Yuen Hua - n.v.t.
Lo Lieh -
Ku Feng -
Fan Mei Shang -
Regisseur Lo Wei -
Speelduur 105 min -

Al jaren is een Taoïstische tempel verantwoordelijk voor het bewaken van het 'Green jade sword'. Dit wapen is bijzonder krachtig en de eigenaar zal dus ook bijna onverslaanbaar worden. Verblind door liefde steelt Fan Ying (Cheng Pei Pei) dit wapen van haar eigen meester. Het duurt jaren voordat de Taoïstische priester haar weer opgespoord heeft en het wapen terug kan halen. Ze is ondertussen getrouwd met 'The white faced general' (Huang Chun Chin), de man die haar aanzette tot het stelen van het zwaard. Tijdens het gevecht wat ontstaat weet 'The white faced general'  te ontsnappen met zijn zoon. Het zwaard is weer terug bij de rechtmatige eigenaar en Fan Ying wordt gevangen genomen. Als straf word je voor twintig jaar verbannen naar het 'Dragon swamp'. Een niet echt plezierig plek waar de 'Swamp master' de dienst uitmaakt. De zorg voor haar pas geboren dochter wordt door de priesters overgenomen. Twintig jaar later wordt het zwaard wederom gestolen. Qing Erh (Cheng Pei Pei) voelt zich hier enigszins verantwoordelijk voor aangezien ze onbewust de dieven de weg wees. Iedereen uit de tempel krijgt opdracht tot zoeken en zo ook Qing Erh. Maar waar begin je? Ze heeft al vrij snel het zwaard ontdekt maar als ze in gevecht raakt met de de dief (Lo Lieh) raakt ze gewond. Ze wordt gered door een man (Yuen Hua) die zich de 'Roaming knight' noemt. Hij verteld haar dat hij haar redde omdat ze hem erg deed denken aan een vrouw die hij twintig jaar gelden uit het oog verloor, Fan Ying. Na wat aandringen weet Qing Erh de 'Roaming knight' zo ver te krijgen dat hij haar helpt het zwaard terug te krijgen. Ze besluiten de gok te wagen en de 'Swamp master' om hulp te vragen. Hier wacht echter een verassing die voor beide verstrekkende gevolgen heeft alleen de een komt het wat eerder te weten dan de ander.

Ja, je leest het goed Cheng Pei Pei in een dubbelrol. Voor wat ik gewend ben in Hongkong films is dit meestal erg verwarrend. Vaak lopen de twee karakters erg door elkaar en vervolgens weet de kijker niet meer wie nu wie is. In 'Dragon swamp' is dit niet het geval. Er is duidelijk verschil te zien tussen deze twee personages en dit is niet alleen door de kleding. De rol van Qing Erh die Cheng Pei Pei neer zet is misschien iets aan de kinderlijke kant, maar zorgt wel voor een goed contrast. Tevens krijgt ze hierdoor iets kwetsbaars over zich en wordt de spanning in haar gevechten alleen maar groter. Rond het midden van de film belandt ze namelijk in een prachtig opgebouwde confrontatie in een herberg. Subtiel wordt ze eerst door haar tegenstanders de juiste richting in gedirigeerd om te laat te beseffen wat er aan de hand is. Lo Wei de regisseur verdiend hier absoluut een compliment want hij weet haar kwetsbaarheid hier tot het maximale uit te buiten. Maar dit is niet de enige scène die deze film tot een van de beste films van Cheng Pei Pei maakt. De confrontatie die de 'Swamp master' met de dieven van het zwaard heeft is subliem. Ik doel hier niet op de gebruikte martial arts want deze is van het zelfde niveau als iedere andere Wu Xia film uit de periode. Nee het gaat hier om de opbouw van het geheel en de gebruikte interne vaardigheden. Natuurlijk ontbreken ook de kitscherige sets niet. Het 'Dragon swamp' spant hier logischerwijs de kroon. Het geheel doet een beetje denken aan het sprookje 'Indische waterlelies' zoals iedereen die wel kent uit de Efteling. Compleet met grotten, betoverende dames en zelfs diverse transparante paddestoelen. Alleen de manier waarop de aanwezigheid van de draken die in het moeras wonen weergegeven wordt is een beetje jammer en lachwekkend. Gelukkig is dit zo weer weg en wordt er verder gegaan met dit verassende en goed opgebouwde verhaal. Langzaam maar zeker loopt dit verhaal, wat persoonlijk begint, uit tot een oorlog waar de gehele martial arts wereld mee gemoeid is. Massale gevechten passeren dus ook de revue en worden gecompleteerd door de aanwezigheid van de grote namen uit de Hongkong film geschiedenis. Ku Feng ziet er wederom geweldig uit met zijn weelderige witte pruik en baard. Het is alleen jammer dat zijn rol niet zo groot is. Mijn waardering voor Cheng Pei Pei is wederom weer een beetje gegroeid, want ook hier doet ze alle gevechten zelf. 'Dragon swamp' is dus zeker de moeite waard voor liefhebbers van het Wu Xia genre en Cheng Pei Pei in het bijzonder.

Drager VCD
Geluid kwaliteit goed
Ondertiteling Engels / Chinese