Wang Kuan Hsiung -
Lung Chun Erh -
Leung Kar Yan -
Regisseur Chang Peng I -
Speelduur 90 mins -
Prod. maatschappij Goldig films -

Tijdens de Sung dynastie gaf de Mongoolse generaal Alie Haya zijn troepen de opdracht om Shing Yung aan te vallen. Twee Chinese generaals boden meteen weerstand. Omdat ze al snel door hadden dat de zaak onhoudbaar was vroegen ze de keizer om hulp. Dit bericht werd echter onderschept door minister Chao Tao. Hij gaf dit bericht niet door aan de keizer. Hij vervalste het bericht met als gevolg dat de twee generaals de strijd verloren. Om zijn wandaden te versterken bracht hij het gehele Chinese verdedigingssysteem in kaart. Hij gaf een koerier de opdracht deze informatie te bezorgen aan de Mongoolse leiders. Maar Chen Ting Peng wist de koerier te onderscheppen. Onmiddellijk probeerde hij een bericht over de werkelijke situatie en het verraad van de minister naar de keizer te krijgen. Maar net als hij op het punt staat te vertrekken krijgt hij bezoek van Han Sing Yau (Wang Kuan Hsiung). Een meedogenloze moordenaar die ook wel bekend is onder de naam 'sword spirit'. Zonder moeite weet hij Chen Ting Peng te verslaan. Net als hij op het punt staat te vetrekken verschijnt zijn geheimzinnige opdrachtgever. Op brute wijze vermoord deze gemaskerde man de vrouw en dochter van Chen Ting Peng. Wat ze alleen niet weten is dat Chen Yi ( Meng Fei), de zoon van het gezin, in het huis lag te slapen. Als deze ontdekt wat er gebeurd is zweert hij onmiddellijk wraak op de moordenaars. Het enige is alleen dat hij geen idee heeft wie de daders zijn. Van Feng Chua Cheng (Chan Sing), een goede vriend van zijn vader krijgt hij de tip op zoek te gaan naar Wah Lung. Deze meester zwaardvechter zou hem bij kunnen staan met raad en daad. Maar deze man is niet echt makkelijk te vinden. Samen met Po Chi (Yen Shi Kwan) gaat Chen Yi op stap. Alleen de reis blijkt vol met gevaren te zitten. De ene na de andere huurmoordenaar heeft het op hun leven gemunt. Iedereen lijkt achter de informatie aan te zitten die voor de keizer bedoeld is. Maar Chen Yi heeft geen idee waar dit gebleven is. Ook het vinden van Wah Lung blijkt een groter probleem dan verwacht. Na een gevecht in een thee huis besluit hij zich tot een reizende zwaardvechter te wenden voor hulp. Deze man die bekend staat als 'The black meteor' (Leung Kar Yan) is ook al tijden op zoek naar Wah Lung. Samen gaan ze verder. Alleen ze belanden steeds meer in een web van verraad en moord waarbij Han Sing Yau toch wel het sleutel figuur lijkt te zijn.

'Clutch of power' is absoluut een van de betere in Taiwan geproduceerde wu xia films. Het verhaal ontwikkeld zich goed en er speelt een absolute top cast mee. Meng Fei is verantwoordelijk voor de hoofdrol. Alleen dit is beter te omschrijven als de belangrijkste rol want het is niet zo dat hij continue aanwezig is. Zijn spel is overtuigend en het personage wat hij neerzet past goed bij hem. Jong, vastberaden, heldhaftig, toch een tikkeltje naïef, is de beste manier om het te omschrijven. Meng Fei deelt zijn hoofdrol met Wang Kuan Hsiung. Zijn personage staat aan de andere kant van het verhaal. Hij is niet door en door slecht. Het interesseert hem ook niet echt wat er nu echt allemaal aan de hand is. Het enige waar hij om geeft is het volgen van zijn zwaard. En dit wapen is hetgene wat hem zo interessant maakt. Het lijkt gebroken te zijn maar schijn bedriegt. Want door middel van een handbeweging verschuift er iets. Plots is het zwaard dan weer heel en de tegenstander verrast. Maar dit is niet de enige truc die het wapen in zich heeft. Maar aangezien iedereen die de trucs gezien heeft het niet overleefde is dit een groot mysterie. En dit is iets wat de film goed verborgen weet te houden. Qua uiterlijk ziet hij er super uit. Lang haar in een staart met twee grijze banen van af zijn slapen. Zijn blik is meedogenloos en zijn uitstraling verbitterd. Hij is opvallend genoeg niet de enige die een geweldig personage neerzet. Er is duidelijk veel aandacht besteed aan houding en kleine details in de handelingen. Leung Kar Yan bijvoorbeeld is zo trefzeker dat hij zijn tegenstanders geen eens hoeft te zien. Hij roeit een compleet theehuis uit zonder op of om te kijken. Het wapen wat hij hanteert is een Japanse naginata en zijn kleding is in bijpassende stijl. Maar het meest opvallend is toch wel een onbekende acteur die van zijn schaakbord en stenen een wapen maakt. Als dat niet werkt trekt hij een zestal veren uit zijn jas en zet hiermee de aanval in. Zoals verwacht blijkt dit ook al snel niet echt effectief te zijn. En dit is niet het enige aparte wapen wat we te zien krijgen. Zo is er een transparant zwaard, een paraplu des doods en een zwaard vol met verborgen trucjes. Wat verder wel erg opvalt is dat de gevechten niet lang zijn en dat het eindgevecht ongewapend is. De meeste aanvallen blijven bij een paar slagen met het zwaard of een ander wapen. Maar in een wu xia hoeven de gevechten ook niet lang te zijn. Het draait meer om het verhaal mysterie en de personages. Helaas zijn de personages wel wat eendimensionaal. Over hun achtergrond wordt niet echt gesproken. Het verhaal begint erg groot. De gesproken introductie heeft het namelijk over grote troepen die China binnen vallen. Maar de echte film wordt meer in het klein uitgevochten. Deels draait het om persoonlijke wraak en het onderscheppen van de plannen is net zo belangrijk. Een erg sterkpunt van de film is de manier waarop de oude meester zijn geheime zwaard techniek probeert over te brengen. Continue wijst hij Meng Fei er op dat hij de bloemen moet bestuderen. Dit is natuurlijk niet iets wat je vraagt van een jonge vechter en deze heeft er ook behoorlijk wat moeite mee. Dit geeft de film absoluut iets origineels. Het verhaal klopt goed en is redelijk vrij van de bekende stommiteiten. De manier waarop de scènes aan elkaar gemonteerd zijn is naadloos en het camerawerk bijzonder. Het doet zelfs vermoeden dat de film eigenlijk bedoeld is om in 3D te bekijken. Wapens komen regelmatig op het scherm af en er wordt veel gebruik gemaakt van diepte. Of dit echt als 3D bedoeld was of gewoon een creatieve bui van regisseur Chang Peng is helaas niet te bevestigen. 'Clutch of power' is een perfect voorbeeld van een Wu xia film met een aantal bizarre personages. Dit zijn, samen met de manier waarop de identiteit van de aanstichter van alles geheim gehouden wordt, de sterkste punten. Verder is het een goed verzorgde film met mooie kostuums, omgevingen en niet al te lange gevechten.

Taal Engels / Mandarin
Waardering          8/10 Met dank aan de Boudisque