Ieder gezin heeft zijn
problemen en zo ook het keizerlijke. Na drie jaar van afwezigheid keert
Jai (Jay Chou) terug van het slagveld. Deze terugkomst is samen met zijn
vader (Chow Yun Fat), de keizer. Alleen waar Jai zijn familie op leuke
wijze hoopt aan te treffen is de situatie compleet omgekeerd. Zijn
moeder (Gong Li) heeft al jaren stiekem een relatie met haar stiefzoon.
De stiefzoon ziet deze relatie eigenlijk niet meer zitten en is naarstig
op zoek naar een uitweg. De grootste reden hiervan is zijn liefde voor
de dochter van de keizerlijke dokter. De jongste zoon voelt zich niet
begrepen en zijn beide ouders praten bijna niet meer. Hier komt nog eens
bij dat zijn moeder al jaren medicijnen gebruikt en haar ziekte maar
niet beter wordt. Het lijkt er zelfs op dat het de laatste tijd alleen
maar erger wordt. De medicatie die ze gebruikt wordt door de keizer
voorgeschreven en langzaam verliest ze het vertrouwen in hem.
Ondertussen ontwikkelt ze een steeds extremer wordende fascinatie voor
gouden chrysanten. Continue is ze deze aan het borduren. Jai snapt er
allemaal niet veel van maar stukje bij beetje beginnen alle puzzel
stukjes op hun plaats te vallen. Maar pas op het moment dat hij alles
goed door heeft realiseert hij zich dat hij precies tussen zijn beide
ouders in is komen te staan. Helaas voor hem is er geen uitweg meer
mogelijk. Er zit dus ook niet anders op dan een keuze te maken tussen
een van hen. Alleen wie zal hij kiezen. Zijn wijze en gerespecteerde
vader aan wie hij beloofde nooit iets met geweld te nemen. Of de moeder
waar hij door opgevoed is en zielsveel van houdt.
Als er een Aziatische
regisseur is die veel bekendheid kreeg in het westen in de afgelopen
jaren dan is het Zhang Yimou wel. En dit is natuurlijk niet geheel
onterecht. Hij begon met art house films als 'Raise the red lantern' en
'Judou' en werkte zich langzaam omhoog tot mega budget producties. Dit
waren kassuccessen als 'Hero' en 'House of the flying daggers'. In deze
films wist het telkens weer andere grote namen bij elkaar te krijgen.
Maar zijn eerste successen had hij zeker te danken aan Gong Li. Met 'Curse
of the golden flower' werd dit tweetal na jaren herenigd. Voeg hier een
top acteur als Chow Yun Fat aan toe en het succes lijkt verzekerd.
Als we de recente
films uit het genre van historische drama's uit Azië naast elkaar gaan
zetten hebben ze een ding gemeen. Stuk voor stuk gebruiken ze behoorlijk
gecompliceerde plots vol verraad, intriges en overspel. Deze
ingrediënten zijn in 'Curse of the golden flower' wederom aanwezig.
Alleen het opvallende is dat het gecompliceerde dit maal achterwegen is
gelaten. Het verhaal concerteert zich op iets meer dan een handvol
personages. Hierdoor is er een goed overzicht en alles makkelijk te
volgen. Laat je in het begin dus niet misleiden door de vele figuranten
die op de been zijn. De opbouw is prima in orde en langzaam maar zeker
wordt er steeds meer onthult. Het verhaal doet erg Shakespeare-achtig
aan. Het draait allemaal om ingewikkelde relaties in een keizerlijke
familie. Het verleden van de keizer komt ook nog eens om de hoek kijken
en dit maakt het allemaal erg sappig. Er moet alleen wel bijgezegd
worden dat het allemaal wel erg in de richting van een gemiddelde
tv-soap gaat. Alleen die zien er allemaal niet zo geweldig uit als 'Curse
of the golden flower'.
Als regisseur Zhang
Yimou ergens zijn roem mee kreeg dan was het wel met zijn gevoel voor
kleuren. Ook in deze nieuwe productie moest hij hier natuurlijk mee
uitblinken. Het mag gezegd worden dat het ditmaal enigszins over de top
gegaan is. Toch creëert hij een hele aparte wereld vol contrast. Hij zet
blinkend goud tegen over mat zwart en geeft de kleuren rood en geel ook
een belangrijke rol. Dit komt allemaal op grootse wijze terug in de
aankleding van de acteurs en de sets. Deze zijn heel erg protserig en
worden op een manier getoond als nooit te voren. Het keizerlijk paleis
straalt bijvoorbeeld enorm veel warmte uit. In de meeste films gaat het
hier om een kale en koude plek waar donker hout de overhand heeft. Zhang
Yimou liet overal vloerbedekking neerleggen, liet de muren kleuren en
gordijnen ophangen. Een blik op de Chinese geschiedenis die heel anders
is dan gebruikelijk. Het is dus ook even wennen maar er kan niet anders
dan toegegeven worden dat het wel wat heeft. Het geel komt terug in het
gebruik van duizenden chrysanten die de binnenplaats van het paleis
bedekken. Iets anders wat meteen in het oog springt is de manier waarop
de vrouwen hun kleding dragen. Dit heeft erg veel weg van de Franse
renaissance periode. Het bovenlijf in een korset gebonden. Alles wat
normaal gesproken onder de kleding zit puilt er nu boven uit.
Van een film als
deze mag je niet anders verwachten dan dat het niveau van het acteren
erg hoog ligt. Gong Li speelt voortreffelijk als altijd en popster Jay
Chou laat zien dat het prima kan als acteur. Maar alle ogen zijn
natuurlijk op Chow Yun Fat gericht. Wederom bewijst hij wat voor groot
acteur hij is. De rol die hij neerzet is namelijk totaal anders dan je
van hem verwacht. Zijn zachte en vriendelijke trekken lijken verdwenen.
Er staat dus een compleet ander mens. Het lijkt dus ook niet de Chow Yun
Fat die we kennen uit zijn grote successen. Dit is even wennen maar
hiermee verdient hij wel respect. Altijd een vergelijkbaar personage
neerzetten is natuurlijk niet moeilijk. De andere acteurs in deze
productie slaan zich er prima door heen. Alleen als we heel eerlijk zijn
is er niemand die heel erg boven de rest uit stijgt.
Mocht je van plan
zijn om 'Curse of the golden flower' te gaan kijken voor de actie dan
wordtt het een grote teleurstelling. De gevechten zijn groots opgezet en
bevatten ninja's (of eigenlijk gewoon gemaskerde sluipmoordenaars). Maar
helaas is er van echt mooie gedetailleerde gevechten niet te spreken.
Bruut en meeslepend zijn ze echter wel. Vooral het gevecht tussen de
bergen is enorm meeslepend. Dit is het eerste moment van actie en tevens
het hoogtepunt. Het eindgevecht is een stuk groter opgezet maar kan hier
helaas niet aan tippen. Wat we namelijk te zien krijgen is een enorme
veldslag tussen duizenden soldaten.
'Curse of the golden
flower' is een film waar door velen op gewacht werd. Het is de nieuwste
productie van Zhang Yimou en dit zorgde er dus ook voor dat hij de
Nederlandse bioscopen haalde. De film stelt ook absoluut niet teleur.
Het is een mega productie die tot in de detail uitgewerkt is en erg
prettig aanvoelt. Veel minpunten zijn er dus ook niet te benoemen. Het
is alleen wel een vereiste dat je het zware en dramatische thema geen
probleem vind.Copyright
kungfufilms.nl (2006) |