Tijdens zijn reis
vanuit India ontmoet de Longevity Monk (Law Kar-Ying) een godin. Deze
ontmoeting is om hem te beschermen tegen zijn reisgezel, de Monkey king
(Stephan Chow). Het plan speelde namelijk in zijn hoofd om de monnik op
te eten. Op deze manier zou hij het eeuwige leven kunnen krijgen. Een
nogal egoïstische actie want als de monnik zijn reis zou volbrengen zou
er vrede voor de gehele mensheid zijn. De godin kan dit dus ook niet
toestaan en besluit de Monkey king voorgoed op te sluiten. Alleen de
monnik kan dit niet over zijn hart verkrijgen. Hij besluit om zichzelf
op te offeren zodat de Monkey King niet voor altijd opgesloten zal
blijven. Vijfhonderd jaar later reist er een vrouw genaamd Yeung (Yammie
Nam Kit-Ying
) door de woestijn. Ze
slaat haar camp op langs de rand van het terrein van een beruchte bende
rovers. Een aangename verassing voor de mannen en ze ondernemen dus ook
al vrij snel actie. Alleen voordat ze ook maar iets met de vrouw hebben
kunnen doen ontdekken ze dat ze niet zomaar een vrouw is. Jeung is
namelijk een half monster en veel machtiger dan de opeens onbenullig
lijkende bende. Maar Joker, de leider van de bende laat zich niet zomaar
weg jagen. Hij begint een offensief tegen Yeung wat helaas niet helemaal
uit de verf komt. Recentelijk liep hij namelijk een aantal interne
verwondingen op en hierdoor is hij compleet gedesoriënteerd. Gelukkig
voor hem krijgt Yeung hulp van Jing Jing (Karen Mok). Ook zij is een
half monster. Om de een of andere reden valt ze als een blok voor Joker.
Dit gevoel is wederzijds en hier sluit de bende een pakt met de twee
vrouwen. Joker belooft samen met ze op zoek te gaan naar de Longivety
monk en de Monkey King. Yeung wil namelijk het vlees van de monnik eten
om zo het eeuwige leven te krijgen. Dit terwijl Jing Jing nog een
appeltje heeft te schillen met de Monkey King. Jaren geleden bedroog hij
haar namelijk in een relatie. Maar dan komt er een oude monnik in het
spel (Jeff Lau). Die vertelt Joker dat hij verliefd is op een monster en
laat Jing Jing weten dat Joker de reïncarnatie van de Monkey king is.
Voor 'A Chinese odyssey'
nam regisseur Jeff Lau de basis van het klassieke verhaal van 'Journey
to the west'. Hier gaf hij zijn eigen komische draai aan en vroeg
Stephan Chow of hij de hoofdrol wilde spelen. Het resultaat van deze
samenwerking is een mix van flauwe grappen, fantasie, kung fu en
romantiek.
Vanaf het begin van
de film is het goed opletten geblazen. Eerst krijgen we namelijk een
introductie te zien die teruggrijpt naar 'Journey to the west'. De
Longevity Monk offert zich op voor de Monkey King en we springen
vijfhonderd jaar naar voren in de tijd. Hier volgen we een bende rovers
en twee vrouwelijke half monsters. Heel lang lijkt het niets met het
originele verhaal te maken te hebben. Althans er wordt af en toe
gesproken over de Monkey King en de Longevity Monk. Maar verder gebeurt
er niet veel in dezelfde stijl. Pas in de laatste minuten wordt
duidelijk waar de film de hele tijd naar toe werkte. Wat we in de
tussentijd te zien krijgen is een aaneenschakeling van flauwe humor en
kluchtachtige gebeurtenissen. Veel achter elkaar aan geren, gegil en
geschreeuw. De grappen worden meerdere malen herhaald en er zit
uiteindelijk niets anders op dan je er aan over te geven. Dit alles is
in de typerende Hongkong stijl. De personages zijn erg kinderachtig en
de een nog gekker dan de andere. Eigenlijk is het allemaal meer een
aaneenschakeling van gebeurtenissen tussen dezelfde personen. Het kan
dus erg verwarrend gaan werken als je echt opzoek bent naar een verhaal.
Zoals je van Stephan
Chow mag verwachten zet hij zijn personage bijzonder energiek neer. Hij
krijgt het hiermee wederom voor elkaar om de kijker voor zich te winnen.
