Karen Mok - Booklet
Jeff Lau -
Ng man Tat -
Regisseur Jeff Lau -
Speelduur 88:14 mins -
Prod. maatschappij Xi'An Film Studio -

Tijdens zijn reis vanuit India ontmoet de Longevity Monk (Law Kar-Ying) een godin. Deze ontmoeting is om hem te beschermen tegen zijn reisgezel, de Monkey king (Stephan Chow). Het plan speelde namelijk in zijn hoofd om de monnik op te eten. Op deze manier zou hij het eeuwige leven kunnen krijgen. Een nogal egoïstische actie want als de monnik zijn reis zou volbrengen zou er vrede voor de gehele mensheid zijn. De godin kan dit dus ook niet toestaan en besluit de Monkey king voorgoed op te sluiten. Alleen de monnik kan dit niet over zijn hart verkrijgen. Hij besluit om zichzelf op te offeren zodat de Monkey King niet voor altijd opgesloten zal blijven. Vijfhonderd jaar later reist er een vrouw genaamd Yeung (Yammie Nam Kit-Ying ) door de woestijn. Ze slaat haar camp op langs de rand van het terrein van een beruchte bende rovers. Een aangename verassing voor de mannen en ze ondernemen dus ook al vrij snel actie. Alleen voordat ze ook maar iets met de vrouw hebben kunnen doen ontdekken ze dat ze niet zomaar een vrouw is. Jeung is namelijk een half monster en veel machtiger dan de opeens onbenullig lijkende bende. Maar Joker, de leider van de bende laat zich niet zomaar weg jagen. Hij begint een offensief tegen Yeung wat helaas niet helemaal uit de verf komt. Recentelijk liep hij namelijk een aantal interne verwondingen op en hierdoor is hij compleet gedesoriënteerd. Gelukkig voor hem krijgt Yeung hulp van Jing Jing (Karen Mok). Ook zij is een half monster. Om de een of andere reden valt ze als een blok voor Joker. Dit gevoel is wederzijds en hier sluit de bende een pakt met de twee vrouwen. Joker belooft samen met ze op zoek te gaan naar de Longivety monk en de Monkey King. Yeung wil namelijk het vlees van de monnik eten om zo het eeuwige leven te krijgen. Dit terwijl Jing Jing nog een appeltje heeft te schillen met de Monkey King. Jaren geleden bedroog hij haar namelijk in een relatie. Maar dan komt er een oude monnik in het spel (Jeff Lau). Die vertelt Joker dat hij verliefd is op een monster en laat Jing Jing weten dat Joker de reïncarnatie van de Monkey king is.

Voor 'A Chinese odyssey' nam regisseur Jeff Lau de basis van het klassieke verhaal van 'Journey to the west'. Hier gaf hij zijn eigen komische draai aan en vroeg Stephan Chow of hij de hoofdrol wilde spelen. Het resultaat van deze samenwerking is een mix van flauwe grappen, fantasie, kung fu en romantiek.

Vanaf het begin van de film is het goed opletten geblazen. Eerst krijgen we namelijk een introductie te zien die teruggrijpt naar 'Journey to the west'. De Longevity Monk offert zich op voor de Monkey King en we springen vijfhonderd jaar naar voren in de tijd. Hier volgen we een bende rovers en twee vrouwelijke half monsters. Heel lang lijkt het niets met het originele verhaal te maken te hebben. Althans er wordt af en toe gesproken over de Monkey King en de Longevity Monk. Maar verder gebeurt er niet veel in dezelfde stijl. Pas in de laatste minuten wordt duidelijk waar de film de hele tijd naar toe werkte. Wat we in de tussentijd te zien krijgen is een aaneenschakeling van flauwe humor en kluchtachtige gebeurtenissen. Veel achter elkaar aan geren, gegil en geschreeuw. De grappen worden meerdere malen herhaald en er zit uiteindelijk niets anders op dan je er aan over te geven. Dit alles is in de typerende Hongkong stijl. De personages zijn erg kinderachtig en de een nog gekker dan de andere. Eigenlijk is het allemaal meer een  aaneenschakeling van gebeurtenissen tussen dezelfde personen. Het kan dus erg verwarrend gaan werken als je echt opzoek bent naar een verhaal.

