Wilson Chen - Behind the scene
Steven Cheung - Interview
Kenny Kwan - Trailers
Regisseur Jeffrey Lau - Deleted scenes
Speelduur 103 mins - Music video
Prod. maatschappij Emperor motion pictures - outtakes

Priester Tripitaka (Nicolas Tse) heeft een zware taak die hij moet vervullen. Met zijn drie beschermers Sun Wukong (Wilson Chen), Sandy (Steven Cheung) en Piggy (Kenny Kwan) is hij op reis naar een stad genaamd Shache. Hier moet hij een speciale inscriptie lezen en de wereld bevrijden van oorlog en haat. Als ze na een lange reis bij de stad aankomen lijkt alles normaal. Ze worden feestelijk onthaald maar toch lijkt er iets vreemds gaande. Een gemene demon met enorm veel volgelingen heeft het op Tripitaka gemunt. Volgens de legende zal hij die zijn vlees eet onsterfelijk worden. Er volgt een hevige strijd waarin zelfs de drie beschermers het laten af weten. Op het laatste moment weet Sun Wukong zijn meester te redden door hem samen met zijn gouden staf een heel eind weg te gooien. Dit haalt hem weg bij het gevaar maar brengt hem ergens anders weer in de problemen. Hij landt in het kamp van een groep mutanten. Dit volk is half mens en half salamander en zijn niet echt een vredelievend volk. Omdat Tripitaka de gouden staf bij zich heeft zien ze hem aan voor Sun Wukong. En dat is maar goed ook want anders waren ze ook al snel op het idee gekomen om hem op te eten. Dit is dus eigenlijk zijn redding maar dit betekent niet dat ze hem vrij laten. Tripitaka wordt gevangen gehouden en Meiyan (Charlene Choi, de lelijkste vrouw van de stam krijgt de opdracht hem te bewaken. Het duurt alleen niet lang totdat het demon hun verblijfplaats heeft gevonden. Wederom wordt er gevochten en een mysterieuze rots drijft de twee groepen uit elkaar. Tripitaka is ondertussen vrijgekomen en besluit op zoek te gaan naar een manier om zijn drie vrienden terug te halen. Meiyan is ondertussen als een blok voor hem gevallen en reist ongevraagd met hem mee. Dit is eigenlijk tegen de wil van Tripitaka in. Maar aangezien ze zo lelijk is verwacht hij niet dat hij door haar in verleiding gebracht zal worden.

Als er iets is wat Hongkong films als geen andere kunnen dan is het wel verschillende genres samensmelten tot een film. 'A Chinese tall story' is hiervan een van de meest recente voorbeelden. Zonder enige schaamte worden animatieachtige acties vermengd met romantiek, drama, mystiek en de bekende flauwe komedie. De basis hiervoor is het bekende verhaal van 'The monkey king'. Deze werd al eerder verfilmd en 'Monkey goes west' (Shaw brothers) en 'Journey to the west' (Stephan Chow) zijn hiervan de meest bekende voorbeelden. Maar hier wordt het eens over een hele andere boeg gegooid. Waar normaal de spot op het personage van Sun Wukong staat is het nu de beurt aan zijn meester, de priester Tripitaka. Hij belandt in een avontuur met een buitenaards tintje waarin romantiek en de zwakte van het vlees een belangrijke rol spelen. Een priester hoort immers niet voor een vrouw te vallen. En zeker niet voor de lelijkste vrouw die er op de wereld rond loopt. Charlene Choi is werkelijk vreselijk toegetakeld. Scheve en lelijke tanden, rare dopneus en een huid die schreeuwt om een schoonheids behandeling. 'A Chinese tall story' begint met een behoorlijk komisch tintje. Flauwe grappen wisselen elkaar in  rap tempo af. Ze zijn zelfs zo flauw dat het bijna onmogelijk is om er niet om te lachen. Gelukkig ebt dit naar mate de film vordert een behoorlijk stuk weg. Na een knallende actie scène verandert het steeds meer in een romantisch drama. De bizarre personages blijven maar de melige sfeer word serieuzer. Nicholas Tse is hierin de minst sterke factor. Gelukkig is het Charlene Choi die dwars door haar make up heen toch overtuigend weet te zijn. De ondersteuning van de muziek is hierin ook een belangrijke factor. Deze is zo bombastisch dat hij je zonder enige problemen meetrekt de dramatiek in. Dit alles wordt ondersteund door beelden van prachtige landschappen en kleurrijke kleding. Maar het is niet allemaal even geweldig wat er in deze film te zien is. Het verhaal vertoont verschillende zwakheden en focust te lang op hetzelfde punt. Hierdoor wordt het midden wat saai en krijgen de drie beschermers van Tripitaka veel te weinig aandacht. Deze drie zijn toch redelijk belangrijk voor het verhaal. Maar in plaats hiervan krijgt de relatie tussen Nicolas Tse en Charlene Choi een overdosis aan speeltijd. Een ander punt is dat de special effects redelijk overdone zijn. Op sommige punten valt er niet eens meer van special effects te spreken. Deze stukken veranderen namelijk compleet in geanimeerde beelden. Zo krijgen we een compleet digitale Charlene Choi te zien die het opneemt tegen een horde vliegende monsters. Hierbij verandert de gouden staf in een enorm wapentuig met meerdere machine geweren. Ook vliegen er enorme ruimteschepen af en aan in deze oorlog met buitenaardse wezens. Een nogal vreemd iets voor een verhaal wat zich eeuwen geleden afspeelt. En het mag gezegd worden dat de film er nog redelijk mee weg komt ook. En dit is iets wat ook alleen maar kan in een film uit Hongkong. Maar dan zijn we er nog niet. Het verhaal neemt nog een wending naar het hemelse om het drama nog een stukje op te voeren. De grote verassing is dat we hier oudgediende Liu Chia Hui tegen komen als een van de goden. En hij is niet de enige 'old skool' acteur die aan de film meewerkte. Yuen Wah en Hui Ying Hung hebben namelijk ook nog een rolletje. De laatste speelt de moeder van Charlene Choi. Een leuke rol maar helaas totaal geen vechtscènes. Martial arts is dus ook iets wat niet echt aanwezig is. Natuurlijk zitten er wel wat bewegingen en poses in. Alleen een goed gevecht is ver te zoeken. Voor 'A Chinese tall story' geldt eigenlijk hetzelfde oordeel als voor 'The promise', je vindt het geweldig of helemaal niets. Je moet in ieder geval wel van fantasie films houden. Ook moet je de films die je kijkt niet te serieus willen nemen. Mocht je je in die uitspraak kunnen vinden dan weet ik zeker dat dit een film voor jou is.

