Jaren geleden waren er
twee meesters in de 'Strik rock fist' techniek. Door hun
rechtvaardigheid werden ze beroemd over het hele land. Alleen op het
moment dat dit het hoogtepunt bereikte kregen ze een meningsverschil.
Hierdoor gingen ze elkaar te lijf en de stijl leek voor goed verloren.
Gelukkig hebben beiden een zoon en deze weten de stijl nog enigszins te
bewaren. Alleen om de stijl echt succesvol te maken moeten ze
samenwerken. Dit is natuurlijk uitgesloten gezien de ruzie tussen hun
vaders. Tang (Tino Wong) is een van die zoons. Hij woont in een klein
dorpje en houdt zich samen met zijn vriend Ah Tien (Dragon Lee)
hoofdzakelijk bezig met trainen. Maar om de een of andere reden lukt het
hem maar niet om de techniek meester te worden. Tu Wu Shen (John Liu) is
de zoon van de andere meester. Hij reist eigenlijk zijn hele leven al
rond. In de loop der jaren is hij de techniek wel aardig meester
geworden. Hij heeft hier zelfs nog zijn eigen variatie op weten te
maken. Door toeval belandt hij in het dorp van Tang. Hier bezoekt hij
een man in een rolstoel (Chan Lau) en Ma Ti (Phillip Ko). Deze vreemde
snuiters houden zich bezig met allerlei duistere praktijken. Daarnaast
kan iedere vechter bij hen terecht om te vechten voor geld. Als je een
van hun mannen weet te verslaan krijg je twintig dollar. Tu Wu Shen doet
ook mee aan een van deze wedstrijdjes en wint glansrijk. Alleen het geld
weigert hij aan te nemen. In plaats daarvan wil hij liever voor het duo
werken. Maar het duurt natuurlijk niet lang voordat Tang door krijgt dat
zijn aartsrivaal bij hem in het dorp is. Zonder na te denken daagt hij
hem uit. De uitslag is alleen nogal teleurstellend voor hem. Vol van
wraak keert hij terug naar zijn meester. Hier begint hij aan extra
training om Tu Wu Shen toch te kunnen verslaan. De vraag is alleen of
dit voor hem de juiste persoon is om zich op te concentreren.
Bij het horen van de
naam Godfrey Ho komt er niet altijd een positief gevoel naar boven. In
de jaren zeventig en tachtig maakte hij door verschillend materiaal
samen te voegen volledige films. Ook deinsde hij er niet voor terug om
hier zelf wat beelden bij te filmen. Hierdoor werden het onsamenhangende
rolprenten die niet echt serieus te nemen waren. Dit was natuurlijk een
makkelijke manier om geld te verdienen en de niet vermoedende westerling
trapte er met open ogen in.
Om de een of andere
reden is 'The dragon, the hero' de grote uitzondering op de regel. Voor
deze film bracht hij namelijk een aantal bekende acteurs bij elkaar en
kroop zelf op de regie stoel. Het resultaat is een verrassende mix van
Kung fu, humor, extreme personages en een wat warrig verhaal. Het
laatste is niet meer dan een aantal jonge vechters die het opnemen tegen
de plaatselijke schurken. Alleen de manier waarop het gepresenteerd
wordt is anders dan normaal. In het begin lijkt het namelijk een
standaard wraak film te worden. Alleen langzaam maar zeker wordt
duidelijk dat het zwaartepunt heel ergens anders ligt. Helemaal goed
sluiten doet het verhaal alleen niet. Er worden wat dingen door heen
gegooid die niet echt relevant zijn. Zo zit er een soort dikke en dunne
duo in. Zij houden zich hoofdzakelijk bezig met gokken en domme
gesprekken houden. Overbodig maar nog best vermakelijk. De motieven van
de hoofdpersonages zijn vrij onduidelijk. Sommige stukken lijken niet
met elkaar te maken te hebben. Toch zijn de personages erg krachtig. Ze
hebben allemaal hun eigenaardigheden en vooral extremiteiten. Het meest
opvallende voorbeeld hier van is Chan Lau. Door een bizar ongeluk zit
hij in een rolstoel en is hij afhankelijk van medicijnen. Toch is hij de
leider van een grote groep gangsters. Hierdoor houdt hij een bepaald
mysterie om zich, dat hem erg intrigerend maakt. Maar de anderen hebben
een zelfde soort kracht. Er hangt een soort spanning om hen heen wat ze
bijzonder maakt.
