Lo Mang - Trailer & other releases
San Si Gaai - Biography & selected filmographie
Sun Chien - Color stills
Liu Lai Ling - Original poster
Regisseur Cheung Paang-Yee - Production notes
Speelduur 95:01 mins -

Al jaren ligt de great banner clan in de clinch met de maple clan. Waar mogelijk zitten ze elkaar dwars en hebben ze strijd om de macht. Aan beide kanten zijn in de loop der jaren al aardig wat slachtoffers gevallen. Het is dus ook niet vreemd dat beide clanleiders elkaars bloed wel kunnen drinken. De reactie is dus ook niet echt positief als ze horen dat hun kinderen een relatie hebben. Het is zelfs zo erg dat de zoon van de leider van de great banner clan de dochter van de leider van maple clan zwanger heeft gemaakt. Samen besluiten ze er van door te gaan maar helaas steekt Yun (Yeung Chi-Hing) hier een stokje voor. Hij ziet zijn zoon nog liever sterven dan trouwen met de dochter van zijn vijand. Onmiddellijk laat hij het vonnis uitvoeren. Nog geen uur later vindt zijn zoon de dood door vijfdeling. Wat Yun alleen niet weet is dat Tie Zhong Tang (Ti Lung) de jongen stiekem omwisselde. Dit deed hij omdat hij zeker wist dat zijn leider later spijt van zijn keuze zou krijgen. Yun Zheng (Lo Mang), de andere zoon van Yun gaat compleet door het lint als hij hoort van de dood van zijn broer. Zonder een moment na te denken trekt hij meteen ten strijden tegen de maple clan. Ook hier komt Tie Zhong Tang in actie om ook deze zoon te redden. Eenmaal terug bij de clan ontstaat er een misverstand. Zowel Tie Zhong Tang als Yun Zheng worden voor twee jaar verbannen. Ze staan er nu helemaal alleen voor. Alleen echt vrienden zijn het niet van elkaar. Al snel gaan ze dus ook beiden hun eigen weg. Individueel van elkaar starten ze een onderzoek naar het verleden van hun clan. Langzaam maar zeker komen ze steeds meer te weten over wat er vroeger allemaal gebeurd is. Vooral Tie Zhong Tang ontdekt veel over zijn ouders. Ondertussen zoekt hij ook naar een geheim kung fu boek van de clan wat al jaren zoek is. En laat dit nu precies zijn waar de maple clan ook wel interesse in heeft.

In het begin van de jaren tachtig namen de Shaw brothers contact op met regisseur Cheung Paang-Yee. Al jaren maakte hij films en hij stond bekend als de Chor Yuen van Taiwan. Vooral films als 'Shaolin kung fu mystagogue', 'Clutch of power' en 'Soul of the sword' genoten veel bekendheid. Na wat besprekingen maakte Cheung Paang-Yee zijn eerste film voor de Shaws. Het resultaat was 'Clan feuds'. Hij mocht meteen met de beste acteurs werken. Vreemd genoeg bleef het hierbij. De reden waarom het er niet meer geworden zijn is helaas niet bekend en we kunne er alleen maar naar raden.

Als we het over het visuele aspect van de film gaan hebben zijn we snel klaar. Alles ziet er namelijk perfect uit en heeft de bekende Shaw flair. 'Clan feuds' heeft alleen één groot probleem. Het verhaal is extreem gecompliceerd en er is werkelijk geen touw aan vast te knopen. Het lijkt me duidelijk dat Cheung Paang-Yee iets te letterlijk heeft geprobeerd dit boek van Ku Leung te verfilmen. Het verhaal lijdt aan een overdosis van subplots en personages. Tevens wordt er bijzonder makkelijk over belangrijke zaken heengestapt. Hierdoor is het erg lastig om te bepalen wat er nu precies gaande is. In het begin gaat het over een Romeo en Julietachtige verhouding. Dit wordt al vrij snel naar achteren geschoven. Ti Lung neemt het over als hoofdpersonage. Hij belandt vervolgens in een zoektocht naar vermiste kunstvoorwerpen van de clan. Deze heeft hij eigenlijk al vrij snel te pakken. Vervolgens komt hij er per ongeluk achter wie zijn ouders waren en wat er met ze gebeurd is. Hier tussen door zit nog een verhaal verweven met Lo Mang in de hoofdrol. Daarnaast is er ook nog een vijandige clan die plannen heeft om al deze beste mensen uit te roeien. Voor een film van rond de negentig minuten is dit echt iets te veel van het goede. Rond de helft zal bij de kijker het licht uit gaan en zal hij verzuipen in de wereld die wu xia heet.

