Lung Fei -
Judy Lee -
Chia Ling -
Regisseur Tien Fung -
Speelduur 86 min -
Productie maatschappij -

Op uitnodiging van Yau Te Cha (Tien Fung) komt huurmoordenaar Lu Tang (Wang Yu) naar een vissersdorpje. De ware aard van de opdracht is nog niet bekend en Lu Tang verwacht zijn specificaties bij aankomst te ontvangen. Maar als hij helemaal ingecheckt is in zijn hotel ontbreekt nog elk spoor van zijn opdrachtgever. Niet veel later krijgt hij van een oude muzikant een uitnodiging van een plaatselijke gangster. Lu Tang gaat op deze uitnodiging in en beland al snel in een gevecht. Met gemak weet hij zijn aanvallers te weren om vervolgens verhaal te halen bij Wu Kang (Lung Fei). Het gesprek is van korte duur want Lu Tang wilde alleen maar even laten merken dat hij zich niet laat afschrikken. Bij terugkomst in het hotel merkt Lu Tang dat Yau Te Cha al op hem zit te wachten. Dit gesprek loopt alleen niet zoals het zou moeten. Yau Te Cha wil namelijk nog niet zeggen wie er vermoord moet worden en waarom. Dit is hoogst ongebruikelijk en het lijkt er even op dat de opdracht niet geaccepteerd wordt. Toch worden de twee heren het al snel met elkaar eens. Het doelwit wordt pas op het laatste moment bekend gemaakt door Yua Hung (Judy Lee), een plaatselijke prostituee. Het enige wat Lu Tang moet doen is afwachten tot hij zijn doelwit doorkrijgt. Maar een rustige tijd gaat dit niet worden. Ten eerste kan Wu Kang hem maar niet met rust laten en voordat hij het weet belandt hij in de ene vechtpartij na de andere. Het begint er ook steeds meer op te lijken dat er meer aan de hand is dan er verteld wordt. Voordat Lu Tang het door heeft zit hij midden in een vete tussen twee drugsdealers. En als hij ergens een hekel aan heeft zijn het wel drugsdealers, maar het is te laat om er uit te stappen.

Na het zien van de trailer was de interesse voor deze verloren gewaande film bij mij behoorlijk opgewekt. Met veel bekende acteurs en ogenschijnlijk vlotte actie lijkt het er op dat het met deze film niet fout kan gaan. Toch pakt het niet helemaal zo uit als ik gehoopt had. Als eerste is het geluid ver beneden pijl. Niet alleen zijn de stemmen erg dof maar er is ook nog eens continue een harde ruis te horen. In het tweede deel van de film valt het geluid zelfs regelmatig weg tijdens de dialogen. Dit maakt het erg moeilijk om het verhaal goed te volgen. Aangezien het meer om het verhaal dan om de gevechten draait komt dit de film niet te goede. Het beeld is van een redelijke kwaliteit en fullscreen. Waarschijnlijk hebben er op de gebruikte master tape ingebrande ondertitels gezeten. Deze zijn verwijderd door een paar centimeter van het beeld af te snijden. Hierdoor wordt hetgeen wat we in de gevechten te zien krijgen nog eens dubbel belemmert. Je kan je indenken dat dit ten koste van het kijkplezier gaat. Het kost mij dus ook moeite om een eerlijk beeld van deze film te schetsen. De film is namelijk zeker niet slecht, echter door de manier waarop hij gepresenteerd wordt kan je niet goed in het verhaal komen. Toch wil ik proberen een zo’n reëel mogelijk beeld te schetsen van wat je kan verwachten. De sfeer en het uiterlijk van de film ligt tussen old skool en modern in. Traditionele kleding wordt dus ook gemengd driedelige westerse kostuums. Dit is iets wat Wang Yu natuurlijk erg goed staat en hem een bepaalde klasse geeft. De rol die hij neerzet is die van een moordenaar met respect voor regels en etiketten. Dit is uit de dialogen goed op te halen, maar niet echt in zijn uitstraling terug te vinden. Chang Yi heeft zoals altijd iets magisch. Zijn uitstraling is standvastig en nors maar in de gevechten is hij een beetje matig. Dit geldt eigenlijk voor iedereen behalve Lung Fei. Alleen de beste man zijn gevecht eindigt erg abrupt en het blijft dus bij een knokpartij. Toch is het niveau van de gevechten meer aan de stijl van de film te wijten dan aan de acteurs. De camera voering is vrij hakkerig en bestaat veel al uit korte shots. Hoofdzakelijk wordt er met kleine messen gevochten. Je moet naar mijn idee wel een heel goede choreograaf in huis hebben wil hier iets moois van kunnen maken. Er zijn dus ook twee gevechten die er een beetje uitspringen. Dit is natuurlijk het eindgevecht en een gevecht tussen Wang Yu en Lung Fei. In beide gevechten komen meerdere wapens aan bod, maar een echt goed ritme zit er niet in. Als je alles bij elkaar opsomt kom je dus niet tot een positief resultaat over deze release. Misschien interessant voor de echte verzamelaar, maar zeker niet voor iemand met een gemiddelde interesse. Door de slechte kwaliteit levert het meer irritatie op dan plezier en dat is erg jammer. Toch zou ik de film zeker een tweede kans geven mocht er ooit een betere versie beschikbaar komen.

Geluid kwaliteit Slecht
Taal Engels/Mandarin
Waardering          4/10 Met dank aan de boudisque