Zoals je van Stephan Chow mag verwachten zet hij zijn personage bijzonder energiek neer. Hij krijgt het hiermee wederom voor elkaar om de kijker voor zich te winnen. Hij trekt de ene gekke bek na de andere en haalt de meest bizarre capriolen uit. Dit valt allemaal wel onder de categorie onderbroeken humor maar zijn timing en charme maken het toch altijd weer aanstekelijk. Dingen als iemand herhaaldelijk in het kruis trappen of iemand die steeds maar weer dezelfde fout maakt kan dan opeens erg leuk worden. Hoofdzakelijk doet hij dit allemaal samen met Ng man Tat. Ook hij is niet echt serieus te nemen in zijn rol. En dat is ook helemaal niet de bedoeling. Want het motto hoe flauwer hoe beter gaat hier zeker op. Maar een film waar romantiek in verwerkt zit kan natuurlijk niet bestaan zonder dames. Hiervoor zijn Yammie Nam Kit-Ying en Karen Mok bij het verhaal betrokken. Beiden zeer aantrekkelijke dames maar wel met een bovennatuurlijke kant. Het grappig is dat ze half monster zijn en toch een kwetsbare kant hebben.

Om het bovennatuurlijke te creëren zijn er uiteraard special effects gebruikt. Deze zijn begrijpelijk niet van het niveau wat we nu gewend zijn. Toch geeft dit het allemaal wat extra charme. Er wordt met wat rubber en latex een enorme spin gecreëerd. Er loopt een enorm grote stier door het verhaal en natuurlijk mogen we de make up van de Monkey king niet vergeten. Maar het meeste werk is wel in de gevechten gaan zitten. Door middel van cameratrucs krijgt de op twee poten lopende stier zijn formaat. Maar het wordt natuurlijk lastig als deze ook nog moet vechten met mensen. Dit wordt aardig opgelost met wat handige montage. Eerst wat beelden van de stier die een actie onderneemt. Daarna krijgen we de gevolgen hiervan te zien. Zo kan hij een storm opwekken met een enorme waaier of een grote hoeveelheid water uitspugen. We zien dus allerlei mensen door de lucht vliegen of weggespoeld worden door water. Erg grappig en creatief allemaal.

Natuurlijk wordt er ook kung fu gebruikt in de gevechten. Heel erg veel is het niet maar met een man als Ching Siu Tung die de choreografie doet moet het goed zitten. En dat zit het inderdaad ook. Zonder dat hij echt mensen met martial arts ervaring had om mee te werken weet hij er wat moois van te maken. Hoofdzakelijk zijn het Nam Kit-Ying en Karen Mok die de strijd leveren. Aan het einde mengt de enorme stier zich hier ook in. Dit dan wel in het normale menselijke formaat. Wie zich in dit pak bevindt is helaas niet te zeggen. Het zou iedereen kunnen zijn want het masker verbergt alle mogelijkheid van herkenning. Maar de gevechten die hij levert zien er prima uit. Niet heel erg gedetailleerd maar zeker niet onvermakelijk.

Opvallend is dat een productie als deze niet zijn eigen soundtrack heeft. Vooral in de tweede helft van de film is namelijk de muziek van 'Ahes of time' te horen. Prachtige dromerige muziek die ook in deze film prima op zijn plek is.

'A Chinese odyssey' is in het begin bijzonder flauw en enigszins verwarrend. Langzaam maar zeker wordt er orde in deze chaos geschept en komt het verhaal naar boven. Stephan Chow weet hierin de kijker goed op zijn hand te krijgen en is uiterst charmant en grappig. Het is alleen wat jammer dat, als je helemaal in het verhaal zit dit eerste deel opeens afgelopen is. Er is dus niet echt een afsluiter en je bent dus ook genoodzaakt om deel twee er meteen achter aan te kijken. In de jaren negentig, toen de film uit kwam, veroorzaakte hij een ware hype. Hij werd onmiddellijk benoemd als een klassieker. Het is alleen wel zo dat je van dit genre moet houden. Voor liefhebbers van typische Hongkong humor en fantasie films is deze film dus ook zeker een aanrader. Hou je hier niet van dan kan je maar beter uit de buurt blijven.

'A Chinese odyssey - Pandora's box' komt samen met het tweede deel 'A Chinese odyssey - Cinderella' in een box. De twee schijfjes bevinden zich in een kartonnen vierluik met afbeeldingen van de film. Deze zit samen met een fotostrip in een zilverkleurige slipcase. Een leuke release dus om in de collectie te hebben. Erg veel extra's bevinden zich niet op de eerste dvd. We moeten het namelijk doen met de originele trailer en een interview met de regisseur (12:40 mins). Dit interview gaat uitgebreid in op het maken van de film en wat het allemaal te weeg bracht toen de film in de bioscoop vertoond werd.

Lees voor een goed beeld ook de recensie van A Chinese odyssey Part Two - Cinderella

Drager DVD (reg 0) (2 disks)
Beeld kwaliteit goed (anamorphic widescreen)