Hij trekt de ene gekke bek na de andere en haalt de meest bizarre
capriolen uit. Dit valt allemaal wel onder de categorie onderbroeken
humor maar zijn timing en charme maken het toch altijd weer
aanstekelijk. Dingen als iemand herhaaldelijk in het kruis trappen of
iemand die steeds maar weer dezelfde fout maakt kan dan opeens erg leuk
worden. Hoofdzakelijk doet hij dit allemaal samen met Ng man Tat. Ook
hij is niet echt serieus te nemen in zijn rol. En dat is ook helemaal
niet de bedoeling. Want het motto hoe flauwer hoe beter gaat hier zeker
op. Maar een film waar romantiek in verwerkt zit kan natuurlijk niet
bestaan zonder dames. Hiervoor zijn
Yammie Nam Kit-Ying
en Karen Mok bij het
verhaal betrokken. Beiden zeer aantrekkelijke dames maar wel met een
bovennatuurlijke kant. Het grappig is dat ze half monster zijn en toch
een kwetsbare kant hebben.
Om het
bovennatuurlijke te creëren zijn er uiteraard special effects gebruikt.
Deze zijn begrijpelijk niet van het niveau wat we nu gewend zijn. Toch
geeft dit het allemaal wat extra charme. Er wordt met wat rubber en
latex een enorme spin gecreëerd. Er loopt een enorm grote stier door het
verhaal en natuurlijk mogen we de make up van de Monkey king niet
vergeten. Maar het meeste werk is wel in de gevechten gaan zitten. Door
middel van cameratrucs krijgt de op twee poten lopende stier zijn
formaat. Maar het wordt natuurlijk lastig als deze ook nog moet vechten
met mensen. Dit wordt aardig opgelost met wat handige montage. Eerst wat
beelden van de stier die een actie onderneemt. Daarna krijgen we de
gevolgen hiervan te zien. Zo kan hij een storm opwekken met een enorme
waaier of een grote hoeveelheid water uitspugen. We zien dus allerlei
mensen door de lucht vliegen of weggespoeld worden door water. Erg
grappig en creatief allemaal.
Natuurlijk wordt er
ook kung fu gebruikt in de gevechten. Heel erg veel is het niet maar met
een man als Ching Siu Tung die de choreografie doet moet het goed
zitten. En dat zit het inderdaad ook. Zonder dat hij echt mensen met
martial arts ervaring had om mee te werken weet hij er wat moois van te
maken. Hoofdzakelijk zijn het
Nam Kit-Ying
en Karen Mok die de strijd leveren. Aan het einde
mengt de enorme stier zich hier ook in. Dit dan wel in het normale
menselijke formaat. Wie zich in dit pak bevindt is helaas niet te
zeggen. Het zou iedereen kunnen zijn want het masker verbergt alle
mogelijkheid van herkenning. Maar de gevechten die hij levert zien er
prima uit. Niet heel erg gedetailleerd maar zeker niet onvermakelijk.
Opvallend is dat een
productie als deze niet zijn eigen soundtrack heeft. Vooral in de tweede
helft van de film is namelijk de muziek van 'Ahes of time' te horen.
Prachtige dromerige muziek die ook in deze film prima op zijn plek is.
'A Chinese odyssey'
is in het begin bijzonder flauw en enigszins verwarrend. Langzaam maar
zeker wordt er orde in deze chaos geschept en komt het verhaal naar
boven. Stephan Chow weet hierin de kijker goed op zijn hand te krijgen
en is uiterst charmant en grappig. Het is alleen wat jammer dat, als je
helemaal in het verhaal zit dit eerste deel opeens afgelopen is. Er is
dus niet echt een afsluiter en je bent dus ook genoodzaakt om deel twee
er meteen achter aan te kijken. In de jaren negentig, toen de film uit
kwam, veroorzaakte hij een ware hype. Hij werd onmiddellijk benoemd als
een klassieker. Het is alleen wel zo dat je van dit genre moet houden.
Voor liefhebbers van typische Hongkong humor en fantasie films is deze
film dus ook zeker een aanrader. Hou je hier niet van dan kan je maar
beter uit de buurt blijven.
Copyright
kungfufilms.nl (2006) |