Het leven is voor Tam (Aaron kwok) nooit
iets geweest wat zonder problemen was. Hij verloor op zeer jonge
leeftijd zijn ouders en groeide hierdoor op als wees. Nu woont hij in
het Chinese gedeelte van Bangkok. Hij verdient zijn geld door zich te
verhuren als privé detective. Niet echt een baan die voor stabiliteit
zorgt. Financieel is het dus hangen en wurgen maar als Tam een ding
geleerd heeft is het wel voor zich zelf zorgen. Zijn vriend Chak (Liu
Kai-Chi) helpt hem gelukkig regelmatig een handje. Dit gaat op twee
manieren. Chak is namelijk politie chef en als Tam vragen heeft helpt
hij hem graag. Tevens zorgt hij voor psychische ondersteuning en
fungeert hij als een soort oudere broer. Op een ochtend wordt plots de
hele boel overhoop gegooid. Tam krijgt een bezoekje van Lung (Shing
Fui-On). Deze wat oudere man is door zijn overmatig drank gebruik niet
echt serieus te nemen. Om deze reden laat Tam hem in eerste instantie
ook lekker kletsen. Hij heeft het over een vrouw die achter hem aan zit
en hem wil doden. Vervolgens laat hij een foto zien en vraagt Tam haar
op te sporen. Tam voelt hier weinig voor maar als Lung een pak geld
neerlegt verandert dit. Hij accepteert de foto, negeert het rare gedrag
van Lung en begint aan zijn klus. Al vrij snel komt hij erachter dat de
vrouw Sum (Natthasinee Pinyopiyavid) heet. Hij krijgt zelfs te horen
waar ze woont. Een bezoek aan de woning doet blijken dat ze niet thuis
is en dit al enige tijd niet geweest is. Via een bezoeker van een
Mahjong huis krijgt hij een nieuwe tip. Alleen als hij dit huis bezoekt
doet hij een nogal schokkende ontdekking. Hij treft hier het lijk aan
van een man die zich heeft opgehangen. Voor Tam lijkt dit geen gewone
zelfmoord te zijn en hij stort zich helemaal op het onderzoek. Maar wat
hij ook doet, iedere volgende betrokkenen is dood voor hij ze kan
ondervragen.
De laatste creatieve uitingen van de
gebroeders Pang liepen uit op een teleurstelling. Visueel- en spanning
technische gezien was 'The messengers' prima in orde. Helaas waren de
personages nogal vlak en zat het verhaal vol met gaten. Waarschijnlijk
was dit te wijten aan de taal. De mannen zijn het Engels gewoon niet
meester en hierdoor schoten ze te kort. Op zich een positief bericht
want laten we eerlijk zijn we hebben ze liever in Hongkong. Voor hun
nieuwste film 'The detective' nam Oxide Pang het roer alleen in handen.
Zijn jacht naar vernieuwing gaat door en dus is dit maal niet horror het
genre. Hij neemt ons mee in een mysterieuze triller waarbij alles draait
om het vinden van een vrouw.
De film begint heel relaxed en de sfeer
is eigenlijk meteen goed. We krijgen Aaron Kwok te zien in een wat
rommelige woning en er klinkt een melig deuntje. Hij gaat lekker zijn
dagelijkse gang en er lijkt nog niets te gebeuren. Hier komt verandering
in als er zich een verwarde man meldt. Hiermee start het werkelijke
verhaal en de zoektocht naar een vrouw. Wat in het begin een normale
detective lijkt te worden verandert al snel van sfeer. Het is allemaal
wat duisterder en de opbouw in spanning is enorm. Oxide Pang krijgt het
voor elkaar om behoorlijk heftige schrikeffecten op te wekken. Deze doen
dubbel goed hun werk omdat je ze eigenlijk niet verwacht. Het is geen
horror film maar toch worden er technieken uit dit genre toegepast. Het
resultaat hiervan is verfrissend en werkt enorm op je nieuwsgierigheid.
Want naast dat je enorm graag wil weten wat er gaande is wordt je ook op
het puntje van je stoel gehouden door de beelden. Dit doet iets met je
emoties. Het is een combinatie waardoor je een stuk makkelijker ten
prooi valt aan de schrik effecten. Het verhaal zit sluitend in elkaar.
Het is een puzzel waarbij foto's de leidraad zijn. De kracht zit zich
hoofdzakelijk in de opbouw. Maar als iets zo sterk in elkaar zit ligt op
de loer dat de eindconclusie tegen valt. Echt van een super climax is er
niet te spreken. Maar de weg hiernaar toe is zo vermakelijk en spannend
dat het eigenlijk niet uitmaakt.
De personages zijn wel wat oppervlakkig
maar ze lijken op natuurlijke wijze met elkaar om te gaan. Het mooie is
dat het heel realistische lijkt. Gewoon hele normale personen en geen
overdreven gangsters of agenten. Het samenspel tussen de acteurs is erg
sterk aanwezig. Vooral Aaron Kwok en Liu Kai-Chi zijn hier debet aan.
Hun dialogen zijn heerlijk en sommige situaties erg herkenbaar. Aaron
Kwok speelt dus ook op bijzonder relaxte manier. Hij is duidelijk
volwassen geworden. Samen met deze rol en zijn vertolking in 'After this
our exile' laat hij zien dat hij nu tot de betere van Hongkong behoort.
Een andere acteur die erg verrast is
Shing Fui-On. Vanaf het moment dat deze oudgediende het beeld binnen
stapt heeft hij de aandacht. Zijn verschijning intrigeert en hij weet
dit enorm uit te buiten. Verder leveren alle acteurs in de bijrollen een
prima prestatie. De gehele film is opgenomen op locatie in Bangkok. Toch
is de sfeer heel erg Chinees. Het speelt zich namelijk allemaal af in de
Chinese wijk van de stad. Bijna iedereen spreekt dus ook Chinees en
gedraagt zich chinees. Maar doordat de locaties allemaal anders zijn is
het gevoel ook heel anders. De doorgewinterde Hongkong film kijker voelt
zich ondertussen thuis in deze stad. Hier, in Bangkok ben je toch een
vreemde en dit maakt het heel anders. Hier wordt goed mee om gegaan en
de juiste elementen worden uitgelicht. Denk hierbij hoofdzakelijk aan
gebouwen en typerende straat beelden. In Hongkong zal je bijvoorbeeld
nooit een olifant op straat tegen komen.
Een actie film is 'The detective'
absoluut niet te noemen. Toch bevat hij een van de meest spectaculaire
achtervolgingsscène van 2007. De manier waarop Oxide Pang hier twee
auto's door de drukke straten laat racen is adrenaline pompend. Het
slingert, wiebelt en gaat telkens maar op een haar na goed. Om je nog
even in verwarring te brengen worden bepaalden beelden op willekeurige
volgorde hergebruikt. Maar niet alleen auto's zitten elkaar achterna.
Aaron Kwok wordt opgejaagd door een vrachtwagen en rent meerdere malen
zijn verdachten achterna.
'The detective' behoort absoluut tot de
betere films van 2007. Het verhaal is redelijk waterdicht en de
presentatie verrassend. De sfeer hangt tussen ontspannen en grimmig in
en dit is een aparte combinatie. Want naast de zeer ernstige zaken die
gebeuren is er ook ruimte voor humor. We kunnen dus zeggen dat Oxide
Pang hier een schot in de roos heeft. Hij heeft praktisch in alles de
juiste keuze gemaakt en hierdoor is een erg sterke film ontstaan.
Copyright
kungfufilms.nl (2008) |