Ku Chin - UK trailer
Hsu Feng -
Regisseur Sung Ting Mei -

Helaas geen link beschikbaar

Speelduur 86:03 mins -
Prod. maatschappij Fortuna films -

Acht jaar geleden vond er een slachting plaats onder de kung fu scholen. De daders waren drie meesters met elk hun eigen duivelse techniek. Kennelijk was na deze daad hun bloeddorst gelest. Stuk voor stuk gingen ze hun eigen weg en niemand wist waar ze naar toe gegaan zijn. Nu komt het nieuws naar buiten dat ze zich aan gaan sluiten bij een man die bekend staat als 'The master' (Kon Tak Mun). Deze samenwerking zou desastreuze gevolgen hebben voor iedereen in China. 'The master' is namelijk niet een van de vriendelijkste. Zijn bende staat bekend als de meest wrede en meedogenloze. Zelfs twee van zijn partners zien dit niet zitten. Natuurlijk hebben ze beiden hun eigen egoïstische motief. Omdat ze zelf niet bij machten zijn dit drietal te stoppen besluit ze hulp in te roepen. Ze doet dit bij Lung Fei Yung (Wang Yu). Deze man staat bekend om zijn zilveren speer en de onverslaanbare manier waarop hij deze hanteert. Na overleg over de prijs gaat hij op weg om de drie mannen te bevechten. De strijd die volgt is bloederig en gewelddadig. Echter had Lung Fei Yung nooit kunnen verwachten dat dit het begin was van een heleboel ellende. 'The master' accepteert namelijk niet zomaar dat zijn handlangers vermoord zijn. Onmiddellijk zet hij een ander plan in werking. Hierbij raakt hij Lung Fei Yung onbedoeld. Al tijden heeft deze namelijk een relatie Hsiao Lan (Hsu Feng). Zij is de dochter van een legendarische wapen maken. Om deze man aan het werk te krijgen ontvoert 'The master' deze dochter. Het resultaat is dat Lung Fei Yung het niet alleen tegen 'The master' op mag nemen maar ook nog eens tegen een soort vliegende cirkelzaag des doos. Een wapen wat alles en iedereen wat hij op zijn pad tegen komt vernietigd.

Bij het zien van afbeeldingen uit de film 'Deadly silver spear' gaat bijna elke kung fu film minnend hart sneller kloppen. Oude meesters met lange witte haren, typerende achtergronden, glimmende wapens en natuurlijk Jimmy Wang Yu. De hoop hier met een klassieker te maken te hebben is dus ook direct aanwezig. Maar met een kung fu film weet je het natuurlijk nooit. En al helemaal met Jimmy Wang Yu kan het alle kanten op.

De film komt wat traag opgang. Althans, de beelden zijn prima maar qua verhaal en opbouw is er het één en ander vergeten. Want eigenlijk bestaan de eerste dertig minuten louter uit gevechten. Deze worden aan elkaar geplakt met minimale dialogen. Natuurlijk is er een openingsgevecht om de held te introduceren. Daarna mag de held de drie meesters bevechten. Hiervoor moet hij flink reizen maar dat word even vergeten. Het komt dus allemaal een beetje hakkerig over. Het mogen duidelijk zijn dat de tijd meer is gaan zitten in het bedenken van de gevechten en de personages. Hier is namelijk niet zo heel veel op aan the merken. Sterker nog het is allemaal bijzonder vermakelijk. De een leeft namelijk in een grot en vecht met twee grote bijlen. Hier is hij bijzonder precies mee en raakt hij altijd zijn doelwit. De ander woont vlak naast een groot meer. Deze brengt meer tijd onder water door dan er boven. De laatste omringd zichzelf graag met de dood. Hij woont in een mortuarium vol giftige beesten en lijken. Hiermee word de interesse even gewekt. Maar daarna lijkt alles terug te vallen in het standaard Wu Xia patroon. Romantiek steekt de kop op in de vorm van een blind meisje. Gelukkig word dit snel de kop in gedrukt door het gebrek aan structuur. We verzanden dus niet in een oeverloos geneuzel maar gaan gewoon verder met waar het allemaal om draait en dat is actie. Wat volgt is opeens een stuk betere gestructureerd en heeft een duidelijk doel.