Wat natuurlijk ook
helpt om een wat verwarrend verhaal te accepteren is goede kung fu. En
dit is een ding wat er zeker in 'The dragon, the hero' terug te vinden
is. Eigenlijk doet iedereen het voortreffelijk. Maar dit kan ook niet
anders met deze acteurs. Phillip Ko is eigenlijk de meest opvallende.
Hij is de grote schurk van het verhaal en geeft alles wat hij in huis
heeft. Dit benadrukt hij vooral door de geweldige poses die hij
aanneemt. Hij is bijzonder krachtig en gebruikt een soort spirituele
kung fu stijl. John Liu levert helemaal de beste prestatie van zijn
carrière. Zijn bekende beenwerk combineert hij met een aparte stijl met
zijn handen. En hier komt ook nog eens bij dat hij niet zo een gladde
uitstraling heeft als normaal. Zijn domme grijns is dus ook geen een
keer te zien. De derde hoofdrolspeler is Tino Wong. Op zich is hij het
minst capabel op kung fu gebied van het stel. Alleen als je hem
tegenover de juiste tegenstander zet is dit opeens helemaal over. Het
einde gevecht waarin hij het samen met John Liu opneemt tegen Phillip Ko
is dus ook formidabel. Veel meebewegend camerawerk, poses en lekkere
doorbeukende actie. Natuurlijk mogen we ook Dragon Lee niet vergeten.
Zoals altijd is hij lekker overdreven in zijn bewegingen. Hierbij
imiteert hij de mimiek van Bruce Lee tot in het extreme. Maar er is een
ding wat hem hier nog beter maakt dan hij al is. Hij hanteert namelijk
een hele bijzondere variant op de nunchaku. Haal er één stokje af,
vervang deze door een ring en je hebt een duim-nunchaku. Met woorden is
dit eigenlijk niet echt uit te leggen en het is dus ook wijs om de film
hiervoor maar gewoon te kijken. Natuurlijk is er iemand geweest die dit
allemaal bedacht heeft. Tang Tak Cheung was hier verantwoordelijk voor
de choreografie en hij verdient er zeker een compliment voor.
Waar de film precies
is opgenomen is niet echt te zeggen. Maar het meest logische lijkt
Taiwan. Het meeste dat we te zien krijgen zijn betonnen gebouwen met af
en toe iets westers er doorheen. Natuurlijk vindt het eindegevecht
ergens plaats op een open plek in het bos. De variatie zit er over het
algemeen goed in en de positionering van de camera is altijd goed
gekozen. Om de beelden te ondersteunen wordt de muziek gebruikt uit de
western 'The Big Gundown'. Muziek die al voor vele kung fu films
gebruikt is.
Hoe we het ook wenden of keren, we kunnen met zekerheid zeggen dat we
hier met een klassieker te maken hebben. Wat het verhaal betreft
misschien niet maar qua kung fu en personages wel. Hier is bijzonder
veel inventiviteit ingestopt en dit maakt het tot een aparte kijkers
ervaring. Dat Godfrey Ho tot een boel in staat was is natuurlijk
algemeen bekend. Maar dat hij ook een product als dit af kon leveren
niet. Dit maakt het natuurlijk allemaal des te vager. En de vraag of hij
deze film dus ook echt geregisseerd heeft mag je dus ook best stellen.
Copyright
kungfufilms.nl (2006) |