Yuen Shun Yi - Interviews with Yuen Wo Ping & Ng See Yuen
Corey Yuen Kwai - Rare footage from early Hwang Jan Lee film
Linda Lin Ying - Deleted scene from drunken master
Regisseur Yuen Wo Ping - Cast & crew & filmography
Speelduur 90 min - Before and after restoration scene
Prod. maatschappij Seasonal films - Trailer & forthcoming atractions

Zoals altijd zwerft Sam The Seed (Yuen Siu Tin) met zijn trouwe kameraad de wijnkruik wat rond. Eens in de zoveel tijd keert hij terug naar zijn vrouw en ook nu is die tijd weer aangebroken. Zijn onthaal thuis is niet zo heel erg warm als hij verwacht had en zijn vrouw (Linda Lin Ying) geeft hem er flink van langs. Ze wijst hem er op dat ze er mee kan leven dat hij nooit thuis is, maar dat hij best af en toe wat geld mag sturen. Verbaast reageert Sam the Seed op dit commentaar want naar zijn weten doet hij dit regelmatig. Maar het relaas duurt niet lang door de binnenkomst van Foggy (Yuen Shun Yi ). Sam’s vrouw verteld hem dat dit zijn zoon is waardoor de oude man onmiddellijk in lachen uitbarst. Als hij uitgelachen is wordt hem uitgelegd dat de jongen geadopteerd is en dat zijn vrouw graag wil dat hij hem kung fu leert. Zij bracht hem al de basis bij maar toch vond ze het belangrijk dat hij wachtte op zijn vader. Sam the Seed vindt de jongen helemaal niets en weigert om hem ook maar iets te leren. Omdat de jongen hem blijft volgen besluit hij er maar een lolletje van te maken. Hij laat de Foggi allerlei onzinnige oefeningen doen en maakt hem belachelijk. Als Foggi dit door krijgt neemt hij de benen, maar laat hij netjes een briefje achter. Emotioneel als de oude baas is raakt dit hem toch, maar doordat hij uitgedaagd wordt door rubberlegs (Hwang Jan Lee) krijgt hij niet de kans om dit te vertellen. Rubberlegs is een geval apart. Jaren bestudeerde hij de mantis fist en wist hem uiteindelijk te combineren met drunken boxing. Dit maakt hem bijna onverslaanbaar en de oude baas delft het onderspit. Op het nippertje wordt hij gered door foggi die hem naar huis brengt. Tijdens het halen van medicijnen voor zijn vader komt Foggi in aanraking met zijn oom ‘the sick docter’. Deze leert hem de sick-stijl zodat hij klaar is voor een eventuele aanval van Rubberlegs.

