




|
De jonge en onervaren belastingbeambte Ling Choi
San (Leslie Cheung) wordt er voor het eerst opuitgestuurd om geld op te
halen in de grote stad. Door een enorme regenbui worden al zijn boeken nat.
Hierdoor is hij niet meer in staat om aan de mensen te overleggen wat ze
moeten betalen. Door zijn naïeve houding wordt er al snel misbruik van
hem gemaakt en betaalt niemand hem ook maar een cent. Radeloos vraagt
hij aan een wild vreemde waar hij het beste kan overnachten. Aangezien
iedereen een hekel heeft aan belasting betalen wordt hij naar een
verlaten tempel in het bos gestuurd. Het verhaal doet de ronde dat het
in deze tempel spookt en dat niemand hier levend de nacht door komt.
Niet bekend met de gruwelijkheden begint Ling Choi San zijn wandeling
naar de tempel en komt pas aan als de schemer al gevallen is. Zijn
eerste confrontatie is niet met de demonen uit het bos, maar met de Taoïstische
priester Yin Chek Ha (Wu Ma). Omdat Yin Chek Ha weet welke
gruwelijkheden er plaats vinden in het bos probeert hij Ling Choi San
bang te maken zodat hij weg gaat. Te dom om deze boodschap te begrijpen
blijft Ling Choi San toch in de tempel. Een paar uur later heeft hij
zijn eerste ontmoeting met Lip Siu Sing (Joey Wong). Een vrouwelijk
geest die gevangen gehouden wordt door een kwade boomgeest en mannen
moet lokken zodat haar meesteres deze kan doden. De naïviteit van Ling
Choi San is wederom zijn redding. Hij raakt bezeten door de schoonheid
van Lip Siu Sing en krijgt pas na lange tijd door dat hij met een geest
te maken heeft. Maar zelfs dit kan zijn blinde verliefdheid niet
stoppen. Hij smeekt Yin Chek Ha om hem te helpen als hij er achter komt
dat Lip Siu Sing uitgehuwelijkt is aan een groot kwaad en hierdoor voor
eeuwig in de hel zal moeten blijven.
Wereldwijd beschouwd als een
absolute klassieker. Ook al is het verhaal kinderlijk simpel, de manier
waarop het gebracht wordt is adembenemend. Door middel van veel rook,
wapperende stof en apart camerawerk wordt je mee genomen naar een
sprookjeswereld vol met abstracte figuren. Vrouwelijk geesten, die rond
vliegen in witte gewaden en mannen de dood in lokken. En tegelijkertijd
toch hun menselijke kant behouden. De variëteit is absoluut de kracht
van deze film want romantiek, mooie gevechten, humor en een tikkeltje
horror worden goed met elkaar vermengd. Voeg hier nog een betoverende
soundtrack aan toe en je hebt kans dat je regelmatig met open mond zit te
kijken. De special effects zijn voor de begrippen van deze tijd
behoorlijk knullig, maar hier is makkelijk doorheen te kijken. Dit komt
hoofdzakelijk doordat regisseur Ching Siu Tung het filmen op zo’n
voortreffelijke wijze beheerst en het maximale uit de sets weet te
halen. Dit door middel van de juiste belichting wat rook en wapperende
doeken. Joey Wong speelt hier de beste rol uit haar carrière en is
even betoverend als mysterieus. De rol van Ling Choi San is Leslie
Cheung op het lijf geschreven en vol overtuiging zet hij een naïeve
jongeman neer die voor het eerst verliefd wordt. Zijn karakter zorgt ook
voor de meeste humor in de film. Deze humor is het beste te omschrijven
als slapstick. Het tempo ligt alleen een stuk lager en de grappen
zijn iets subtieler. Hierdoor worden er regelmatig situaties gecreëerd
die een glimlach op je mond toveren. Maar de beste rol wordt absoluut
neergezet door Wu Ma. Zijn vertolking van de Taoïstische priester is
absoluut ongeëvenaard. De scène waarin
hij traint met het zwaard en zingend een wijze les over de Tao geeft is
absoluut een klasse apart. ‘A Chinese ghost story’ is een geweldig
visueel spektakel, dat maar liefst twee goede vervolgen en een tekenfilm
versie heeft. Ook zijn er diverse films gemaakt die probeerden te
profiteren van het succes van het origineel. Maar nooit werd de klasse
van de originele serie geëvenaard. De magie zit hem nu juist in de
combinatie van de acteurs en de regisseur.
Copyright
kungfufilms.nl (2003) |