Phillip Ko - Cliff Lok interview & demo
Chan Siu Pang - Rarescope promo
Lin Chiao -
Regisseur Chan Siu Pang -
Speelduur 88 mins -
Prod. maatschappij Po Fung film co. -

In de tijden dat De Ching aan de macht was in China zijn de Ming loyalisten zich altijd blijven verzetten. Dit is natuurlijk niet iets wat de regering zich over zijn kant liet gaan. Continue zaten ze achter de verzet strijders aan. Hiervoor huurde ze diverse vechters in om de klus te klaren.  Hung Chow (Phillip Ko) is er hier een van. Samen met zijn mannen is hij continue op zoek naar opstandelingen. Bijna weet hij een complete groep uit te roeien. Alleen er zijn twee mannen die weten te ontsnappen. Één, een monnik genaamd Grass (Chan Siu Pang) verbergt zich in de bergen. De andere, Chan (Lin Chiao) zoekt zijn heil in een dorp en begint een kung fu school. De grootste reden waarom ze zich verbergen is om een lijst met namen te beschermen. Want als deze in de verkeerde handen valt betekent het de ondergang van alle rebellen. De tijd verstrijkt en de schuilplaatsen werken goed. Chan heeft al een aardige school opgebouwd. Hij moest alleen wel beloven alleen leerlingen uit het dorp aan te nemen. Buitenstanders zijn dus ook niet welkom. Deze regel zit Chan aardig in de weg als hij Ah Sing (Cliff Lok) ontmoet. Hij ziet in hem, ondanks zijn niet al te snuggere voorkomen een potentieel talent. Om de regels te omzeilen besluit hij hem stiekem in de nacht les te geven. Ah Sing leert erg snel alleen de kans om zijn training af te krijgen wordt hem niet geboden. Het dorpshoofd komt er achter dat hij stiekem les krijgt en dwingt Chan hiermee te stoppen. Met deze reden stuurt Chan hem naar Grass om daar verder te leren. Alleen Chow is nog steeds opzoek naar het tweetal en daarom moet Ah Sing uiterst voorzichtig te werk gaan.

'Choi Lee Fat kung fu' werd losjes gebaseerd op het leven van Chang Hung Sing de grondlegger van het Hung Sing Choi Lee Fat stijl. We volgen hem vanaf het begin van zijn training tot het moment dat hij deze voltooid heeft. Maar buiten de namen en het feit dat er een strijd was tussen de Ming en de Ching aanhangers zit er weinig historische waarde in de film.

Aan het begin van de film lijkt het nogal een standaard aangelegenheid te worden. Een strijd om een naamlijst, een kung fu school en een leerling op zoek naar een meester. Toch slaat 'Choi Lee Fut kung fu' een net iets andere weg in. Want waar normaal gesproken de leerling een nonchalante grappenmaker is komt Cliff Lok een beetje dommig over. Hier tegenover staat wel dat hij een enorme doorzetter is. Hij traint dus veel en ook nog eens keihard. Ook net even anders is het ontbreken van de opvulscènes. Bijna geen flauwe momenten die totaal niets met het verhaal te maken hebben. Maar, natuurlijk valt er wel wat te lachen. Over echt een verhaal valt er dus ook niet te spreken. Het is een vrij simpel gegeven waar omheen geborduurd wordt. Een kung fu meester die op meedogenloze wijze achter de rebellen aan zit. Veel boeide dialogen zitten er ook niet in de film. Meer van toepassing is de uitspraak 'Actie zegt meer dan woorden'. En daar gaat het toch om in een kung fu film.

