Als Wu Sun (Ti Lung) ergens in gelooft dan is het
wel in rechtvaardigheid. Dit gaat zelfs zo ver dat hij zonder
problemen de straf voor zijn eigen daden accepteert. Moord met
voorbedachte rade is natuurlijk niet niets. Maar Wu Sun zag geen
andere optie dan het vermoorden van zijn overspelige schoonzus
en haar corrupte vriend. Beiden waren verantwoordelijk voor de
dood van zijn broer en dit kon niet ongestraft blijven. Na deze
gruweldaad liet hij zich zonder problemen boeien en afvoeren. De
reis naar de gevangenis is lang. Ook tijdens deze reis laat hij
meerdere malen zijn gevoel van rechtvaardigheid spreken. Hij
treedt op als beschermheer van zijn bewakers en slaat zelfs een
poging tot vluchten af. Eenmaal in de gevangenis ontdekt hij dat
hij een aardige voorkeursbehandeling krijgt. Verbaasd hierover
eist hij degene te spreken die hier verantwoordelijk voor is.
Niet veel later blijkt dat Shih En (Tien Ching), de zoon van de
gevangenis directeur, hier verantwoordelijk voor was. Graag zou
hij de hulp van Wu Sun inroepen om zijn positie in het plaatsje
'Delightful forest' terug te krijgen. Nog niet zo lang geleden
werd hij hier namelijk van de troon gestoten door Chang Chun (Chu
Mu). Deze reus is enorm krachtig en behandelt de mensen uit de
stad als zijn bedienden. Iedereen leeft nu dus ook in angst en
verdriet. Natuurlijk laat Wu Sun zijn rechtvaardigheidsgevoel
wederom spreken. Hij belooft aan Shih En dat hij er voor zal
zorgen dat hij snel zijn positie terug zal krijgen. Er is alleen
wel een ding waar voor gezorgd moet worden. Wu Sun wil lopend
naar de stad en in iedere herberg die ze tegen komen wil hij
drie kommen wijn drinken. Shih En is bijzonder verbaasd door
deze eisen. Hij is bang dat Wu Sun te vermoeid en dronken zal
zijn om te vechten als hij aankomt. Wat hij ook probeert Wu Sun
is niet op andere gedachten te brengen. Er zit dus ook niets
anders op dan op deze manier aan de reis te beginnen.
Het boek 'Outlaws of the Marsh' vormde de
basis voor vele films. De meest bekende zijn wel 'The water
margin' en 'All men are brothers'. Maar ook 'The amorous lotus
pan' en 'Tiger killer' vinden hun basis in dit boek. Voor 'The
delightful forest' geldt hetzelfde. Het is eigenlijk een vervolg
op 'Tiger killer' maar het bijzondere is dat ze niet op deze
manier gemaakt zijn. 'The delightful forest' werd namelijk tien
jaar eerder gemaakt. Gek genoeg speelt Ti Lung wel in beide de
hoofdrol. Op een of andere manier is hij hier verwant mee
geraakt.
Het verhaal heeft eigenlijk niet zo heel veel
om het lijf. Het handelt volgens het principe: held redt mensen
en wordt er daarna vreselijk ingeluisd. Het geven van diepgang
aan de personages is enigszins vergeten. Misschien begrijpelijk
want bijna iedereen is China is bekend met de personages waar de
film over vertelt. Helaas is het verhaal voor westerlingen
behoorlijk rechtlijnig. De opbouw daarentegen is wel weer erg
sterk. Het begin is erg mysterieus en vol met spanning. Er
worden heel duidelijk vragen bij de kijker opgeroepen waarop de
antwoorden lang uit blijven. Als de eerste situatie zich
opgelost heeft dient de volgende zich aan en ga zo maar door.
Verder is de sfeer ook erg goed. Het komt allemaal erg duister
en losgeslagen over. Vooral het stadje genaamd Deligtful forest.
Vergelijkbaar met Las Vegas mag alles en is niets te dol. Het
personage van Ti Lung is ook nog eens zo arrogant en
rechtvaardig dat het allemaal wel erg koel wordt. Typische Chang
Cheh perikelen dus. Er moet hier alleen wel gezegd worden dat
hij assistentie heeft gehad van Pao Hsueh Li. Iets wat meerdere
malen voor kwam in zijn carrière.
Één ding valt eigenlijk meteen op aan de film
en dat is de soundtrack. Tijden de titel credits wordt muziek
gebruikt van 'Once upon a time in the west'. Vreemd genoeg past
dit er erg goed in. Het geeft de film een aparte melodramatische
sfeer mee die niet misstaat. Gek genoeg blijft het niet alleen
bij dit nummer. Meerdere malen komen er muziekstukken uit de
eerder genoemde film terug. Maar ook wordt er muziek gebruikt
uit 'Duck you sucker'. Nu is het niet vreemd dat er in een
Hongkong film western muziek gebruikt wordt. Wat alleen zo apart
is, is dat de Shaw studios dit hebben gedaan. Het is niet
helemaal duidelijk of dit bij de oorspronkelijke bioscoop
releases ook het geval was. Bij de Engelse gedubde versie is het
in ieder geval niet zo.
Wat kung fu betreft is de film dik in orde. We
knallen er meteen in met een gevecht tussen Ti Lung en Liu Chia
Yung. Het gaat hard tegen hard en het is meteen duidelijk dat er
pas gestopt wordt als er een niet meer ademt. De choreografie is
van hoog niveau. Niet geheel vreemd want het waren maar liefst
vier choreografen die hun medewerking verleenden. Als je dan ook
nog bedenkt dat zowel Liu Chia Liang en Tong Gaai tot de beste
van het genre behoren kan het al bijna niet meer stuk. Het is
echter niet zo dat we hier met een non-stop knok film te maken
hebben. Na de introductie wordt het lange tijd rustig. Maar als
er dan na een uur weer begonnen wordt, gaat het helemaal los. Ti
Lung neemt het in zijn eentje op tegen een enorme meerderheid.
Alsof dat nog niet genoeg is doet hij dit ook nog met beide
handen geboeid. Meestal is dit op de traditionele Chinese
manier. Ingepakt in een soort verzegelde mobiele schandpaal weet
hij zich toch nog te redden. Zoals het een goede Chang Cheh uit
het begin van de jaren zeventig betaamt, gaat dit alles gepaard
met enorme hoeveelheden vloeibaar rood. Alles en iedereen wordt
hier mee besmeurd en er is zelfs nog genoeg over om de muren te
bekladden met Chinese graffiti.
Ti Lung weet zijn personage aardig te dragen.
Dit ondanks zijn jonge leeftijd. Het is alleen wel zo als je
'Tiger killer' (van tien jaar later waarin hij hetzelfde
personage speelt) er naast legt hij daarin veel beter overkomt.
De rol die hij hier neerzet vraagt eigenlijk om een ouder
persoon. De eerlijkheid gebiedt mij om te bekennen dat er niet
echt iemand was in die periode die het beter had kunnen doen dan
Ti Lung. De rest van de cast van de film doet het prima maar
helaas is er niemand die echt een verpletterende indruk achter
laat.
'Delightful forest' behoort tot de betere Shaw
film uit het begin van de jaren zeventig. Perfect is hij niet
maar toch laat hij een behoorlijke indruk achter. De sfeer is
namelijk erg goed en Chang Cheh weet zijn publiek altijd weer
erg prettig te bespelen. Het enige wat er eigenlijk op aan te
merken is, is dat de personages wat meer diepgang hadden kunnen
krijgen. Maar door het geweldige eindgevecht kan je dit zonder
problemen wegstrepen.