Door het grote succes van ‘Drunken master’ maakte Yuen Wo Ping ‘The dance of the drunk mantis’. De film werd gepresenteerd als ‘Drunken master 2’ en was in die tijd ook onder deze naam bekend. Dit veranderde in 1994 toen Jackie Chan met zijn vervolg kwam, want wat het publiek betreft behoort deze titel aan Jackie Chan toe. Ik kan de massa hier absoluut geen ongelijk in geven, maar ‘Dance of the drunk mantis’ doet bijna niet onder bij ‘Drunken master’. Als ik heel eerlijk ben moet ik zeggen dat na een spetterend begin de film iets inzakt. Er wordt even gebruik gemaakt van de standaard kung fu film humor die gepresenteerd word door Dean Shek. Hierna volgen de trainingsscènes van Yuen Shun-Yi die achteraf als grap bedoeld blijken te zijn. Langzaam maar zeker wordt het goede spoor weer terug gevonden en zodra Hwang Jan Lee zijn eerste gevecht met Simon Yuen heeft komt de film in een stroomversnelling. Dit gevecht is werkelijk geniaal en begint zittend aan een tafel tijdens een drinkwedstrijd. Prachtige choreografie met veel acrobatiek, Mantis fist, dronken stijl en de meesterlijk trappen van Hwang Jan Lee. Eigenlijk was de verwachting dat er verder geborduurd zou worden op de dronken stijl, maar inventief als regisseur Yuen Wo Ping was deed hij dit niet. In plaats hiervan koos hij voor het ontwikkelen van een nieuwe stijl, Sick boxing. Gebaseerd op de bewegingen van een dokter en alles wat hier maar mee te maken heeft. Yuen Shun-Yi is wat bewegingen betreft een perfecte vervanger van Jackie Chan. Hij probeert geen moment op hem te lijken en doet dus gewoon zijn eigen ding. Het enige waarvan je zou kunnen zeggen dat hij iets mist is zijn mimiek. Jackie Chan is zoals bekend heel visueel ingesteld en hij mist gewoon die gezichtsuitdrukking. Maar nogmaals het was niet de bedoeling om Jackie Chan te imiteren dit was gewoon iets wat me opviel en een leuke vergelijking geeft. De trainingen zien er goed uit en voor de introductie van deze stijl is echt om van te smullen. Erg opvallend om haar extreme flexibiliteit controle over haar benen is Linda Lin Ying. Eerder speelde zij een korte rol in in ‘Drunken master’ en deed werkelijk iedereen versteld staan. Ook de prestatie die ze hier weer levert is werkelijk verbazing wekkend. Met gemak houdt ze haar been gestrekt in de lucht en weet ze Corey Yuen Kwai de baas te zijn. Even vecht ze met een kiem tegen een speer en dit is ook bijna al het wapen gebruik wat er in de film voorkomt. Wat locaties betreft is alles vergelijkbaar met het eerder genoemde ‘Drunken master’. De film bestaat voor tachtig procent uit geweldige martial arts en is dus een feest om naar te kijken. En het mooie van deze film is dat het een van de weinige uitbuitingen van de dronken stijl is die er nog wat extra’s aantoevoegt. Deze film is dus zeker de moeite waard voor iedere kung fu komedie liefhebber. Verrassend, grappig en vol met geweldige kung fu en acrobatiek precies zoals we het willen zien.

Audio commentary by Rick Baker & Toby russel: De volledig lengte van de film is voorzien van audio commentaar van Rick Baker en Toby Russel. Beide hebben erg veel kennis op het gebied van Hongkong films en hebben dus ook veel te vertellen. Het is alleen wel opvallend dat Rick Baker er echt alles aan moet doen om Toby Russel aan het praten te houden. Interviews with Yuen Wo Ping & Ng See Yuen: Het interview met Yuen Wo Ping duurt maar negenenveertig seconden. Hij vertelt hierin over hoe hij samen met Ng See Yuen tot de keuze kwam om Jackie Chan te gebruiken jn 'Snake in the Eagle shadow'. Het interview met Ng See Yuen daarintegen duurt meer dan veertien minuten. In het gesprek verteld hij over zijn volledige carrière als regisseur en producer. Het is alleen een beetje jammer dat het geluid niet synchroon loopt. Rare footage from early Hwang Jan Lee film: Twee scènes uit de Japanse versie van de zeldzame film 'Secret envoy'. In totaal ongeveer drie minuten aan materiaal waar in een gesprek uit loopt in een ruzie en een massale vechtpartij. Deleted scene from drunken master: Een geweldige scène uit 'drunken master' waarin Jackie Chan voor het bekende rieten huisje een drunken boxing vorm laat zien. Cast & crew & filmography: In totaal worden er zes mensen die iets met de film te maken hebben doorgelicht. Het zijn stuk voor stuk mooie en complete biografieën die veel informatie bevatten. Before and after restoration scene: Aan de hand van een van de laatste minuten van de film wordt getoond hoe de film er eerst uit zag. Daarna krijgen we de zelfde beelden te zien, maar dan nu na restoratie van de film. Leuk om te zien, maar wel even opletten dat je de film eerst kijkt want het gaat hier om het einde. Trailer & forthcoming atractions: Helaas ontbreekt de originele trailer. Het gaat hier om de trailers die Soulblade maakte voor hun releases. Zowel 'Green snake', 'Secret rivals' en 'Dance of the drunk mantis' zijn aanwezig.

Drager dvd (reg 2)
Beeld kwaliteit Goed (16.9 anamorphic)
Geluid kwaliteit Goed (5.1 dolby surround sound)