Kenny Wong Tak-Ban -
Lau Siu-Ming -
Shing Fui-On -
Regisseur Oxide Pang Shun -
Speelduur 109:30 mins -
Prod. maatschappij Magic head -

Het leven is voor Tam (Aaron kwok) nooit iets geweest wat zonder problemen was. Hij verloor op zeer jonge leeftijd zijn ouders en groeide hierdoor op als wees. Nu woont hij in het Chinese gedeelte van Bangkok. Hij verdient zijn geld door zich te verhuren als privé detective. Niet echt een baan die voor stabiliteit zorgt. Financieel is het dus hangen en wurgen maar als Tam een ding geleerd heeft is het wel voor zich zelf zorgen. Zijn vriend Chak (Liu Kai-Chi) helpt hem gelukkig regelmatig een handje. Dit gaat op twee manieren. Chak is namelijk politie chef en als Tam vragen heeft helpt hij hem graag. Tevens zorgt hij voor psychische ondersteuning en fungeert hij als een soort oudere broer. Op een ochtend wordt plots de hele boel overhoop gegooid. Tam krijgt een bezoekje van Lung (Shing Fui-On). Deze wat oudere man is door zijn overmatig drank gebruik niet echt serieus te nemen. Om deze reden laat Tam hem in eerste instantie ook lekker kletsen. Hij heeft het over een vrouw die achter hem aan zit en hem wil doden. Vervolgens laat hij een foto zien en vraagt Tam haar op te sporen. Tam voelt hier weinig voor maar als Lung een pak geld neerlegt verandert dit. Hij accepteert de foto, negeert het rare gedrag van Lung en begint aan zijn klus. Al vrij snel komt hij erachter dat de vrouw Sum (Natthasinee Pinyopiyavid) heet. Hij krijgt zelfs te horen waar ze woont. Een bezoek aan de woning doet blijken dat ze niet thuis is en dit al enige tijd niet geweest is. Via een bezoeker van een Mahjong huis krijgt hij een nieuwe tip. Alleen als hij dit huis bezoekt doet hij een nogal schokkende ontdekking. Hij treft hier het lijk aan van een man die zich heeft opgehangen. Voor Tam lijkt dit geen gewone zelfmoord te zijn en hij stort zich helemaal op het onderzoek. Maar wat hij ook doet, iedere volgende betrokkenen is dood voor hij ze kan ondervragen.

De laatste creatieve uitingen van de gebroeders Pang liepen uit op een teleurstelling. Visueel- en spanning technische gezien was 'The messengers' prima in orde. Helaas waren de personages nogal vlak en zat het verhaal vol met gaten. Waarschijnlijk was dit te wijten aan de taal. De mannen zijn het Engels gewoon niet meester en hierdoor schoten ze te kort. Op zich een positief bericht want laten we eerlijk zijn we hebben ze liever in Hongkong. Voor hun nieuwste film 'The detective' nam Oxide Pang het roer alleen in handen. Zijn jacht naar vernieuwing gaat door en dus is dit maal niet horror het genre. Hij neemt ons mee in een mysterieuze triller waarbij alles draait om het vinden van een vrouw.

De film begint heel relaxed en de sfeer is eigenlijk meteen goed. We krijgen Aaron Kwok te zien in een wat rommelige woning en er klinkt een melig deuntje. Hij gaat lekker zijn dagelijkse gang en er lijkt nog niets te gebeuren. Hier komt verandering in als er zich een verwarde man meldt. Hiermee start het werkelijke verhaal en de zoektocht naar een vrouw. Wat in het begin een normale detective lijkt te worden verandert al snel van sfeer. Het is allemaal wat duisterder en de opbouw in spanning is enorm. Oxide Pang krijgt het voor elkaar om behoorlijk heftige schrikeffecten op te wekken. Deze doen dubbel goed hun werk omdat je ze eigenlijk niet verwacht. Het is geen horror film maar toch worden er technieken uit dit genre toegepast. Het resultaat hiervan is verfrissend en werkt enorm op je nieuwsgierigheid. Want naast dat je enorm graag wil weten wat er gaande is wordt je ook op het puntje van je stoel gehouden door de beelden. Dit doet iets met je emoties. Het is een combinatie waardoor je een stuk makkelijker ten prooi valt aan de schrik effecten. Het verhaal zit sluitend in elkaar. Het is een puzzel waarbij foto's de leidraad zijn. De kracht zit zich hoofdzakelijk in de opbouw. Maar als iets zo sterk in elkaar zit ligt op de loer dat de eindconclusie tegen valt. Echt van een super climax is er niet te spreken. Maar de weg hiernaar toe is zo vermakelijk en spannend dat het eigenlijk niet uitmaakt.

