Cheung Siu-Fai - Outtakes
Pei Pei Wei-Ying - Behind the scenes
Lam Suet - Deleted scenes
Regisseur Soi Cheang - Audio commentary
Speelduur 108 mins -
Prod. maatschappij Art port -

Via de haven van Hongkong komt er regelmatig allerlei gespuis de stad in. De controle is hier slecht en zo weet ook Pang (Edison Chen) binnen te komen. Hij is als wees opgegroeid in Cambodja en is nu hier om een opdracht uit te voeren. Op het eerste gezicht lijkt Pang een hele naïeve plattelands jongen. Zonder ook maar een woord te zeggen stapt hij zoals afgesproken in de taxi die al klaar staat. De chauffeur geeft hem een briefje en wat geld en rijdt hem daarna naar de plaats van bestemming. Hier stapt Pang uit en loopt rustig het restaurant binnen. Ongemakkelijk omdat hij de taal en de gewoontes niet beheerst besteld hij een maaltijd. De tijd om te eten heeft hij niet. Niet veel later komt zijn doelwit binnen. Toch eet hij alles op wat er op tafel gezet is. Met zijn mond nog vol staat hij op. In koele bloede pakt hij zijn pistool en schiet een groot aantal kogels in de vrouw die de gekregen foto als zijn doelwit aanwijst. Daarna loopt hij rustig het restaurant uit en verdwijnt in de nacht. Niet veel later is het politie team ter plaatse. Onder leiding van Sum (Cheung Siu-Fai) beginnen ze aan hun onderzoek. Zoals altijd is Ti Wai (Sam Lee) wat later. Ongeïnteresseerd loopt hij het restaurant binnen om vervolgens op zijn donder van Sum te krijgen. Het lijkt hem echter maar weinig te deren. Na een tweede woordenwisseling brengt zijn partner hem naar buiten. Hier weet hij door een beetje mazzel Pang op het spoor te komen en hem zelfs te arresteren. Alleen de prijs die ze hier voor moeten betalen is nogal hoog. Ti Wai zijn partner vind hierbij namelijk de dood. Dit maakt de hele situatie behoorlijk persoonlijk voor Ti Wai. En als Pang nog geen tien minuten later ook nog eens weet te ontsnappen heeft hij maar een doel. Deze moordenaar moet koste wat kost gestopt worden.

Met als uitgangspunt dat ieder wezen overleeft ten koste van andere wezens maakte regisseur Soi Cheang deze bijzonder duistere thriller. Er wordt een kant getoond van Hongkong films die in geen jaren meer te zien was. Rauw, gewelddadig, keihard en vol van haat en wraak. Maar 'Dog bite dog' biedt ook nog eens een bijzonder visuele stijl en laat zien dat de babyface/pop acteur, Edison Chen tot veel meer in staat is.

Door de manier waarop het verhaal opbouwt wordt je volkomen op het verkeerde been gezet. Personage die glashelder lijken, blijken toch heel anders in elkaar te zitten. Stukje bij beetje worden er lagen verwijderd. Hierdoor groeit de film steeds meer en bied het telkens een andere invalshoek. Er wordt dus ook van alles bij het simpele boef-en-politie verhaal gehaald.  Er wordt terug gegrepen in het verleden om het verhaal te versterken. En stukje bij beetje krijgt het geheel meer diepgang. Ook is er een deel romantiek door het verhaal gemengd. Normaal gesproken zou dit niet echt passen in een film als deze. Maar de manier waarop het gebracht wordt veroorzaakt geen problemen. Het gaat om een soort onhandige kalverliefde die uit nood geboren word. Twee verloren zielen die in elkaar een uitweg zien. Het bijzondere van het geheel is dat er niet echt te bepalen is voor wie je sympathie moet hebben. De mensen waar het om gaat hebben stuk voor stuk hun reden om te zijn wat ze zijn. Maar een ding is overduidelijk. Iedereen die zo een bak ellende over zich heel krijgt veranderd in een beest. En dat is waar 'Dog bite dog' uiteindelijk naar toe gaat. Het gaat om twee dolle honden die achter elkaar aan zitten tot het bittere einde. De weg hiernaartoe is voortreffelijk. Maar het moeilijkste blijft natuurlijk om een film die zo geweldig opbouwt een goed einde te geven. Helaas lukt dit niet helemaal. Het gekozen slot gaat misschien net even iets te ver. De boodschap die het meebrengt is duidelijk en passend maar bevreemt nogal. Hierdoor blijft de kijker met een nogal dubbel gevoel zitten.

