Fu Sheng - Behind the scene photo's
Shih Szu - Trailer & other releases
Ku Feng - Color stills
Chan Wai Man - Biography & selected filmography
Regisseur Sun Chung - Production notes
Speelduur 101 min - Original poster

Misschien is de houding die Tuan Changqing (Ti Lung) er op na houdt niet de meest sympathieke. Hij is arrogant en voelt zich duidelijk boven de normale mensen verheven. Dit is ook niet vreemd want al jaren is hij ongeslagen. Ieder duel waar hij aan begint wint hij met gemak. Bij de laatste slag die hij maakt laat hij de punt van zijn zwaard in zijn slachtoffer achter. Hier door verwierf hij ook de bijnaam ‘Deadly breaking sword’. Toch komt hier opeens verandering in tijdens een gevecht met Lian San (Chan Wai Man). Hij heeft het niet bijzonder moeilijk met hem maar na zijn laatste aanval weet hij te ontsnappen. Lian San is ernstig gewond en na een grote zoektocht beland hij eindelijk bij een arts die hem kan helpen. Guo Tiansheng (Ku Feng) weet hem doormiddel van acupunctuur en allerlei vreemde middeltjes weer op de been te helpen. Het is alleen wel zo dat hij nog een tijd moet rusten voordat het echt genezen is. De middeltjes zullen dan hun werking gehad hebben en de uitwerking hiervan zal dan duidelijk zichtbaar zijn. Dit speelt zich allemaal af in een klein en rustig stadje. Dit is tevens de zelfde stad waar Tuan Changqing woont. Hij heeft er geen idee van dat zijn vijand ondertussen onderdak heeft gevonden en aan de beterende hand is. Hij heeft het veelte druk met Liu Yinxiu (Si Si). Zij is een bloed mooie prostituee die pas intrek in het bordeel heeft genomen. Erg veel interesse heeft hij niet in haar maar zij zoekt hem steeds op. Uiteindelijk vraagt ze hem om Guo Tiansheng te vermoorden. Het gaat om wraak voor iets wat hij haar broer jaren geleden heeft aangedaan. Hij verteld haar dat hij niet moord voor geld en weigert de opdracht. Liu YinXiu is teleurgesteld maar vindt in Xiao Dao (Fu Sheng) iemand die haar wel wil helpen. Hij heeft het geld hard nodig om zijn schulden vrij te kopen. Alleen nog voordat hij aan de opdracht kan beginnen probeert Tuan Changqing hem tegen te houden. Hij twijfelt aan de waarheid van het verhaal maar of dit nu zo verstandig is valt te betwijfelen.

Een bijzonder groots opgezette film uit de legendarische Shaw brothers studio. De hoofdrollen zijn weg gelegd voor niemand minder dan Ti Lung en Fu Sheng. Een bijzondere combinatie. Ti Lung zet toch altijd erg statige personages neer en Fu Sheng meestal compleet het tegenovergestelde. In het begin lijkt dit niet helemaal te gaan werken. Als het verhaal eenmaal opgang is lijkt het sterren duo toch tot elkaar te komen. Het zelfde geld eigenlijk ook voor het verhaal. Het zijn namelijk een aantal verschillende verhaaltjes die uiteindelijk samen komen. De kracht hiervan is het mysterie wat er om heen hangt. Er lijkt namelijk niet echt wat bijzonders te gebeuren maar langzaam maar zeker ontstaat er toch een plot. Hier mag wel over gezegd worden dat de opbouw hiernaar toe beter is dan de eindconclusie. Eigenlijk is het namelijk een vrij simpel wraak verhaal. Wat het er voor zorgt dat de film toch nog een behoorlijk niveau krijgt zijn de goed uitgewerkte karakters en de regie van Sun Chung. Het voelt allemaal erg compleet en goed verzorgd aan. Het zijn mooie sets die erg ruimtelijk benut worden. Dit is bijna allemaal gefilmd in de bekende binnen studio’s van de Shaw brothers. Goede acteurs is iets wat ‘Deadly breaking sword’ in overvloed heeft. De meest opvallende is toch wel Chan Wai Man. Een van zijn weinige films voor de Saw brothers maar absoluut een memorabele rol. Helaas wordt hij niet ten volste benut maar toch is er niet om zijn aanwezigheid heen te gaan. Dit is vooral aan het einde van de film als door de medicijnen zijn haar wit met rood is geworden. Een bijzonder bizar gezicht. Een andere topper is niemand minder dan Ku Feng. Zoals altijd is hij weer erg sterk met zijn gezichtsuitdrukking. Ogen die heel duidelijk spreken en een houding die argwaan opwekt. Verder worden de belangrijke rollen in gevuld door vrouwen. Hun spel is op goed niveau maar het komt duidelijk naar voren dat het de heren zijn die hier moeten schitteren. Opvallend is de hele kleine rol van Hui Ying Hung. Je zou van haar een grotere rol verwachten. Aangezien ze hier nog aan het begin van haar carričre staat is dit helaas niet het geval. Ze is maar even te zijn als assistent van Si Si. Voor een Wu Xia film zijn de gevechten van een aardig niveau. Zoals gebruikelijk veel wapen gekletter. TI Lung hanteert een groot zwaard en Fu Sheng een kleine stok waaruit hij een mens kan halen. Dit wordt meteen gebruikt om het verschil in niveau tussen beide aan te geven. De een rijk en serieus en de andere arm en met een nogal laconieke houding. Chan Wai Man vecht met een speer met daaraan een halvemaan zwaard. Nu is hij helemaal niet iemand die veel ervaring heeft met wapens maar toch redt hij zich erg goed. De choreografie van Tong Gaai is hier dus ook duidelijk in terug te zien. Zoals eigenlijk wel in iedereen Wu Xia film zijn de gevechten allemaal van een afstand gefilmd. Je kan dus ook niet echt goed zien wat er nu precies gebeurt. De prachtige manier waarop Sun Chung zijn camera positioneert maakt dit echter meer dan goed. Hij hanteert hier het zelfde principe als hij in ‘Avenging eagle’ doet. Niet vreemd want beide films zijn vlak na elkaar gemaakt met het bijna het zelfde team. Ondanks dat het einde van de film qua verhaal niet echt bevredigend is laat het de kijker toch met een goed gevoel achter. De sfeer is goed en de karakters spreken erg tot de verbeelding. Dit samen met het mysterieuze zorgt er voor dat de kijker nieuwsgierig de film in zich op neemt. Een heerlijke kijkers ervaring dus.

Beeld kwaliteit Zeer goed (2.35:1 anamorphic widescreen)
Geluid kwaliteit Goed (Dolby digital 5.1)
Ondertiteling Chinees / Engels