Qua verhaal brengt 'Deadly silver spear' dus niets nieuws. Verder heeft het allemaal geen continuïteit en zouden het zomaar allemaal losse clips kunnen zijn. Het enige wat dit alles samen houdt zijn de zelfde acteurs in de zelfde kleding. Vreemd genoeg weet de film toch wel de juiste snaar te raken. Dit ontstaat door de bizarre personages en de aanwezigheid van een 'Flying guillotine' achtig object. Gooi hier nog een aantal liters bloed en afgehakte leden maten bij en alles krijgt een behoorlijk hoog cult gehalte.

Over Wang Yu kan veel gezegd worden. Zijn kung fu laat te wensen en naarmate hij ouder werd veranderde zijn gedrag ook steeds meer. De fantasie sloeg op hol en zijn personages steeds gekker. Wat stabiel bleef is dat hij altijd zijn ziel en zaligheid in zijn spel stopte. Hij is een bijzonder intense acteur met een opvallend charisma. Hier hoeft hij eigenlijk niet zo heel veel te doen. Hij heeft maar weinig dialoog en kijkt een beetje nors om zich heen en dat is voldoende. Hiermee weet hij toch een overtuigende rol neer te zetten. Natuurlijk komt dit ook doordat hij ondersteund word door een aantal sterke acteurs. Hier is een goede balans in gevonden. Kon Tak Mun, Kon Jan Pang en Hsu Feng zorgen voor het acteerwerk (voor zover dit nodig is) en Chang Yi voor de kung Fu.

Chang Yi tegen over Wang Yu zetten is een goede keuze geweest. Deze man strijkt de gebreken van Wang Yu helemaal glad. Het eind gevecht is dus ook bijzonder verassend geworden. Speer tegen hellebaard is een combinatie die je niet al te vaak ziet. Chang Yi laat zien het wapen absoluut meester te zijn. Natuurlijk moeten we de hand van Liu Chia Yung hierin ook niet uitvlakken. Hij was de choreograaf en weet een creatief en boeiend slot te maken. In het eind gevecht zit werkelijk alles verwerkt. Verborgen vallen, brandende touwen en de vliegende cirkelzaag des doods. Dit maakt de film opeens een stuk interessanter.

Qua sets doet het geheel een beetje denken aan een vroege Shaw set. Claustrofobische binnensets in combinatie met bestaande locaties. We gaan van bossen naar meren en door naar besneeuwde bergen. Werkelijk alles passeert hier de revue.

Als je begint aan 'Deadly silver spear' heb je in eerste instantie het idee in een behoorlijk standaard film beland bent. Langzaam maar zeker word duidelijk dat dit niet helemaal het geval is. Alles ontwikkeld zich langzaam tot een behoorlijk hoog cult gehalte. Het eindgevecht is daarbij het hoogtepunt en meteen een reden om de film te kijken. Wil je echter iets met een beetje inhoud en logica zien dan ben je hier verkeerd. De regisseur heeft zich enkel met de scènes individueel bezig gehouden. Hij realiseerde zich waarschijnlijk aan de montage tafel pas dat het ook nog een geheel moest gaan vormen.

Op deze Eastern heroes dvd zijn een aantal extra's aanwezig. De eerste in een interview met Wang Yu. Deze duurt een minuut of drie en bestaand hoofdzakelijk uit beelden uit zijn films. Zo af en toe is Wang Yu in beeld om even iets te vertellen. Voor de mensen die de film nog niet gezien hebben is er een vechtscene aanwezig uit de film 'Double, double crosser'. Het gaat hier om een gevecht uit het midden van de film en de duur is iets meer dan drie minuten. Door zelf met de afstandsbediening door te drukken kan je een toer nemen door de Duitse lobbycards van de film. Allemaal mooie momenten uit de film die op heldere foto's te zien zijn. Omdat de originele trailer niet beschikbaar was maakte Eastern heroes zijn eigen trailer, ook deze is aanwezig. Voor de geïnteresseerde zijn er geschreven biografieën aanwezig van Wang Yu, Chang Yi en Liu Chia Yung.

Uitgever Eastern heroes video