen probleem maar aangezien het derde deel niet zo naadloos aansluit kan dit voor teleurstellingen zorgen. En dat is jammer, want dit is in ieder opzicht een prachtige film.

Drager dvd (reg 2)
Beeld kwaliteit Goed (16:9 anamorphic widescreen)
Geluid kwaliteit Goed (Dolby digital)