Sinds tien jaar geleden zijn vriendin van
de een op de andere dag verdween is Suen (Aaron Kwok) niet meer dezelfde. Het feit dat hij niet weet of ze dood of levend is knaagt
vreselijk aan hem. Hij ziet haar gezicht overal, hoort haar stem en kan
haar maar niet uit zijn hoofd zetten. Toch lijdt zijn werk hier niet
echt onder. Sociaal is hij alleen een wrak en niet echt prettig in de
omgang. De zaak waar hij momenteel aan werkt is het beschermen van een
getuige. De boekhouder die hij van Canada naar Hongkong moet brengen
heeft belangrijke informatie tegen Chung (Gallon Lo). Deze laatste is een
gladde gangster waar de politie maar geen grip op weet te krijgen. Hij
is ze altijd te slim af en met behulp van zijn advocaat To (ekin Cheng)
weet hij elk gat in de wet te benutten. Hij is zelfs niet te beroerd om
iemand te laten vermoorden. En zo wordt dus ook de getuigen die Suen
probeert te beschermen vermoord. De huurmoordenaar die de opdracht
uitvoerde was Coke (Daniel Wu). Hij is nogal eigenwijd en arrogant en
door het werk wat hij doet voelt hij zich een soort god. Hij beslist wie
leeft of sterft en dit geeft hem een gevoel van macht. Toch lijkt hij op
de een of andere manier betrokken bij het lot van Suen. Hij blijft hem
dus ook op afstand in de gaten houden. Suen slaat helemaal door. Niet
alleen zit hij nog steeds met het verlies van zijn vriendin maar de dood
van de getuige valt hem slecht. Als zijn collega's hem dan ook nog gaan
ondervragen slaat hij door. De zaak wordt overgedragen aan een andere
eenheid. Toch blijft hij doorgaan met zijn onderzoek. Tijdens het
schaduwen van Chung krijgt hij voor het eerst de vrouw van To (Lee Sinje)
te zien. Dit geeft hem de schok van zijn leven. Zijn egaa lijkt precies op de
vriendin die jaren geleden verdween. Vanaf dat moment kan hij haar niet
meer los laten. Hij volgt haar overal waar hij kan. Maar de zaak waar
hij aan werkte tegen Chung blijft hem volgen. Het lijkt er op dat hij
meer bij de zaak betrokken is dan hij denkt. En hoewel het lijkt dat
Coke, Suen als To niets met elkaar gemeen hebben is zowel hun verleden
als hun toekomst met elkaar verbonden.
De titel van deze film zegt eigenlijk al
een heleboel. 'Divergence' laat zich namelijk het beste uitleggen als
het feit dat mensen andere ideeën of benaderingen kunnen hebben. Nu
slaat dat niet direct op de personages van het verhaal. De titel is meer
gericht op de kijker. Regisseur Benny Chan probeert je namelijk continue
op het verkeerde been te zetten. Hij creëert situaties waarbij je eerst
denkt te begrijpen wat er aan de hand is. Pas later als je het volgende
stukje van de puzzel aangereikt krijgt snap je wat de werkelijke reden
was van de eerder getoonde actie of reactie was. Dit lukt hem aardig
goed. De enige minpunten die er te vinden zijn is dat het wat traag gaat
en dat de conclusie niet echt een schok teweeg brengt. Het is absoluut
verrassend maar het zit er de gehele film aan te komen. Als het er dan
eindelijk is dan doet het gewoon niet wat het zou moeten doen. Het
verhaal concerteert zich heel erg op emoties. Dit zijn met name de
problemen die het personage van Aaron Kwok heeft. We zien hem erg veel
mijmerend en alleen. En dit is waarin de film wat traag is. Maar net als
de aandacht een beetje begint te verslappen krijgen we een geweldige
achtervolging voor onze kiezen. Er komen niet echt veel bizarre of
riskante sprongen aan te pas. Maar toch is dit een adrenaline pompend
moment. De opzet is bijzonder spectaculair en iets wat alleen maar in de
drukke infrastructuur van Hongkong plaats kan vinden. Het gevecht wat
volgt verdiend helemaal complimenten. Aaron Kwok en Daniel Wu gaan
elkaar te lijf op een drukke markt. De bewegingen zijn realistisch maar
de duur van het gevecht gaat een klein beetje over de top. Precies wat
je van een Hongkong film in deze tijd mag verwachten. Daarna gaan we
weer terug naar het zelfde thema als de film eerder had. Toch is dit
depressieve sfeertje niet storend. Het heeft precies die lekkere doom
sfeer die doet denken aan de hoogtij dagen van deze film industrie. Aaron Kwok zet zijn rol goed neer. Je kan zijn pijn bijna voelen. Maar
nogmaals het zeurt wel wat door. Voor het dramatische effect werken
sommige scènes erg goed. Het wordt goed duidelijk dat het hem allemaal
niets meer uitmaakt. Leven of dood de pijn is hem gewoon te veel. Daniel
Wu zijn prestaties gaan steeds beter. Langzaam maar zeker begint hij
respect af te dwingen als acteur. Hij is erg overtuigend en geeft zijn
personage behoorlijk wat diepgang. Nu is Ekin Cheng altijd behoorlijk
emotieloos in zijn rollen. In 'Divergence' is dit wederom het geval.
Maar dit keer past dit erg goed bij zijn personage. Een advocaat van een
gangster kan zich natuurlijk geen emoties permitteren. Zijn kortere haar
doet hem ook erg goed. Samen met het brilletje wat hij draagt veranderd
hij hiermee in een compleet ander persoon. Ook een bijzonder sterke
punten van de film zijn het camerawerk en de composities. Bijna ieder
shot levert een mooie foto op. Het lijnen spel in combinatie met de
diepte is prachtig. Kleuren worden tot het uiterste benut en het is een
erg sfeervol geheel. De intro alleen al heeft iets bijzonders. Een vrouw
die met een paraplu de bus uitstapt. Nu lijkt dit niets bijzonders maar
doordat het van boven af gefilmd is wordt het heel bijzonder. Benny Chan
is ook niet vies van het gebruiken van kleine digitale toevoegingen. Hij
slaat hier niet in door maar soms lijkt een beeld niet helemaal te
kloppen. Het is lastig om dat even snel aan te wijzen waar het hem dan
precies in zit. Buiten de hoofdverhaal lijn zitten er nog diverse
subplots in het verhaal verwerkt. De film begint met een wurgmoord op
een kleine crimineel. Hier wordt eigenlijk verder geen aandacht meer aan
besteed. Toch is dit essentieel voor het verhaal. Verder worden er
allerlei kleine zaken uit het leven van de hoofdpersonen behandeld. 'Divergence'
is absoluut een film die blijft hangen en het waard is om een tweede
keer te kijken. Helaas brengt de eind conclusie niet de schok te weeg
die zou moeten maar toch behoort deze film in de top tien van 2005. Copyright
kungfufilms.nl (2005) |