De verrassing is de beste aanval is een van de motto's van de film. Hiermee weet de film dus ook enorm te shockeren. Keer op keer krijg je het idee van: 'He, deed hij dat nu echt'. Dit zit hem vooral in het emotieloos moorden van Pang. Het respect voor levende wezens is bij hem dus ook ver te zoeken. Voor Ti Wai is dit precies anders om. Hij probeert juist grip op het leven te krijgen. Maar op de een of andere manier wil dit maar niet lukken. Deze twee personages worden lijnrecht op elkaar gezet. Het resultaat hiervan is een keiharde brok actie. Patstellingen met een gruwelijke afloop of vuist gevechten die onmenselijk lijken. De technieken die hierbij gebruikt worden om spanning op te bouwen doen een beetje denken aan een horror film. Mysterie en verrassing is hierbij de grote kracht bron. Muziek speelt ook een belangrijke rol. Het is een vreemde combinatie van koor muziek en bijgeluiden. Geluiden die je eigenlijk alleen hoort op momenten van stress. Wanneer je zintuigen enorm vertrekt worden door adrenaline. Dit gaat van bonken tot kraken naar scheurend metaal. Deze manier om spanning op te bouwen is nieuw voor een actie film en het werkt  goed. Natuurlijk helpen de duistere beelden en sfeer ook een handje.

Op gezellige plekken wordt er niet gefilmd. Het meest opvallend is de grote vuilnisbelt. Maar een ziekenhuis of de woning van een drugsverslaafde levert ook geen vrolijke achtergrond. Natuurlijk werd er ook veel in de straten van Hongkong gefilmd. Hiervoor zijn de meest grauwe en kleurloze plekken uitgekozen. Veel beton, nauwe straatjes en zelfs een half gesloopt gebouw. Maar als alle donkere plekken van Hongkong gebruikt zijn wordt er overgegaan naar Cambodja. Althans volgens de film dan. In werkelijkheid werd dit alles gefilmd in Thailand. Deels doet dit allemaal wat vrolijker aan. Maar ook hier blijft de duisternis overheersen.

Als er een ding een groot compliment verdient in deze film dan zijn het de acteurs wel. Sam Lee behoort tot een van de beste acteurs van Hongkong. En ook hier levert hij voortreffelijk werk. Zijn personage komt enorm geloofwaardig over. Maar de grote verrassing van de film is Edison Chen. Normaal gesproken zien we hem in lichte en vrolijke rollen. De makers namen dus ook een enorm risico door hem in deze duisternis te betrekken. Zonder afbraak te doen aan zichzelf brengt hij dit personage tot leven. Hij behoudt die zachte uitstraling en weet toch meedogenloos en beangstigend over te komen. Voor Pei Pei Wei-Ying was dit haar eerste film rol. Erg veel tekst heeft ze niet. Maar de manier waarop ze deze non-verbale rol neer zet is erg bijzonder. Haar personage is namelijk nogal gecompliceerd. Een meisje wat in haar jeugd behoorlijk beschadigd en misbruikt is. Het enige wat ze nu zoekt is liefde. De rest van de acteurs doen absoluut niet onder bij deze drie. Alleen hun rollen zijn minder groot. Dit neemt niet weg dat ze essentieel zijn voor het verhaal.

Als we het over de verrassing van 2006 hebben dan is 'Dog bite dog' absoluut de film die als eerste genoemd moet worden. Dit is een Hongkong film zoals het hoort. Over de top, brutaal en keihard. Het schetst een duister verhaal over hoever een mens zal gaan als je hem maar genoeg pusht. Regisseur Soi Cheang Pou-Soi weet dit allemaal schitterend in beeld te brengen. Het enige wat hem niet lukt is het allemaal op passende wijze tot een eind te brengen. Alleen dit is vrij makkelijk te vergeven gezien het hoge niveau van de rest van de film. We kunnen dus ook zonder enige moeite stellen dat iedere Hongkong film liefhebber deze film gezien moet hebben.

Deze DVD van Joysales komt in een slipcase met twee postkaarten er bij. Niet echt super spectaculair maar de tweede DVD maakt het moeite waard. Hierop zijn namelijk behoorlijk wat Engels ondertitelde extra's terug te vinden. Opvallend is wel dat het allemaal wat omsamenhangend gepresenteerd wordt. Het lijkt er op dat alles een beetje op een grote hoop geveegd is. Alle gesprekken bij elkaar, alle bloopers bij elkaar, niet gebruikte scènes bij elkaar enz, enz. Nu is dat vrij normaal. Maar in dit geval is er niet echt aan montage gedaan. Hierdoor is alles een grote brei waar wat moeilijk doorheen te komen is. Dit komt ook omdat sommige stukjes gewoon niet interessant zijn. Maar een ding doet het wel. Het geeft een betere kijk op hoe de film tot stand gekomen is. En daar draait het allemaal om.

Beeld kwaliteit Zeer goed (Anamorphic widescreen)
Geluid kwaliteit eer goed (DTS, Dolby digital 5.1)
Uitgever Joy sales