Shih Szu - Trailer & other releases
Jason Pai Piao - Color stills
Wu Yuan Chin - Original poster
Liu Li Ling - Production notes
Regisseur Mau Dui Fai - Biography & selected filmography
Productie maatschappij Shaw brothers -

Al schoppend en schreeuwend wordt Ti Yuen (Wu Yuen Chun) de gevangenis binnen gebracht. Continue roept hij dat hij onschuldig is en dat alles op een misverstand berust. Maar de mensen die hem binnen brengen kennen geen pardon en ze plaatsen hem in de dodenmans cel. Het enige wat hij zich nog herinnert is dat hij de morgen half ontkleed naast de dochter van zijn leraar wakker werd. In zijn handen hield hij een zak met juwelen die eerder ergens gestolen waren. Zijn leraar was totaal geschokt maar omdat de bewijzen er niet om liegen werd hij toch aangegeven. Niet veel later krijgt hij in zijn cel bezoek van een aantal van zijn medeleerlingen. Deze beloven hem alles te zullen doen om zijn naam te zuiveren. Maar de dagen gaan voorbij en er gebeurt helemaal niets. Weken later is Ti Yuen de waanzin nabij. Het enige wat hem nog op de been houdt is de gedachte aan zijn vriendin. Ook zij heeft hem in al die tijd niet bezocht. In zijn goedgelovigheid denkt hij dat ze hier wel haar reden voor zal hebben. Als er een aantal weken voorbij zijn krijgt hij pas weer bezoek. Wederom zijn dit zijn medeleerlingen. Ze vertellen hem dat zijn vriendin ondertussen met een ander getrouwd is. Dit geeft hem psychisch zo'n klap dat hij die zelfde avond zichzelf nog probeert op te hangen. Vanaf de eerste dag deelt hij zijn cel al met Ting Dien (Jason Pai Piao). Waarom deze man precies in de gevangenis zit is niet geheel duidelijk. Het lijkt er sterk op dat hij een groot geheim verbergt waar rechter Ling (Yuen Hua) erg graag achter wil komen. Al maanden wordt hij vreselijk gemarteld maar tot op heden heeft hij zijn geheim nog steeds weten te bewaren. Ting  denkt dus ook dat Ti Yuen gestuurd is door Ling maar als hij merkt dat hij bijna dood is verandert zijn mening. Door middel van een special soort Chi Kong weet hij de jongen in leven te houden. Samen bundelen ze hun krachten om het dodelijk geheim verborgen te houden en wraak te nemen op degene die Ti Yuen er inluisde.

Een eerder project van regisseur Mau Dui Fai die grote bekendheid kreeg door het controversiële ‘Men behind the sun’. Dat hij er geen doekjes om heen windt wordt ook in deze film bijzonder duidelijk. De sfeer is op een prettige manier erg duister en grimmig en de gevechten keihard en zonder compromis. Het verhaal wordt erg gedetailleerd verteld en de accenten liggen precies op de juiste plaats. De manier waarop het verhaal zich ontwikkeld is absoluut bijzonder. We krijgen een aantal gebeurtenissen te zien waarbij de kijker niet voorgekauwd krijgt wat hij er van moet vinden. Je mag dus zelf je eigen menig vormen en dit maakt de film erg interessant om naar te kijken. Er is dus in het verhaal geen directe 'slechte' aan te wijzen en het draait dus ook meer om de hebzucht van de mens in het algemeen. Dat mensen heel ver willen gaan om de ultieme rijkdom te bemachtigen bewijst het personage van Yuen Hua. Met dit doel begraaft hij zijn eigen dochter levend zonder ook maar een moment berouw te tonen. Maar het is niet alleen maar de slechte kant van de mens die we te zien krijgen. Dit nu juist hetgene wat het contrast zo groot maakt. Jason Pai Piao speelt de rol van een nobele zwaardvechter die, zonder het te willen, verstrengeld raakt in een strijd om een schat. Hij wordt verliefd op de dochter van een hebzuchtige rechter en dit betekend meteen ook zijn ondergang. De manier waarop hij er als afgeleefde gevangene uitziet is werkelijk subliem. Zijn haar zit totaal door elkaar en vorm een soort dichte bos om zijn hoofd. Zijn gezicht is hierdoor erg moeilijk zichtbaar en dit voegt behoorlijk toe aan zijn personage. Om het nog mooier te maken heeft hij de tijd die hij vast zat goed benut. Zijn kung fu training heeft hij voltooid en hij is ondertussen bijna onverslaanbaar. Door de wrede martelingen die hij heeft moeten ondergaan is zijn pijngrens ook nog eens behoorlijk op gekrikt. Deze martelingen zijn net als de rest van de film erg wreed. Zo wordt zijn rug terwijl hij in de lucht hangt even gebroken en mag hij plaats nemen op een stoel met een gat. Wat er op deze stoel gebeurd is iets wat ik liever niet omschrijf. Echt een kung fu film durf ik ‘A deadly secret’ niet te noemen. De aanwezig gevechten zijn wel van hoog niveau. Niet vreemd als je bedenkt dat Wu Yuen Chun in de zelfde opera groep heeft gezeten als Jackie Chan, Sammo Hung en Yuen biao. Veel wordt er met zwaarden gevochten maar er zitten ook een aantal ongewapende gevechten in verwerkt. Acrobatiek is zeker ook aanwezig maar hetgene wat het geen kung fu film maakt is de hoeveelheid gevechten. Dit zijn er gewoon te weinig en de nadruk ligt dus ook meer op het verhaal. Wat mij betreft is alles in de film dik in orde. Een indrukwekkend verhaal met goed uitgewerkte personages, mooie gevechten en een hele duistere sfeer. ‘A deadly secret’ is het best te omschrijven als een combinatie tussen ‘Intimate confessions of a Chinese coutisan’ en ‘Five deadly venoms’. Een lekker duistere topper uit de shaw studio’s die je echt niet mag missen.

Beeld kwaliteit Goed (2.35:1 Anamorphic)
Geluid kwaliteit Goed Dolby digital
Ondertiteling Chinees / Engels