Lee San San -
Ken Wong -
Shi Xiao Long -
Regisseur Douglas Kung -
Speelduur 95 min -
Productie maatschappij My way film company -

De arme Chow Hao Yin (John Zhang) leidt een redelijk zorgeloos leven. Het enige waar hij voor moet zorgen is dat hij te eten heeft en een plaats om te slapen. Tijdens een reis van de ene stad naar de andere beland hij in een val. Hij wordt gered door een Japanse familie die niet veel later aangevallen worden door een groep ninja's. Aangezien ze hem net ook hielpen twijfelt hij geen moment en mengt zich in het gevecht. Het lijkt er niet echt op dat ze de strijd gaan winnen, dus de vader van de familie stuur Chow Hao Yin samen met zijn dochter weg. Niet veel later komt hij om het leven terwijl zijn vrouw weg vlucht. Nog geschrokken van wat er net gebeurt is loop Chow Hao Yin samen met het meisje door de stad. Het meisje vertelt dat ze Sakura (Lei La Kong) heet en dat ze graag wil weten wat er met haar ouders gebeurd is. Maar elk spoor van hen ontbreekt en ze hebben geen idee waar ze moeten zoeken. Langzamerhand beginnen ze toch wel honger te krijgen en gaan op zoek naar wat eetbaars. Door toeval belandt Chow Hao Yin in een gevecht tussen twee kung fu scholen. De leraar ziet meteen het talent van Chow Hao Yin en beloofd hem een kip als hij voor hem een spel wint. Hij stemt in maar helaas eindigt het spel gelijk, een kip dus. Maar als hij voor hem een meedoet aan een gevecht mag hij deze kip wel hebben en krijgt hij nog betaald ook. Het gevecht is tegen iemand die in het zelfde schuitje zit als hij. Naar mate de tijd vordert worden de twee goede vrienden. Chow Hao Yin denkt dat hij met de deelname aan het gevecht goed doet en de mensen van de stad helpt om het kwaad te verslaan. De waarheid is echter anders, alleen hij komt hier net iets te laat achter. Hij verliest hierdoor het gevecht en ziet zijn vriend veranderen in een hebberige gangster. Teleurgesteld loopt hij meester Way (Chin Kar Lok) tegen het lijf. De wat vreemde man leeft samen met vier kinderen. Regelmatig voeren ze een kung fu show op om van rond te komen. Als Chow Hao Yin ziet waar deze meester toe in staat is vraag hij hem onmiddelijk om les. Deze lessen komen gelukkig precies op tijd want ondertussen hebben de ninja's ontdekt waar hij en Sakura zich bevinden.

Voor de mensen die dachten dat de laatste leuke film met ninja's in de jaren tachtig gemaakt is, dat is niet zo. 'Dragon hero' heeft redelijk wat ninja actie en ook al komt de film uit 2003... een heerlijk old skool sfeer. Natuurlijk zie je duidelijk dat het een nieuwe film is, maar het gevoel is het zelfde als bij een oude film. De gevechten zijn niet versneld of met behulp van touwtjes. Het enige wat wel af en toe gebruikt wordt zijn camera en wat computer trucs. Dit vindt niet plaats tijdens de gevechten en je kan dus goed de vaardigheid van de acteurs beoordelen. De humor is wel weer typisch voor een kung fu film. Flauw en erg doorzichtig, maar wat mij betreft werkt het prima. Het verhaal is erg belangrijk en het is dus geen non stop kung fu festijn. Door de diverse leuke karakters is de balans goed aanwezig en kijkt de film makkelijk weg. Het camera werk is stijlvol en de computer trucs vullen dit mooi aan. Deze truc hebben gelukkig niet de overhand. Het gaat hier om het versneld dichter bij brengen van personages, werpsterren die in schorpioenen veranderen en ninja's die zich verdubbelen als je ze raakt. Krijg nu niet het idee dat het hier om een overdreven fantasie film gaat want dat valt reuze mee. Alles zit netjes in de juiste context maar om spoilers te voorkomen wil ik hier niet te diep op ingaan. De stad waar alles zich in afspeelt ziet er prachtig en levendig uit. Dit geldt ook voor de kleding, het enige waar ik eigenlijk wat op aan te merken heb is de belichting. Deze is iets aan de amateuristische kant en geeft het geheel een beetje een goedkope uitstraling. Dit is jammer, want verder komt de film zeker niet goedkoop over. Chin kar Lok is werkelijk meesterlijk in zijn rol. Hij is grappig en geeft zijn leerlingen op een geweldige manier les. John Zhang is eigenlijk degene die op het martial arts gebied de show steelt, zijn achtergrond is duidelijk moderne Wu Shu. Tijdens zijn trainingen alleen ziet alles er geweldig uit, maar in de gevechten mist hij wel wat aan power. Misschien is het zijn ervaring hier in en moet hij nog groeien met de tijd. Al met al is 'Dragon hero' absoluut een geslaagde film. De eerste tien en laatste twintig minuten zijn het zeker waard om deze dvd aan te schaffen. Wat er tussen zit stort wat gevechten betreft wat in maar heeft zeker wel zijn momenten. Absoluut een verassende film met als beste omschrijving old skool nieuwe stijl.

Geluid kwaliteit Goed (Dolby digital)
Uitgever Golddisc b.v.