Buiten goed gechoreografeerde vechtscènes zit de film vol met trainingen. Hoofdzakelijk bestaat dit uit het lopen van vormen. Maar er zitten ook een paar oefeningen tussen om de kracht en het reactie vermogen te verbeteren. Dit begint met het bekende vissen vangen met de bloten handen. Alleen wat er daarna gebeurt is werkelijk te bizar voor tekst. Cliff lok staat in een trapezeachtige constructie. Zijn voeten zitten vast en hij hangt een meter of twee boven de grond. Om zijn reactie vermogen en knijpkracht te verbeteren is het bedoeling dat hij zich voor over laat vallen. Het gevolg hiervan is dat hij als een gek rond begint te draaien. Onder hem ligt een stapel stenen. Deze moet hij pakken en in de daarvoor bedoelde manden doen. Je kan natuurlijk wel raden dat de stenen in het begin alle kanten op vliegen. Dit valt toch zeker wel onder meest extreme trainingscènes die er in een kung fu film te zien zijn. Cliff Lok verdient hier in een klap een grote dosis respect mee. Verder is er ook nog een leeuwendans te zien. Helaas heeft deze maar weinig om het lijf.

De gevechten zijn een mooie combinatie van Kung fu en acrobatiek. Ook hierin doet Cliff Lok lekker mee. Sterker nog 'Choi Lee fat kung fu' mag bestempeld worden als een van zijn beste films als het op actie aan komt. Hij beweegt soepeler en krachtiger dan ooit. Hij wordt bijgestaan door de charmante maar dodelijke Yeung Pan Pan. Ook zij levert een van haar beste prestaties. Hoofdzakelijk concentreert ze zich op haar benenwerk. De ene trap na de andere schiet er supersoepel en doeltreffend uit. Zoals je mag verwachten levert Phillip Ko ook een prima prestatie. Alleen de tijd dat hij in beeld is kunnen we niet echt veel noemen. In het begin heeft hij één gevecht. In het midden is hij er heel even maar bij het eindgevecht mag hij flink aan de bak. Hierin gebruikt hij zijn vlecht als wapen en lijkt hij niet te stoppen. Eigenlijk zet iedereen die in de film te zien is zijn beste beentje voor. Soms is het gewoon zo dat een cast dat heeft. Waar het door komt is alleen niet precies aan te wijzen. Het zal wel een plezierige samenwerking geweest zijn.

Eigenlijk heeft 'Choi Lee Fut kung fu' alles wat een goede kung fu film moet hebben. Dat het verhaal maar weinig voorstelt merk je dus ook bijna niets van. De rest zorgt gewoon voor te veel afleiding. Mooie omgevingen, indrukwekkende trainingen en vooral erg veel kung fu. Het is dus ook zeker één van de beste films die Cliff Lok in zijn carrière afleverde. Misschien valt hij net niet onder de klassiekers maar hij hangt er wel tegen aan. Geïnteresseerde in individueel geproduceerde kung fu films zullen hier dus zeker niet verkeerd mee gaan.

Bij een release van het rarescope label kan je er zeker van zijn dat je een bijzondere film in handen hebt. Een film die nog nooit eerder in deze kwaliteit op dvd of video verscheen. Helaas laat de kwaliteit wel wat te wensen over. Het beeld is op zich goed scherm maar van kleur ontbreekt af en toe elk spoor. Ook zit de film vol met beschadigingen. Helaas is hier niet aan te doen. Restauratie zou gekken werk zijn. Tevens zou dit veelte duur zijn en dus ook niet rendabel. Als extra vinden we op de disk twee dingen. De belangrijkste is wel het exclusieve interview met Cliff Lok. Bijna zijn hele carrière word besproken. Ook laat hij diverse bewegingen zien uit zijn favoriete kung fu stijl het Lok Hap Bat Pat. Hij zegt hier zelf over dat dit een van de moeilijkste stijlen is die hij leerde en dat hij het daarom ook zo interessant vind. Het interview duurt maar liefs elf minuten en het vervolg zal te vinden zijn op 'Best of Shaolin kung fu' die ook door Rarescope uitgebracht zal worden. Een andere extra is een foto galerie met lobbycards, en ander foto materiaal.

Beeld kwaliteit Redelijk (16:9 Anamorphic widescreen 2.35:1)
Ondertiteling Chinees & Engels (Ingebrand)
Taal Engels of Mandarin