Yueh Hua - trailer
Pei Ti - Behind the scene foto's
Ku Feng - Intervieuws
Regisseur Chu Yuan - Biografieën
Speelduur 95 Min - Nieuwe releases
Prod. maatschappij Shaw brothers - color stills

Drie clan leiders worden door een gemaskerde man vermoord, uit onderzoek blijkt dat ze vergiftigd zijn. Het gif zorgt er voor dat de lichamen opzwellen. Hierdoor kan het maar een gif soort zijn en dat is magisch water. Chui Lui-Chiang (Ti Lung) is een meesterdief, die een rijk leven leidt samen met zijn drie vrouwelijke leerlingen. Hij krijgt bezoek van drie vrouwen die uit het paleis van het magische water komen. Hij wordt beschuldigd van diefstal van dit water en dus ook van de moord op de drie clan leiders. Om zijn naam te zuiveren gaat hij op onderzoek uit. Maar al gauw blijkt dat de zaak ingewikkelder ligt dan hij verwacht, want iedere keer als hij informatie krijgt van iemand, worden ze vermoord door de gemaskerde man. De volgelingen van de drie vermoorde clan leiders, hebben ook nog eens alle drie een brief gekregen waarin de schuldige aangewezen wordt. Als gevolg hier van krijgt Chui Lui Chiang ook nog een de leden van de drie clans achter zich aan en dit vergemakkelijkt het onderzoek niet bepaalt. Snel blijkt dat de rollen compleet om gedraaid worden en zijn vrienden vijanden worden en zijn vijanden vrienden.

Wederom een verfilming van een boek van Ku Lung en alles zit natuurlijk weer even goed in elkaar. Ti Lung speelt een meester dief die wat er ook gebeurt altijd een glimlach houdt, zelfs in de meest ernstige gevechten. Een behoorlijk zelf in genomen karakter dus, toch komt hij niet onsympathiek over. Zodra het eerste gevecht los barst belanden we van het ene gevecht in het andere. De gevechten zijn vrij kort en doordat de hoofdpersoon veel van plaats wisselt ook steeds op een andere locatie. De nadruk ligt niet op de gevechten maar duidelijk op het verhaal. Toch zit er veel variatie in de gevechten en komen er diversen wapens en acrobatiek aanbod. Ook veroorzaakt dit vele wisselen van plaats dat we van de ene prachtige set naar de ander gaan. Dit alles in dezelfde sprookjesachtige sfeer die een verhaal van Ku Lung kenmerkt. Chu Liu-Hsiang woont bijvoorbeeld op een prachtige witte boot, die bijzonder gedetailleerd bewerkt is. De laatste twintig minuten worden we meegenomen naar het paleis van het magische water dat in een roze grottenstelsel gebouwd is, prachtig.. maar gaat na twintig minuten wel pijn aan je ogen doen. De uitbuiting van liefde speelt een grote rol en moordenaar weet diversen mensen op deze manier naar zijn hand te zetten. Dit zorgt voor vele onverwachte wendingen in het verhaal. Vooral opvallend is de rol van Nora Miao, die iedereen wel kent uit de films van Bruce Lee. Haar sterfscène is van ongekend dramatisch niveau. Toch blijf ik zelf na het kijken van "Clans of intrigue" met de volgende vraag zitten, hoe kan iemand in eens van geslacht veranderen. Ik ben bang dat dit een mysterie blijft en geef hier hoofdzakelijk een onduidelijkheid in de ondertiteling de schuld van. Absoluut een leuke film die lekker mysterieus is en mooi opbouwt naar een climax.

Drager Dvd originele poster
Beeld kwaliteit goed (1:2.35)
Geluid kwaliteit Goed (Dolby digital)