Jason Pai Piao - Behind the scene photo's
Ching Lee - Biography & selected filmography
Tony Liu - Color stills
Wong Mei Mei - Trailer & other releases
Regisseur Chor Yuen - Original poster
Speelduur 96 mins - Production notes

Als crimineel is het leven niet altijd even makkelijk. Zelfs als je de leider bent van een groot syndicaat wil het wel eens fout lopen. Dit gebeurde ook de 'Black leopard'. Maar intelligent en inventief als hij was liet hij Teng Piao (Ti Lung) er voor op draaien. Deze ging onschuldig voor vijftien jaar de gevangenis in. Deze vijftien jaar zijn nu voorbij en Teng Piao zint op wraak. Hij speurt nu het land af met als enige bezit de ijzeren ketting waar hij al die tijd mee vast zat. Zijn enige doel is 'Black Leopard' en hem wurgen met deze ketting. Er is alleen een klein probleem. Hij heeft geen idee hoe zijn doelwit er uit ziet. Het enige wat hij weet is dat hij op zijn borst een groot luipaard getatoeëerd heeft staan. Dit bemoeilijkt de situatie natuurlijk enorm. Als Teng Piao het volgende stadje aandoet heeft hij onmiddellijk het gevoel dat hij dicht bij zijn doel in de buurt is. De sfeer is hier gewoon erg gespannen en het volk eigenaardig. De ene na de andere vreemde snuiter zoekt contact met hem. Hun motieven zijn stuk voor stuk bijzonder wazig en ze gedragen zich vreemd. Alleen Teng Piao laat zich hierdoor niet van zijn stuk brengen en blijft ijzingwekkend kalm. Zelf het vrouwelijk schoon wijst hij af zonder er warm of koud van te worden. Alleen 'Black leopard' heeft zijn neus nog steeds niet laten zien. Wel Chou Pai Yi (Jason Pai Piao) de leider van de 'Seven killers'. Hij laat dus ook onmiddellijk zijn bende bij elkaar roepen om deze lastpost uit de weg te ruimen. Dit maakt het voor Teng Piao niet makkelijker want nu kan hij helemaal niemand meer vertrouwen. Ook van hun heeft hij geen idee van hun identiteit. Iedereen zou dus een van de 'Seven killers' kunnen zijn. Gelukkig vind hij hulp bij Shan Lin ( Cheng Li). Zij verloor jaren geleden haar man door toedoen van 'Black leopard'. Ook zij heeft dus wel een appeltje met hem te schillen. Alleen de vraag blijft natuurlijk doet Teng Piao er wel verstandig aan haar te vertrouwen.

Chor yuen, die bekend staat om zijn geweldige wu xia/zwaardvechtfilms treed voor 'The convict killer' eens compleet buiten zijn grenzen. In deze nogal grimmige wu xia film worden de zwaarden namelijk omgeruild voor kung fu. Het resultaat is dus ook precies als je van hem mag verwachten maar dan zonder zwaarden.

In de hoofdrol hebben we Shaw acteur nummer één Ti Lung. Zijn verschijning staat natuurlijk als een huis en het is leuk om hem eens als een duistere held te zien. Hij komt flink nors en krachtig over. Tevens geven de cowboyhoed en ijzeren ketting hem echt iets aparts. Er zit alleen een kleine 'maar' aan zijn personage. En dit is iets waar hij zelf maar weinig aan kan doen. Het karakter wat hij neerzet heeft namelijk weinig diepgang. Denk je namelijk eens in hoe jij je zou voelen als je vijftien jaar onschuldig opgesloten bent geweest. Blinde woede en honger naar wraak lijken toch wel de eerste emoties die naar boven komen. Maar niets van dit, alles het neigt eerder naar een gefrustreerde kalmte. Iedere pas die hij zet is voorzichtig berekend. Aan de andere kant is het niet geheel vreemd aangezien hij het tegen een behoorlijk geraffineerde tegenstander moet opnemen. Toch was het fijn geweest als er iets meer terug gegrepen zou worden op zijn verleden. Want dit had zijn personage een stuk krachtiger gemaakt.

We kunnen dus stellen dat het verhaal eigenlijk vrij simpel is. Toch weet de film zeker de eerste vijftig minuten goed te boeien. Het is het mysterie wat het interessant maakt. Bij iedereen wordt het idee gewekt dat hij of zij wel eens 'Black leopard' zou kunnen zijn. Daarna beginnen de bekende plotwisselingen. Net als je dus denkt dat je het begrepen hebt blijkt het opeens helemaal anders te zijn. En dit is eigenlijk waarin de film een beetje doorslaat. Toch is dit standaard kost voor dit genre films.

Zoals het hoort nemen de gevechten een belangrijk deel van de film in. Het begint allemaal met een wat traag gevecht tussen Ti Lung en Dick Wei. De technieken zijn hier inventief maar door het lage tempo lijkt de film niet veel goeds te beloven. Gelukkig is dit in het volgende gevecht helemaal weg. Er wordt heel veel geknokt met de vuisten en dit varieert van een tegen een op met grote groepen tegelijk. Natuurlijk wordt dit op de bekende Chor Yuen manier in beeld gebracht. Redelijke op afstand en vaak vanuit een aparte hoek. Sets worden dus ook maximaal gebruikt. Toch is er een ding wat 'Convict killer' nogal onorthodox maakt. Vuurwapens zijn namelijk niet echt standaard kost of iets wat echt thuis hoort in een film als deze. Toch worden ze redelijk door het geheel verweven. En trouwens door dat het verhaal zich rond het begin van de vorige eeuw afspeelt was hier eigenlijk geen ontkomen aan.

Naast Ti Lung heeft 'Convict killer' een behoorlijke sterke cast. Andere grote rollen worden namelijk ingevuld door Jason Pai Piao, Tony Liu, Ching Li en vele bekende die je altijd in de kleinere rollen ziet. Jason Pai Piao zet zijn rol evenals Ti Lung erg sterk neer. Zijn enorme sik en snor geven hem een hele aparte uitstraling. Tony Liu fungeert als een soort overbrugging tussen traditioneel en modern. Hij gaat continue westers gekleed en gedraagt zich hier ook naar. Het vrouwelijk schoon wordt verzorgd door Cheng Lee en Chan Maai Lo. Maar een eervolle vermelding gaat toch wel naar Wong Mei Mei. De meeste zullen haar wel kennen als de dame waar Ching Siu Tung mee vecht in de kung fu school in 'Monkey kung fu'. Zij zet een huurmoordenaar neer die heel duidelijk psychische problemen heeft. Tevens is zij een van de beste vechters van de film.

Ondanks alle tekortkomingen is 'The convict killer' zeker geen slechte film. De gevechten hadden allen best korter gekund en de plotwisselingen minder. Met de vrij gekomen tijd hadden de personages een stuk interessanter gemaakt kunnen worden. Maar dit is niet het geval en dus moeten we het hiermee doen. Het concept wu xia zonder zwaarden spreekt zeker aan en dit maakt de film dus ook erg origineel. Hou je dus niet echt van wu xia films van wegen het zwaardvechter is dit zeker een film voor jou.

Beeld kwaliteit Zeer goed (2.35:1 anamorphic)
Uitgever Intercontinantal video limited