|
Honderd
jaar na de spookachtige romance tussen Ling Choi San en Lip Siu Sing
belandt een oude monnik (Lau Shun) samen met zijn leerling, Fong (Tony
Leung) in het bos bij dezelfde tempel. De boomgeest (Lau Siu Ming) waant
daar nog steeds rond en overvalt nog steeds de niets vermoedende
reiziger. De twee monniken hebben een bijzonder waardevol gouden Boeddha
beeld bij zich. Om het beeld te beschermen tegen diefstal wordt er
besloten om de stad te verlaten en te overnachten in de tempel. De oude
monnik is niet bang voor geesten, want zijn jaren lange ervaring en pure
ziel beschermen hem tegen al het kwaad. Fong, zijn leerling, heeft het
er wat moeilijker mee en zenuwachtig loopt hij achter zijn meester aan.
Bidden lijkt de enige oplossing, maar als de oude meester buiten wat
hoort snelt hij weg; angstig blijft Fong achter. Niet veel later hoort
hij roepen. Een jonge vrouw, Peony (Joey Wang) klopt op de deur van de
tempel en schreeuwt om hulp. Voorzichtig nadert Fong de deur met Boeddha
beeld in zijn armen als bescherming. Alleen de oude tempel is nogal
gebrekig en hij valt van de trap en raakt het beeld kwijt. Peony blijkt
een geest te zijn en doet aardig haar best om Fong te verleiden. De
jonge monnik verzet zich zoveel hij kan en weet met moeite afstand te
bewaren. Door de verwarring die bij hem ontstaat vergeet hij het beeld
bijna. Als zijn meester terug keert durft hij niet te zeggen dat hij het
kwijt geraakt is en bedenkt een truc om nog een nacht in de tempel te
blijven om te zoeken. Niet de meest handige zet, want ditmaal is het
niet alleen Peony die bij hem op bezoek komt. In de strijd die volgt
kunnen zowel Fong als Peony het onderscheid tussen beide werelden niet
meer maken en dit zorgt voor beide voor bijzonde ongemakkelijk
situaties.
Voor
het derde deel werd de blauwdruk van het eerste deel gebruikt. Alles is
dus bijna hetzelfde maar werd alleen in een ander jasje gestoken. De
locaties zijn gelijk en je kunt toch wel zien dat het honderd jaar na
het eerste deel moet zijn. De rol van Leslie Cheung wordt vervangen door
Tony Leung en hij doet het erg goed. Zijn karakter is net zo naïef, maar
blinkt niet zo uit in de stommiteiten die zijn voorganger wel had. Het
romantische thema heeft plaats gemaakt voor humor. Nog meer humor dan in
het tweede deel en ik moet zeggen dat deze erg goed werkt. De grappen
zijn gort droog, maar erg genuanceerd aanwezig. Het is dus absoluut geen
komedie geworden, maar gewoon een film met erg leuke situaties. Samen
met de geweldige special effects is de humor absoluut wat er voor zorgt
dat ook deel 3 een succes is. De knullige zombies en monsters zijn
totaal verdwenen en er is duidelijk te merken dat de eerste twee delen
een leerschool waren. Want alles wat goed was is gebleven en visueel is
het derde deel dus ook het meest gepolijst. De manier waarop iedereen
door de lucht vliegt is subliem en vooral de laatste scène ziet er
prachtig en groots uit. Het verhaal is alleen wat minder meeslepend en
dit komt doordat de romance tussen Tony Leung en Joey Wong niet echt
goed naar voren komt. Logisch natuurlijk want een monnik hoort niet voor
een vrouw te vallen. Verhaal technisch klopt dit, maar zorgt er wel voor
dat de dromerige sfeer een stuk minder wordt. De identificatie van de
kijker met de karakters loopt hierdoor ook erg terug met alle gevolgen
van dien. Op martial arts vlak is dit ook het minste deel. De enige die
een beetje in actie komen zijn Jacky Cheung en Lau Shun. Maar het gaat
hier hoofdzakelijk om magie en een klein beetje zwaardvechten. Let hier
vooral op het zwaard van Jacky Cheung. Deze wordt namelijk naar mate de
film vordert steeds groter. Dit legt hij zelf uit als: hoe groter het
zwaard, des beter de vechter. Aparte filosofie die perfect in de lijn
van de humor van de film past. Joey Wong is een van de weinige die in
alle drie de delen te zien is. Eigenlijk is ze wel de meest belangrijke
actrice van de hele trilogie, want zonder haar was de film nooit zo
betoverend en sexy geweest. Het valt op dat deze film iets meer bloot
toont dan de eerdere delen. Maar het blijft nog steeds netjes en
iedereen houdt zijn kleren aan. Je kunt dus met recht zeggen dat dit een
waardige afsluiter is van de ‘A Chinese ghost story’ trilogie. Wat mij
betreft blijft het eerste deel nog steeds de beste en twee en drie delen
de tweede plaats. Ik wil iedereen alleen wel aanraden om de films niet
alle drie achter elkaarte
kijken. Voor deel een en twee is dit geen probleem maar aangezien het
derde deel niet zo naadloos aansluit kan dit voor teleurstellingen
zorgen. En dat is jammer, want dit is in ieder opzicht een prachtige
film.
Copyright
kungfufilms.nl (2004) |