Voor het verhaal hoef je de film dus niet te kijken. Maar toch heeft de film iets wat hem erg aantrekkelijk maakt. Als eerste zijn dit natuurlijk de beelden. Zoals elke Shaw brothers film ziet dit er wederom voortreffelijk uit. Prachtige sets worden gecombineerd met buiten opnames. Werkelijk alles wat we te zien krijgen zit vol met een bepaald gevoel van mystiek. Er wordt veel gebruik gemaakt van rook, lichten en special effects. Maar ook de aankleding van de acteurs is heel gedetailleerd. Ti Lung loopt er bijvoorbeeld soms bij als een soort ridder. Hij draagt dan een borstharnas met enorme bontcape.

Zoals gezegd heeft 'Clan feuds' een overvloed aan personages. De een is nog interessanter dan de andere. Zo kent het verhaal een moeder en een dochter die in een grot wonen. De moeder is enorm verminkt en de dochter loopt in een tijgervel. Vanzelf sprekend zijn ze beiden natuurlijk erg goed in kung fu. Een stapje extremer zijn de twee huurmoordenaars van het verhaal. De een is blind en de ander kan niet praten. Een hele aparte combinatie. Het lijkt me namelijk niet dat deze twee interessante gesprekken kunnen hebben. Dit probleem wordt handig opgelost door ze eigenlijk alleen maar te laten vechten. Maar de grote favoriet is natuurlijk de slechte kung fu meester met de poisonhand. Na jaren van trainen is zijn hand veranderd in een monsterlijke klauw. Hiermee slaat hij met gemak overal doorheen en kan hij elke tegenstander aan. Maar dat was nog niet genoeg voor hem. Om het erger te maken hanteert hij een zwaard waarmee hij het bloed uit zijn tegenstander kan zuigen. De introductie van deze meester is werkelijk fenomenaal en de aanschaf van de film al waard.

Wat acteurs betreft heeft regisseur Cheung Paang-Yee een gouden team toebedeeld gekregen. Voor de hoofdrol niemand minder dan Ti Lung. Hij past perfect in de rol die hij hier speelt. Als tweede man niemand minder dan Lo Mang. Favoriet van vele als het op kung fu aankomt. Ook hij zit goed in zijn rol. Het enige minpunt is dat hij niet naar zijn maximale kunnen gebruikt wordt. Hij is namelijk niet iemand die erg goed tot zijn recht komt met een zwaard in zijn hand. Zijn ongewapende technieken zijn veel prettiger om naar te kijken. Helaas krijgen we hiervan helemaal niets te zien. De blinde zwaardvechter wordt neergezet door niemand minder dan Phillip Ko. In erg veel Shaw films was hij niet te zien. De rol mag echter wel de geschiedenis in gaan als zijn beste bij hun. Ook voor hem geldt dat de manier waarop hij geïntroduceerd wordt briljant is. Naast deze drie zijn Jason Pai Piao en Lily Li verder de bekendsten  maar dat is absoluut niet waar het ophoudt. De cast is namelijk enorm.

Een film als deze wordt natuurlijk bij elkaar gehouden door kung fu, veel kung fu. Vanaf het eerste begin zit de film namelijk vol met het wu xia genre typerende wapengekletter. Dit is allemaal dichterbij gefilmd dan normaal. Hier door zijn de technieken een stuk beter te bekijken. De nadruk ligt echter niet op de gevechten en er is dus ook niet heel erg geprobeerd om er iets bijzonders van te maken. De actie komt dus ook net iets boven het gemiddelde uit en heeft af en toe zijn momenten.

Als geheel scoort 'Clan feuds' niet echt een hoge score. Toch is het zeker dat deze film een blijvende indruk achter zal laten. De beelden zijn prachtig, de personages bijzonder, de scènes interessant en de acteurs behoren tot de besten. Alleen het verhaal zorgt voor een boel verwarring. Echt een advies is er dus ook niet te geven en de keuze ligt dus ook geheel bij jezelf.

Beeld kwaliteit Zeer goed (2.35:1 anamorphic)