De personages zijn wel wat oppervlakkig maar ze lijken op natuurlijke wijze met elkaar om te gaan. Het mooie is dat het heel realistische lijkt. Gewoon hele normale personen en geen overdreven gangsters of agenten. Het samenspel tussen de acteurs is erg sterk aanwezig. Vooral Aaron Kwok en Liu Kai-Chi zijn hier debet aan. Hun dialogen zijn heerlijk en sommige situaties erg herkenbaar. Aaron Kwok speelt dus ook op bijzonder relaxte manier. Hij is duidelijk volwassen geworden. Samen met deze rol en zijn vertolking in 'After this our exile' laat hij zien dat hij nu tot de betere van Hongkong behoort.

Een andere acteur die erg verrast is Shing Fui-On. Vanaf het moment dat deze oudgediende het beeld binnen stapt heeft hij de aandacht. Zijn verschijning intrigeert en hij weet dit enorm uit te buiten. Verder leveren alle acteurs in de bijrollen een prima prestatie. De gehele film is opgenomen op locatie in Bangkok. Toch is de sfeer heel erg Chinees. Het speelt zich namelijk allemaal af in de Chinese wijk van de stad. Bijna iedereen spreekt dus ook Chinees en gedraagt zich chinees. Maar doordat de locaties allemaal anders zijn is het gevoel ook heel anders. De doorgewinterde Hongkong film kijker voelt zich ondertussen thuis in deze stad. Hier, in Bangkok ben je toch een vreemde en dit maakt het heel anders. Hier wordt goed mee om gegaan en de juiste elementen worden uitgelicht. Denk hierbij hoofdzakelijk aan gebouwen en typerende straat beelden. In Hongkong zal je bijvoorbeeld nooit een olifant op straat tegen komen.

Een actie film is 'The detective' absoluut niet te noemen. Toch bevat hij een van de meest spectaculaire achtervolgingsscène van 2007. De manier waarop Oxide Pang hier twee auto's door de drukke straten laat racen is adrenaline pompend. Het slingert, wiebelt en gaat telkens maar op een haar na goed. Om je nog even in verwarring te brengen worden bepaalden beelden op willekeurige volgorde hergebruikt. Maar niet alleen auto's zitten elkaar achterna. Aaron Kwok wordt opgejaagd door een vrachtwagen en rent meerdere malen zijn verdachten achterna.

'The detective' behoort absoluut tot de betere films van 2007. Het verhaal is redelijk waterdicht en de presentatie verrassend. De sfeer hangt tussen ontspannen en grimmig in en dit is een aparte combinatie. Want naast de zeer ernstige zaken die gebeuren is er ook ruimte voor humor. We kunnen dus zeggen dat Oxide Pang hier een schot in de roos heeft. Hij heeft praktisch in alles de juiste keuze gemaakt en hierdoor is een erg sterke film ontstaan.

Als extra's  vinden we de standaard zaken op deze dvd. Helaas zijn deze maar deels voorzien van ondertiteling. De Making of van net geen tien minuten heeft wel Engels onderschrift. Hierdoor is dit de meest interessante extra van de dvd. Bij de Gala primiere ontbreekt helaas ieder spoor van vertaling. Omdat het hier om ongeveer zeven minuten interviews gaat is dit allemaal niet echt boeiend. De Star files zijn redelijk beperkt. We mogen het hier doen met een opsomming van gemaakte films van Aaron Kwok, Liu Kai Chi en de gebroeders Pang. Verder spreken de trailer en de photogallery voor zich.

Beeld kwaliteit Goed (Widescreen)
Geluid kwaliteit Goed (Dolby digital 5.1 of DTS)
Uitgever Universe laser & video co