Tien Chun - Other releases
Yu Feng - Color stills
Lee Man Tai - Original poster
Liu Chia Yung - Biography & selected filmography
Regisseur Chang Cheh - Pao Hsueh Li - Production notes
Speelduur 92:01 mins -

Als Wu Sun (Ti Lung) ergens in gelooft dan is het wel in rechtvaardigheid. Dit gaat zelfs zo ver dat hij zonder problemen de straf voor zijn eigen daden accepteert. Moord met voorbedachte rade is natuurlijk niet niets. Maar Wu Sun zag geen andere optie dan het vermoorden van zijn overspelige schoonzus en haar corrupte vriend. Beiden waren verantwoordelijk voor de dood van zijn broer en dit kon niet ongestraft blijven. Na deze gruweldaad liet hij zich zonder problemen boeien en afvoeren. De reis naar de gevangenis is lang. Ook tijdens deze reis laat hij meerdere malen zijn gevoel van rechtvaardigheid spreken. Hij treedt op als beschermheer van zijn bewakers en slaat zelfs een poging tot vluchten af. Eenmaal in de gevangenis ontdekt hij dat hij een aardige voorkeursbehandeling krijgt. Verbaasd hierover eist hij degene te spreken die hier verantwoordelijk voor is. Niet veel later blijkt dat Shih En (Tien Ching), de zoon van de gevangenis directeur, hier verantwoordelijk voor was. Graag zou hij de hulp van Wu Sun inroepen om zijn positie in het plaatsje 'Delightful forest' terug te krijgen. Nog niet zo lang geleden werd hij hier namelijk van de troon gestoten door Chang Chun (Chu Mu). Deze reus is enorm krachtig en behandelt de mensen uit de stad als zijn bedienden. Iedereen leeft nu dus ook in angst en verdriet. Natuurlijk laat Wu Sun zijn rechtvaardigheidsgevoel wederom spreken. Hij belooft aan Shih En dat hij er voor zal zorgen dat hij snel zijn positie terug zal krijgen. Er is alleen wel een ding waar voor gezorgd moet worden. Wu Sun wil lopend naar de stad en in iedere herberg die ze tegen komen wil hij drie kommen wijn drinken. Shih En is bijzonder verbaasd door deze eisen. Hij is bang dat Wu Sun te vermoeid en dronken zal zijn om te vechten als hij aankomt. Wat hij ook probeert Wu Sun is niet op andere gedachten te brengen. Er zit dus ook niets anders op dan op deze manier aan de reis te beginnen.

Het boek 'Outlaws of the Marsh' vormde de basis voor vele films. De meest bekende zijn wel 'The water margin' en 'All men are brothers'. Maar ook 'The amorous lotus pan' en 'Tiger killer' vinden hun basis in dit boek. Voor 'The delightful forest' geldt hetzelfde. Het is eigenlijk een vervolg op 'Tiger killer' maar het bijzondere is dat ze niet op deze manier gemaakt zijn. 'The delightful forest' werd namelijk tien jaar eerder gemaakt. Gek genoeg speelt Ti Lung wel in beide de hoofdrol. Op een of andere manier is hij hier verwant mee geraakt.

Het verhaal heeft eigenlijk niet zo heel veel om het lijf. Het handelt volgens het principe: held redt mensen en wordt er daarna vreselijk ingeluisd. Het geven van diepgang aan de personages is enigszins vergeten. Misschien begrijpelijk want bijna iedereen is China is bekend met de personages waar de film over vertelt. Helaas is het verhaal voor westerlingen behoorlijk rechtlijnig. De opbouw daarentegen is wel weer erg sterk. Het begin is erg mysterieus en vol met spanning. Er worden heel duidelijk vragen bij de kijker opgeroepen waarop de antwoorden lang uit blijven. Als de eerste situatie zich opgelost heeft dient de volgende zich aan en ga zo maar door. Verder is de sfeer ook erg goed. Het komt allemaal erg duister en losgeslagen over. Vooral het stadje genaamd Deligtful forest. Vergelijkbaar met Las Vegas mag alles en is niets te dol. Het personage van Ti Lung is ook nog eens zo arrogant en rechtvaardig dat het allemaal wel erg koel wordt. Typische Chang Cheh perikelen dus. Er moet hier alleen wel gezegd worden dat hij assistentie heeft gehad van Pao Hsueh Li. Iets wat meerdere malen voor kwam in zijn carrière.

Één ding valt eigenlijk meteen op aan de film en dat is de soundtrack. Tijden de titel credits wordt muziek gebruikt van 'Once upon a time in the west'. Vreemd genoeg past dit er erg goed in. Het geeft de film een aparte melodramatische sfeer mee die niet misstaat. Gek genoeg blijft het niet alleen bij dit nummer. Meerdere malen komen er muziekstukken uit de eerder genoemde film terug. Maar ook wordt er muziek gebruikt uit 'Duck you sucker'. Nu is het niet vreemd dat er in een Hongkong film western muziek gebruikt wordt. Wat alleen zo apart is, is dat de Shaw studios dit hebben gedaan.  Het is niet helemaal duidelijk of dit bij de oorspronkelijke bioscoop releases ook het geval was. Bij de Engelse gedubde versie is het in ieder geval niet zo.

Wat kung fu betreft is de film dik in orde. We knallen er meteen in met een gevecht tussen Ti Lung en Liu Chia Yung. Het gaat hard tegen hard en het is meteen duidelijk dat er pas gestopt wordt als er een niet meer ademt. De choreografie is van hoog niveau. Niet geheel vreemd want het waren maar liefst vier choreografen die hun medewerking verleenden. Als je dan ook nog bedenkt dat zowel Liu Chia Liang en Tong Gaai tot de beste van het genre behoren kan het al bijna niet meer stuk. Het is echter niet zo dat we hier met een non-stop knok film te maken hebben. Na de introductie wordt het lange tijd rustig. Maar als er dan na een uur weer begonnen wordt, gaat het helemaal los. Ti Lung neemt het in zijn eentje op tegen een enorme meerderheid. Alsof dat nog niet genoeg is doet hij dit ook nog met beide handen geboeid. Meestal is dit op de traditionele Chinese manier. Ingepakt in een soort verzegelde mobiele schandpaal weet hij zich toch nog te redden. Zoals het een goede Chang Cheh uit het begin van de jaren zeventig betaamt, gaat dit alles gepaard met enorme hoeveelheden vloeibaar rood. Alles en iedereen wordt hier mee besmeurd en er is zelfs nog genoeg over om de muren te bekladden met Chinese graffiti.

Ti Lung weet zijn personage aardig te dragen. Dit ondanks zijn jonge leeftijd. Het is alleen wel zo als je 'Tiger killer' (van tien jaar later waarin hij hetzelfde personage speelt) er naast legt hij daarin veel beter overkomt. De rol die hij hier neerzet vraagt eigenlijk om een ouder persoon. De eerlijkheid gebiedt mij om te bekennen dat er niet echt iemand was in die periode die het beter had kunnen doen dan Ti Lung. De rest van de cast van de film doet het prima maar helaas is er niemand die echt een verpletterende indruk achter laat.

'Delightful forest' behoort tot de betere Shaw film uit het begin van de jaren zeventig. Perfect is hij niet maar toch laat hij een behoorlijke indruk achter. De sfeer is namelijk erg goed en Chang Cheh weet zijn publiek altijd weer erg prettig te bespelen. Het enige wat er eigenlijk op aan te merken is, is dat de personages wat meer diepgang hadden kunnen krijgen. Maar door het geweldige eindgevecht kan je dit zonder problemen wegstrepen.

Uitgever International video limited