Wat presentatie betreft mikt Joy sales met deze avantgarde 2 disc limited editie meer op de vrouwen dan op de mannen. De verpakking is namelijk een tasje van redelijk dik papier met daarop afbeeldingen van de film. In dit tasje vind je natuurlijk de DVD. Deze zit in feestelijk slipcase en als je hem eruit haalt ontvouwt zich een kleurrijk drieluik. Maar dit is nog niet alles. Tevens is er een mousepad aanwezig met drie verwisselbare afbeeldingen. Het laatste zijn twaalf kalender standaardjes met metallic afbeeldingen van de film. Tot dusver de hebbedingetjes bij deze release. Natuurlijk bevat deze twee disk editie een groot aantal visuele extra's. Op disk één vinden we de film terug. Hierop staat ook het Director's & crew commentary. Dit zijn twee verschillende tracks maar helaas is er maar één ondertiteld. Welke dit is durf ik niet te zeggen. Elite is een compilatie van alle digitale scènes achter elkaar. Van deze extra zie ik persoonlijk het nut niet zo want met de hoofdstukken kan je hier ook makkelijk komen. Disk 2: Op de tweede disk treffen we als eerste de Deleted scenes aan. In totaal zijn dit zes scènes waarin we hoofdzakelijk de drie helpers van Tripitaka te zien krijgen. Hetgene wat mist in de film is hier dus terug te vinden. Bij de Outtakes vinden we iets meer dan twee minuten aan bloopers uit de film. Bij de musicvideo's vinden we een ballade en een rocknummer. Beide werden speciaal voor de film geschreven en in de clips zijn beelden van de film te zien. In totaal zijn er vier trailers aanwezig. Drie duren er rond de twee minuten en eentje is een stuk langer. Deze duurt iets langer dan vijf minuten en ik ben bang dat dit de making of is die op de hoes vermeld staat. Bij de interviews gaan we compleet los. Maar liefs acht van de mensen die aan deze film werkten worden aan de tand gevoeld. De lengte hierin verschilt nogal en loopt van een minuut of vijf tot meer dan tien minuten. Het enige jammere is dat bij Nicolas Tse de Engelse ondertiteling ontbreekt. Bij de Behind the scene's  vinden we zes verschillende hoofdstukken. Allemaal behandelen ze een andere periode van de opnames. Dit geeft een leuke blik achter de schermen en de lengte varieert tussen de twee en meer dan tien minuten. Natuurlijk mag bij een releases als deze de Photogallery niet ontbreken

Beeld kwaliteit Zeer goed (16:9 anamorphic widescreen)
Geluid kwaliteit Zeer goed (DTS 96/24, Dolby digital 5.1)
Taal Cantonese